2008 - olyckornas år

Chili

Trådstartare
Kan inte det här året ta slut? Jag hoppas på ett bättre 2009 än det här... Vad säger ni?

Angående mina egna hästar så är historien som följer.
I februari köpte jag mig en underbar arab efter ca 2 års hästuppehåll. Flyttade också hem och tog tillbaka min nordsvensk från sin fodervärd (kontraktet löpte ut). Nordsvensken åker på en superförkylning och snorar helt galet mkt, men blir snart bättre.
4 månader senare får araben en fraktur på strålbenet i hagen, och avlivas senare efter att ha prövat med ringsko och vila. Han kunde inte stå i sjukhage, han sprängde staketen varje dag och galopperade omkring... Vid ett tillfälle bröt han sig ut och sprang över mig, gav mig en rejäl hjärnskakning och slapp undan värre skador med blotta förskräckelsen (t.ex. höll jag en kniv i handen för vi hade precis stängslat om).

I augusti har jag hem en foderhäst men det känns inte rätt och hästen ska åka hem till ägaren. 1 vecka innan återlämnandet får hästen ett obetydligt sticksår, som får hela benet att svullna upp. Hon får en massa medicin och blir snart bättre.

Bestämmer mig trots allt för att jag verkligen vill ha häst och hittar ett trevligt fullblod på 10 år. Han var jättesnäll på provridningen men visar sig vara testig här hemma, första ridturen börjar med att han stegrar och välter (vill inte diskutera detta, har hjälp IRL och det löses inte på ett internetforum). Så jag har ryggont men hästen klarar sig bra.
Nu står han på penicillin och metacam pga ett sticksår på hasen. Möttes idag av ett supersvullet ben, så vet. fick komma ut imorse. Han har även ett sår av en spark på rumpan men det var ingen fara enligt vet, ser dock tråkigt ut och gör ju ont såklart. Men inget som ska sys eller få extra behandling. Yay, bra start vi har fått :cool: Han har också lite mugg på ett bakben men det är väldigt lite och mkt lindrigt.

Så till våra inhyrda hästar. Under året har det varit 3 hovbölder, alla hästar har vid något tillfälle varit halta pga olika anledningar, en fick åka till kiro för att bli korrigerad, ett sto kastade sitt föl men är nu ombetäckt och dräktig. Och då är vi ändå bara 8 hästar i stallet. Nu vill vi ha lite bättre tider :laugh:

Sv: 2008 - olyckornas år

Så har mina år varit de sista 3 åren...

Min ena häst är pensionerad i förtid pga dåliga knän, min andra har en invecklad hudproblematik som gör att hon får behandlas som porslinshäst... Sen har det såklart hänt massa emellan, smågrejer som ett kastat föl osv...

I somras fick en häst på mitt bete benet avsparkat, några veckor senare körde någon ner staketet osv...

Förstår att det känns jobbigt för sig också!

Jag har alltid haft väldigt friska hästar överlag. Detta året har jag väl ringt veterinär lika många gånger som jag gjort under hela mitt liv tidigare... Känns konstigt.
Hoppas det vänder för dig snart.

Jag håller med dig till fullo!!
Kan int nästa år bara bli bättre??

Katten, hästen, hästen, katten, hästen, hästen *suck*

Katten med sina slagsmål och bölder. Meskatt, käkar paddor och blir förgiftad.
Häst 1 kastar fölet och kräver intensvvård på djursjukhuset...
Häst 2 får griffelbenet avsparkat
Häst 2 dundrar in i badkaret oc slår i det andra benet oxå...
Häst 1 Får livmordersinflamation igen
Häst 2 Hittar på nåt i hagen, bakbenet jättesvullet samt ett sår väldigt nära en led

Hmm, har jag glömt nåt???

Vet inte...

Idag hade häst 1 o 2 spel i hagen i ösregnet. Häst 1 har ett jack in i benet på kotan och det har bloat. Ingen svullnad och verkar inte ha ont eller vara halt.

Hej hopp med min otur!

Ja jag hoppas verlkligen det blir bättre.

Min häst har varit halt sen maj. (Plus hovböld i början av året..) Först fraktur i griffelbenet, operation osv.
Det läkte bra men häst är fortfarande superhalt på böjt spår. Ingen vet vad det är för något.
Nu har hästen fång :grin:

Min systers två åring bröt också benet i somras :eek:
Fraktur i hasen.
Är på bättringsvägen förhoppningsvis iaf.

Ridskolan/inackorderingarnas hästar har varit halta hur mkt som helst
Två hästar ska avlivas snart.
Några av tävlingstjejerna har haft många problem med hältor (spatt mm) också. :crazy:

Har inte varit med om ett värre år och jag hoppas jag slipper göra det fler gånger :p

Nu hoppas vi verkligen på ett bättre år.
Året började för mig med att min skölthäst såldes. Efter det hittade jag en häst att ta på foder. Mitt under den tiden fick en kompis till mig avliva sin häst.
En häst som står mig väldigt nära mår bara sömre och sämre medans jag inget kan göra. Ridskolehäst, så det är ganska svårt.
Foderhästen blev hämtad av sin ägare förra veckan. Orkar inte berätta varför.
Samtidigt som foderhästen blir hämtad, åker en av hästarna i stallet på borelia. Så då blev det boxvila nu i en vecka. Han är inte allt för glad för det.
Så nu håller iv verkligen tummarna för att 2009 blir ett bra hästår..

Håller med att 2008 varit ett kasst år...
Började i januari med att jag hittar mitt fbl sto med halva ögonlocket hängandes över ögat,, blod överallt... Trodde ögat var förstört men ingen skada där iaf,, helt återställd!!
Det fina i år var 1 maj då mitt sto fick ett fint hingstföl :)
2,5 månad senare måste jag ta ut vet för stoet, då jag upptäckt att en liten knöl växer och känns vätskefylld och samtidigt hård och hon har ont.. Fick medicin.. samma kväll tycker jag att fölet beter sig konstigt. kallar ut vet igen men hon hittar inte felet... får penicillin..
Blir betydligt värre till kvällen därpå och kan inte resa sig och har mycket ont,,vilket slutar i att jag akut åker till Strömsholm med dom, han får en massa dropp och smärtlindring.... dom röntgar nacken morgonen efter och ser att han har brutit den.. :(
Min fina prins får somna in i mitt knä.. :( Mitt sto var inte sig själv på ett bra tag efter det.. (börjar nu bli sig själv igen) kastade av mig så jag bröt revben och gjorde illa mig i ryggen (hon har aldrig gjort nå sånt innan)
För några dagar sedan hittade jag mitt sto med en sårskada på bakbenet.... men det ser nu bra ut..

Ja vi får verkligen hoppas på år 2009 blir ett kanon år så man kan glömma olycks/oturs året 2008!!!

Håller med att 2008 varit ett kasst år...
Började i januari med att jag hittar mitt fbl sto med halva ögonlocket hängandes över ögat,, blod överallt... Trodde ögat var förstört men ingen skada där iaf,, helt återställd!!
Det fina i år var 1 maj då mitt sto fick ett fint hingstföl :)
2,5 månad senare måste jag ta ut vet för stoet, då jag upptäckt att en liten knöl växer och känns vätskefylld och samtidigt hård och hon har ont.. Fick medicin.. samma kväll tycker jag att fölet beter sig konstigt. kallar ut vet igen men hon hittar inte felet... får penicillin..
Blir betydligt värre till kvällen därpå och kan inte resa sig och har mycket ont,,vilket slutar i att jag akut åker till Strömsholm med dom, han får en massa dropp och smärtlindring.... dom röntgar nacken morgonen efter och ser att han har brutit den.. :(
Min fina prins får somna in i mitt knä.. :( Mitt sto var inte sig själv på ett bra tag efter det.. (börjar nu bli sig själv igen) kastade av mig så jag bröt revben och gjorde illa mig i ryggen (hon har aldrig gjort nå sånt innan)
För några dagar sedan hittade jag mitt sto med en sårskada på bakbenet.... men det ser nu bra ut..

Ja vi får verkligen hoppas på år 2009 blir ett kanon år så man kan glömma olycks/oturs året 2008!!!

Nej men, din stackare! Lilla fölis!:(

Mitt år har varit mitt värsta hästår då jag fått avliva min fina häst p g a strålbenshälta i slutstadiet. Men då är jag inte ens i närheten av era bedrövelser...Men ont gör det och kommer att göra ett bra tag framöver.

Åh, åkte du också på strålbensfraktur i år? Ska tydligen vara ganska ovanligt.

Det har verkligen inte varit ett bra år! Mammas häst fick avlivas nyligen pga. av skada i hagen och nu är min häst halt av en gammal skada satt vi ska fara och kolla upp henne, är rädd att de ska vara något allvarligt :/

ha inte varit i närheten av all otur vissa av er har haft men är ändå inte roligt att mista en häst :( kan bara hoppas på att nästa år blir mycket bättre!

Mitt 2008 vill jag och glömma.

Ponnyn blev helt plötsligt halt i somras, hon har aldrig varit halt eller skadad innan under dessa 2 år jag har haft henne.
7h på djursjukhus och jag visste lika lite som när jag åkte in.
Vila i 4 veckor och sedan 2 månaders rehabträning.
Är nu igång och tävlar igen och hon känns pigg och fin.

Mitt i detta köpte vi en storhäst, ett 4-årigt sto som kan bli hur bra som helst.
Efter en vecka kommer hon in från hagen med ett överben, ömmar inte, är inte halt fortsätter att hålla koll på det, rider henne igen efter en vecka.
En dag är hon jättehalt och vi misstänker att griffelbenet fått sig en smäll.
In och röntgar, griffelbenet är av, operation, strikt boxvila.
In på återbesök, får börja skritta hästen förhand.
Hon är som en bomb, sparkar mig 2 ggr, in på nästa återbesök.
Inget skoj, förbeningar där griffelbenet kapades och hästen har nu 40-50% chans att bli bra.

Så ja jag vill att 2009 blir bättre.

Detta har varit det olyckligaste året i hela mitt liv.

Januari, hingst 1år, svullen i båda bak. Vill inte röra sig. Veterinär tillkalas akut på helg som menar att eftersom vi har tid en vecka senare på klinik för annan utredning på honom så gör han inget idag. Men en riktigt fin räkning fick vi såklart.

Januari, hingst 1år, vi åker in till klinik då han magrat sedan mamma åkt och även tappat all päls hade endast underpäls kvar. De kollar lever, hjärt, lungor, tarmar etc men kan inte hitta ngot förutom en hovböld fram. Ingen förklaring angående de svullna bakbenen. Han står på klinik i en vecka, jag flyttar honom från hingstlösdriften till ett konvalecentstall där han står i 2 månader på box. Går upp under tiden men inte många kilo han ser fortfarande inte frisk ut.

Mars, hingst 1år, körs till en kompis som behöver sällskap till sin gamling. Vi fortsätter att trycka i honom så mycket mat som går. En hingståring anländer till samma ställe och är till och med magrare än min - en månad senare har han gått upp så mkt att han gått om min i hull :(.

Maj, hingst 1år, kompisen ringer på morgonen och säger att min ser lite matt ut däremot är han inte halt eller febrig eller ngt så vi avvaktar. Några timmar senare är han jättesjuk och svettas och darrar i hela kroppen. Veterinär tillkalas som tror på kolik och behandlar. Veterinären åker sedan därifrån. Han blir bara sämre och sämre och vi baxxar in honom i transporten och kör honom till klinik. Han får hjärtstillstånd men de lyckas få liv i honom igen. I detta läge hade vi gett upp hoppet. Men akut erlichios konstateras och han blir snabbt bättre igen. Ha står på klinik en vecka och får sedan komma hem igen.

Juni, sto 15 år, beter sig konstigt efter fölning och vill men orkar inte bry sig om fölet. Jag förstår genast att ngt är fel då detta är hennes 6 föl. Veterinär tillkalas snabbt som menar att ston har ont efter en fölning. han tar temp och puls. Räkning 3000 kr.
5h senare är hon fortfarande väldigt matt och darrar i hela kroppen. Vid tempning har hon endast 35 grader. Veterinär tillkalas igen och de ska komma ut senare men då tempen går uppåt ringer vi och avbryter det.
Nästa dag rinner det ut var ur livmodern och veterinär tillkalas för sköljning och bakterieprov som visar på streptokocker.
Matthetet efter förlossningen gissar vi berodde på kalkbrist så här i efterhand.

Hingst 1år har helt plötsligt gått upp i vikt rekordsnabbt efter klinikbesöket som konstaterade erlichios och ser för första gången ut som en frisk häst.

Juli föl, rör sig stelt så vi åker in till klinik där det visar sig att hon har en fraktur på kotbenet. Boxvila ordineras.
Vi åker in var 14 dag för att se att det läker rätt.
I augusti har benet läkt helt och man kan inte ens se att hon haft en fraktur.

September föl, Gallig i andra kotan. Vi åker till klinik där det sedan visar sig att hon slagit bort två benflisor. Så nu har veterinär ordinerat boxvila och vi ska in igen i november för att se om det har läkt som det ska men jag tvivlar då gallan fortfarande finns kvar.

Jag ser inget stopp i all olycka detta år :(

Känner också att det här har vart olyckornas år. Vi har fått ta bort en häst, tre av mina vänner har tagit bort sina hästar av olika anledningar. En annan kompis häst blev halt så var påväg att få ta bort honom också men det blev bra sen. En helt underbar ridskolehäst fick tas bort. ja jag vet inte när det ska ta slut :(

Usch, du har verkligen haft ett eländigt hästår:( Tänkte på dig häromdagen och undrade hur det gick med nya hästen. För egen del har häståret varit OK istället är det hundarna som råkar ut för det ena efter det andra. Först fick vi avliva våran schäfertik akut pga av en cancer som bara exploderade. Två veckor senare självdog våran andra hund, en sheltihanne. Beslut togs av alla i familjen att vi skulle vänta med ny hund men så i påskas överraskade maken oss med en 8 ve gammal svart schäfervalp. Av nio valpar lyckades vi få "måndagsexemplaret":pgivetvis. Redan vid 4 mån såg vi att han gick orent vilket visade sig vara en tillväxtstörning i frambenens armbågsleder. Två operationer m 6 mån konvalecens har gett oss en smått galen understimulerad schäferhane som håller på att äta upp huset. När vi så äntligen har börjat kunna motionera honom så vad får han om inte rävskabb. Tack o lov är stallkompisen veterinär så ikväll ska hundskrället få behandling mot klådeländet. Ja sen blir det till att sanera:devil: Tror jag förstår lite av din uppgivenhet, för jag undrar också om det aldrig skall ta slut nån gång.
Oj vad långt det blev. Önskar dej redan nu ett jättegott 2009 :banana:

Usch!

Jag vet precis hur du känner dej! Det är inte roligt när sånt där bara händer och händer och händer...

Själv hittade jag min nya pärla i hagen med svullet ben, det gick lyckligtvis ner efter lite motion, men jag hittade ingen smärta, ömhet,sår eller nånting...

Flera av övriga hästar i stallet är halta, skadade, konstigt svullna, osv osv.. När tar det slut?? Jag är ju livrädd att nåt ska hända nya pärlan..

/ lavinia som hoppas du får bättre tur from NU!

Usch, det låter som om allt gått galet för er andra medan min ponny har haft det bättre än på länge. Hans kroniska mugg gick upp i rök (ärrvävnaden bara försvann) och inte mycket till sommarexem heller, om man jämför med sommaren innan. Två andra hästar i stallet skadar sej dock med jämna mellanrum, ett sår här, ett svullet ben där, vrickningar, mer sår, svår mugg..

För att inte tala om att min bästa vän i livet hastigt somnade in i sommras.
Men du har dock haft lite mer o tampas med.

...

Men nu springer vi mot 2009, och det vet du väl att det ska bli ett bra år? :angel:

Nu är det bara det enkla kvar på året. Snö, snö, snö och julafton. Tända ljus, knäckebröd på boxdörren och varm glögg efter ridturen.

Jag har beställt mycket snö i år. Passa på du också att beställa i tid.

:love:

Nu blev jag glad. Ah, nästan tårögd när jag tänker på julmys, SNÖ och andra underbara vintersaker. Kikar ut över Huskvarnaberget, solen lyser mot de fåtal gula löv som är kvar och det ser så fint ut.

Jo, nog ska 2009 bli ett sjukt jävla bra år.
*skriver ner önskelista till väderguden*

... *och en liten önskelista om glädje till jultomten*...

Jag tycker mig se ett slut på muggen iaf :) Trots den eländiga leran i hagen. De har massor av gräsmark att vara på, men det så är sååå mkt roligare att stå i leran. Men aloe vera gel har varit min räddning.

Jag har iaf lärt mig massor på det här året. Om åkommor jag inte kände till, behandlingar för småsår och mugg osv osv. Har tvingats läsa på mkt och prata mkt med veterinärer och annat kunnigt folk. Så, om man ska försöka se det positiva, då har min kunskapsryggsäck blivit allt tyngre.

Bra där! Jag skickar en beställning till tomten om den där bruna också. :D Så kanske du slipper sälja allt du har för o köpa den åt mig. :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 974
Senast: lewellyn
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 923
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar