2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
9 månader, 21.1 kilo.

img1490455844917.jpg

4 kg minus på 3 veckor. Känns på kläderna. Är mätt hela tiden och har minskat portionerna rejält.
Majonnäs är grejen för mig. Är så skönt att sitta och vara rädd att äta för många kalorier utan äta stor mängd om jag vill och orkar.
Har forfarande inget sug efter socker och godis. Inte ens mackor till mellis är jag sugen på.
Lchf verkar vara grejen för mig

Ytterligare -0.5 kg på vågen idag :bump: Vågen står nu på 72.3 kg! Så skönt det ska bli att hamna under 70 så småningom.

Fattar ju att jag inte droppat 1.3 kg fett på tre dagar, men jag hopps att den stillastående vikten tidigare i veckan berodde på vätskeansamling och att det här är min egentliga viktnedgång :)

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg
12/3 66,3 kg
14/3 66.1 kg
15/3 65,5 kg
16/3 65,8 kg
17/3 65,9 kg
18/3 65,8 kg
20/3 65,4 kg
21/3 65 kg
22/3 65,1 kg
25/3 66,7 kg
26/3 66,2 kg
Går åt rätt håll idag. Vi har massor med saker att packa upp efter en flytt, så det kommer inte bli en stillasittande dag iaf.

@_FiA_ Fast klart det är inte är fett, låter ju självklart att det är vätska! Och inte ska du du stirra dig blind på just vikten i så fall. Tog du tex några kroppsmått när du började väga dig? Som du kan kontrollera?
Näe det förstår jag att jag inte borde.. å andra sidan har jag ätit den här medicinen många år innan och jag trivdes som bäst vid 61 kg även på medicinen. Så det är fortfarande det jag satsar på :) . Nä tyvärr mätte jag aldrig något när jag började.

Hur mycket är det vanligt att växla i vikt mellan kväll och morgon? Jag hoppar ganska mycket, är det vågen som brister eller är en normal dygnsvariation med vätska/mat/toabesök?

Vill gå ned nåt kilo till men vägde ex igår in på 55 på morgonen och sedan 56,7 på kvällen. Har valt en fast invägningstid nu för att få lite ordning. :o:D

Hur mycket är det vanligt att växla i vikt mellan kväll och morgon? Jag hoppar ganska mycket, är det vågen som brister eller är en normal dygnsvariation med vätska/mat/toabesök?

Vill gå ned nåt kilo till men vägde ex igår in på 55 på morgonen och sedan 56,7 på kvällen. Har valt en fast invägningstid nu för att få lite ordning. :o:D

Det kan diffa något kg från morgon till kväll. Ha som regel att alltid väga dig på morgonen utan kläder före intag av vätska och mat.

Jo jag vet att det varit uppe på tapeten, men diabetesläkare avråder bestämt för 1:rna i alla fall. När man redan ligger i riskzonen för hjärt och kärlsjukdomar och det dessutom inte finns tillräcklig forskning för att se långvariga effekter så avråder de, min läkare gör det definitivt. Tyvärr tråkigt fortfarande, fem små mål om dagen, inga snabba kalorier, undvik mättat fett, godis, ät mycket fibrer osv. Medelhavsdieten fungerar tydligen hyfsat, Men vem sjutton äter 5 jordgubbar om dagen? :meh: Eller begränsat antal tomater.

Däremot har du Diabetes 2 och behöver gå ner i vikt relativt snabbt så är det ett effektivt redskap under en begränsad period.
Kanske är jag ofantligt sen på bollen eftersom jag håller på att läsa ikapp tråden....

Jag är 1a sedan 1972. Har en avkomma som också har 1.

Det som hjälpt just mig är att jag fått en Libre. Jag har full koll på var blodsockret ligger och dessutom vart det är på väg. Hamnar inte i de där riktigt djupa känningarna eftersom jag redan tidigt ser varning att det sjunker.
Överäter jag brutalt - vilket är nästan oundvikligt när man bara skakar har dimsyn och ofantligt adrenalinpåslag - så tar jag någon enhet snabbverkande efter en liten stund. Med libren kan jag desutom följa uppgången och anpassa efter det. Har libren liggande bredvid sängen om jag tror att jag kan sjunka under natten. Plus det vanliga paketet dextrosol.

Avkomman äter LCHF fast utan HF. Hennes blodsockerkurva ligger slätt som ett salsgolv. Läkare och diabetessköterska jublar. Hon äter massor av tomater.....
Ingen av oss äter fem mål om dagen. Ja gäter fukost, lunch och kvällsmat. Thats it. Håller kurvan jämn och fin.

Alla är individer. Med libren kan man experimentera. Jag kan äta något och exakt följa vad som händer med blodsockret i princip minut för minut.
Jag har sett att jag kan äta en halvliter frysta jordgubbar utan att ta mer än en enhet snabbverkande.

Just blodsockerfallens ätande gjorde ju viktminskning i stort sett hopplös. Funkar mycket bättre nu med fullständig blodsockerkoll.
(finns en grupp - FreeStyle Libre Sverige - på facebook med massor av info)

Slutrapport.

Promenerat 16.95 km. Cyklat 9.87 km. Simmat 4 km och ridit tre pass. Absolut nöjd. :up:

Mål för nästa vecka: Promenera minst en mil. Cykla minst en mil. Simma 3 km. Ridningen får vara lite fri, vet inte när sadeln blir klar och jag har tid att hämta ut den.
Rapport från förra veckan. Promenerade 1.4 mil. Cyklade 2 mil. Simmade 3 km. Red tre gånger. :up:

Den här veckan är planen: Promenad, minst 1.5 mil. Cykla minst en mil. Simma 2 km. Rida minst 2 gånger. Och så ska jag köra igång ett styrketräningsprogram. Får se hur det går.

Jag varierar runt två kilo över dygnet. Givetvis väger jag mest på kvällen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30