2011 års små Isis fölisar

Sv: 2011 års små Isis fölisar

Lycka till imorrn!

Kan det vara skillnad på Ra och Rá? Kan tänka mig att Ra är maskulint (låter hårdare) medan Rá är feminint (Typ "rå" som i skogsrå)

Nix, inte kan jag sälja honom innan jag vet "vad det blir" (haha - det är därför man inte blir rik på hästar ;) ). Men hingstbete ska han på! Stona börjar tröttna rätt rejält på honom nu.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

varför kastrerar man så tidigt?

Har alltid hört att man ska vänta så att de växer till sig ordentligt?
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Vi brukar alltid kastrera senare, men jag tror inte att det är särskilt ovanligt att man faktiskt kastrerar dem redan första året. Vi har haft hingstflock i alla år, men den skillnad vi sett på dem som blivit kastrerade tidigt mot de som blivit kastrerade senare är att de senare blivit mer hingstiga och ibland lite krångligare att ha i blandflockar. Nu var det inte därför vi kastrerade så tidigt i år utan helt enkelt för att vi inte har någon hingstflock det är året och inte vill behöva ha någon heller.

Nu har lilla Vera opererats och det gick bra. Är de någon som vet huruvida tandanlag är ärftligt och hur det i sånt fall påverkar hennes framtida användningsområde som eventuellt avelssto?
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Skönt att det gick bra!

Vad jag förstått ska det inte vara ärftligt. Men min Lífs pappa är opererad för samma sak, så det rimmar inte riktigt.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Veterinären jag pratade med sa att det var ärftligt och han trodde även att det låg på listan över defekter som inte är godkänt att avla vidare på, men han var inte helt hundra på det senare. Känns rätt viktigt att få koll på det utifall det skulle bli aktuellt.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Fast om det är ärftligt kan jag tycka, eftersom det uppenbarligen kan ge stora besvär, inte är något man bör avla på ändå...
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Nej, det är det jag menar. Men jag har hört olika bud om i vilken utsträckning det är ärftligt. Skulle vilja läsa studier kring det.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Då hoppar jag in i tråden och presenterar min lilla hingst som är inne på sin 8:onde levnadsmånad
Jag hämtade honom i helgen!

Ganti heter han, en tuff och självständig individ.

Bilderna är tagna precis när han har kommit hem och får träffa en av sina hagkompisar för första gången, han går just nu med 2 st 2 åringar men några åringar kommer tillkomma så småningom.

Än så länge en solklart 4 gångare, har inte sett någon pass alls.

version-3cbf36a8cd467e20a8907748c56a971c

version-ef2c0e0fb92171208b9436adca8ad9ad

version-4aa0f7db05056f5503e4f9a79e3312a7

version-6b65db64d539415d9ba37f2ef2818d8e

version-57904ed313caf6b8411316e72c676425


Tyvärr krånglade det när jag skulle lägga upp bilder så fick inte upp alla, ni får gå in här om ni vill se flera:
http://sono.bloggplatsen.se/2012/03/04/7471960-dagen-med-stort-d/
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Nu har Vera fått komma hem igen, jag ska ta bilder imorgon, för hon ser verkligen inte klok ut! Halva huvudet och örat är rakat och det ser minst sagt lustigt ut. Men hon mår bra och med oss hem fick vi även tanden, som är mycket större än jag trodde. Som en stor tumme.

Förövrigt pågår avvänjning på Snäcksjön, vilket resulterar i den här synen varje morgon. Valtýr och Viva diar på första bästa sto som kommer ut i hagen.
IMG_1129-600x450.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Härlig di-bild...! :D

*kl*

Nu har han flyttat! Gick toppen att lasta och transportera. Sen fick han springa en del vid ihopsläppet men tog det ändå rätt lugnt!

hedinn2032.jpg

hedinn031.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Ja verkligen. Skönt att det gick så bra. Vera tycks totalt obrydd nu, även om hon ser lite lustig ut.

mars1-600x800.jpg


mars2-600x450.jpg


20120315-001610.jpg

Här ser man hur stor tanden var, helt galet, den är mycket tjockare än vad som syns också!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 369
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt...
2
Svar
23
· Visningar
2 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp