2008 - olyckornas år

Sv: 2008 - olyckornas år

Tomten kanske är snäll i år ;)

Är du inte med i Secret Santa på ÄU? Man kan ju alltid önska sig :D

året började med att hästen åker på mugg,en krafftig sådan och långvarig,sen typ några dagar efter den försvunnit åker hästen på lymfangit, sen mugg igen trots RIKTIGT ordentlig rengörning osv. Sen blir de vår, hästen e pollenallergiker och jag med dessutom så vi båda har en jobbig vår o tog de lugnt med ridningen osv,sen kom sommaren och samma sak där, ingen av oss kunde andas vidare bra så de blev en lugn sommar med skritt mest. sen kom hösten och vi höll på att sätta igång,men har drabbats av varma ben pga småsår, jag har inte haft tid osv och nu när jag äntligen har massa tid och hästen är frisk åker hon på en dunderförskylning...:cool: sen börjar det om med mugg igen osv....blää -.-

Jag ska radera 2008 från mitt minne.
Mars,fastnar i en longerlina med 550kg häst i andra änden,resultat:2 kryckor,muskelrupturer,meniskskada och 3 ledband av,ensamboende med 5st hästar vara 2 i tävlingskondition,ingen av dom borde stå still,då var goda råd dyra,sålde raskt 1 sto till norge och självklart gick det bara 2 veckor innan dom klagade på henne,sålde sto nr 2 som inte klarade vet.=sänkt pris och öppet köp en mån,allt gick bra.Valacken stod o blev ett monster medans den snälla kobonden nästgårds gjorde så gott han kunde för att hjälpa mig ihop med vänner o andra grannar.
maj-juni,min gula älskling (avatar hästen) måste avlivas pga djurskyddsskäl då vi inte kunde smärtlindra henne.Mitt gammla tävlingsto skull ha fölat 25/5 gick över tiden och blev ensam när guling gick bort och valacken blev såld trots att han kastade av sin nya ägare 2 ggr på provridningen.köpte i panik en ny häst som sällskap till det dräktiga stoet 24/6, 11 juli 52 dgar övertiden avlivades hon i sin box pga felläga på fölet som vet.inte kunde rätta.
Orakde inte mer o annonseradde ut nya hästen som nu var ensam här ochj stallade då in henne hos en vän under tiden.
Hon blev såld på ca 2v och nu väntar jag på en stämning från dom då dom hävar att hon är halt efter att dom ridit henne i 29 dagar (ua.bes när jag köpte henne och även när dom köpte henne en månad senare) suck!!
Så det här året vill jag gärna glömma.
Glädjen i det hela är att uppfödaren till norgehästen erbjöd mig en helt underbar 4 åring som terapihäst och hon stannar kvar har jag bestämt efter mycket hattande o velande fram o tillbaka.Hade inte tänkt ha någon häst alls....men vad ska jag göra utan :eek:

Förstår vad du menar.. Vårt örjade i maj då vårt lilla föl kom till världen. allt var frid och fröjd tills i juni. då blev de il transport men djurambulans till helsingborg för föl och sto. Stoet hade rejäl kolik och skadorna var så omfattande att vi betsämde att de va humanast att låta henne somna. Så då var det ej hel sommar som gick åt att flacka fram å tillbaka till stallet å nappa fölis (som visserligen har gått super). Sen nu för några veckor sedan lämnade jag tillbaka min gamla foder häst som jag haft i 4 år för han kunde ej äta pga han hade inga tänder kvar. men ägaren envisades med att prova själv å visst sa jag. hon hade honom i 12 dagar sen avlivades han utan att hon sa nått till mej.. Snacak om att detta varit ett skit år rent ut sagt.

Varken 2007 eller 2008 har varit några höjdare. Sen sommar 2007 fram till nu har detta hänt:
*Foderstrupsförstoppning som krävde 2 besök från dv och sedan akut till klinik. Helhelg, hästen var nyinköpt och förra ägaren hade avslutat försäkringen = jag får langa ut 20.000,- själv

*På min ett vblvalack nr 1 upptäckte jag en blödande karled. Någon idiot hade slängt in en taggtrådsrulle i hagen som han fastnat i, fått panik och skenat baklänges tills den lossnade. Pencillin+mindre hage och blockhalt häst

*Samma häst som ovan börjar hosta och kräver specialvård

*Min unghingst tar sönder staketet så alla rymmer och vbl ovan skadar sig med stora jack över hela kroppen

*Mitt vblsto sen 8 år tillbaka avlivas pga pålagringar

*Vblvalacken nr 1 skadar sig med ett jack i hasen och blir halt

*Vblvalack nr 2 får förkylningsvirus så vi fick stänga stallet flera veckor

*2 av mina hästar blir rädda för något och spränger staketet. Vblvalacken har fått sårskador, hbl är halt med supertjockt ben

*Vblvalack nr 3 vrickar sig 2 ggr med en vecka mellan varandra av att gå i hagen

*Vblvalack 1 känns oren och ställs på vila, får diarré och blodprov visar inget. Förmodligen ätit något konstigt

*Vblvalack 1 får knäledsinflammation vänster bak av enbart vila under 4 månader

*Korsningen har skadat tandköttet som blöder och är ett stort jack

*Fbl nr 1 får kolik och sedan fång

*Fbl nr 2 får en spricka i sitt ben med en gammal skada sen banan och måste avlivas

*Vblvalack nr 1 har blivit felverkad och blir halt när nya hovis kommer (dock OK nu men går på finadyn) och röntgen visar tunn sula så han måste gå skodd. 2 kotor ligger för tätt i ryggen så det blir bestämt att han blir sällskapshäst

*Vblvalack nr 3 har fått exem och klarar inte stå på box samt är allergisk mot det mest

För tillfället är det "bara" fbl nr 1 som har klabb med tänderna. Annars är det lugnt :grin: :crazy:

Jag som tyckte att jag hade haft ett skitår, tji fick jag när jag läser om era. :(

Allt samman började aug -07 för mig när min älskade vän fastnar i en lös stängseltråd i hagen där jag hade henne inhyrd och skär upp hela benet. Vet säger allt är OK, men 9 månader senare, maj -08, efter X-antal vet.besök kommer det fram att hon har grava skador i senor och andra ligament och får då somna in. Det är det värsta som hänt mig i hela mitt liv.

I augusti bestämmer jag mig dock för att ta en ny häst på foder, en helt underbar häst som jag fastnar för direkt, vi passar som pusselbitar! :love: Vad händer då? Pang bom så blir jag så allergisk att jag inte ens kan vara i stallet, allergitesterna ger högt utslag på både häst och alla sorters gräs och hö. Ska då lämna tillbaka hästen, då far ägaren till hästen och bryter båda benen(!!!) så jag måste ha kvar hästen en månad. En vecka innan jag ska åka tillbaka med henne så blir hästen jäk*ar nästan blockhalt. Ut med DV som inte hittar något, hästen i fråga är varken varm eller svullen eller reagerar på något annat vis.
Lyckligtvis säger ägaren att hon tar tillbaka hästen trots hältan eftersom DV inte kan hitta något och p.g.a min allergi.

Det värsta av allt är att jag blivit allergisk efter 18 år med hästar/pälsdjur, nu kan jag knappt vara i ett stall längre. Fy farao för 2008. :devil:

Ojojoj.. Vilken otrolig vändning från årets början till dess slut. Hoppas verkligen på att turen ska vända för dig nu. :(

Kan bara hålla med om att 2008 har varit olyckornas år.
För mig började det med att min femåring som precis debuterat på tävlingsbanorna och gick jättebra slet sönder ett ligament i hovleden, detta opererades och hon var konvalecent i 4 mån men blev inte helt återställd. är nu utlånad till avel. Detta följdes av att en av våra andra hästar som gick på bete blev träffad av blixten och dog omedelbart och nu är min andra tävlingshäst rejält sjuk och ingen kan hitta felet, nu börjar vet misstänka hjärntumör.

Lägger man sen till att två av mina släktningar gått bort detta året så kan man bara hoppas att 2009 ska bli bättre.

Jag hoppas verkligen att 2009 blir bättre..
Detta år har varit ett totalt bottenskrap.
Det hela började med att hästen diagnosticerades med carpaltunnelsyndrom båda frambeben.
Opererades och blev därefter tvungen att stå på box i 3 veckor..Detta gick inte så särledes bra då han är lösdriftshäst och alltid har varit det. Boxvilan blev en traumatisk upplevelse och han personlighetsförändrades från att ha varit en sävlig gosfarbror till att bli ett 800 kilos monster som anföll en...
Därefter har han drabbats av inflammation i en senskida, urinvägsinfektion, jätteödem i skapet och under buken samt ett spiktramp.
När jag då äntligen trodde att det hade vänt så drabbas han av bärrandsröta och hovarna blir som tidningspapper.
Hästen får gå barfota men blir sulöm till och med på mjuk åkermark och får inflammationer i sulan.
Har lyckats anpassa sig och gå barfota men har ej kunnat ridas de senaste två månaderna. Nu ska skorna på igen och förhoppningsvis ska hästskrället kunna röra på sig igen..

hoppas hoppas

Usch vad mycket elände att läsa om. Ska det aldrig få vara njutbart med hästar känns det som(självklart är hästar det bästa som finns, men inte omständigheterna runt dessa i alla lägen) vi tog bort ett sto i somras pga pålagringar i ryggen .Kort därefter blev hennes ettåring halt ,det visade sig vara massiva angrepp av bärrandsröta båda bakhovar vilket fick åtgärdas på klinik med operation. kliniken sa att hon kunde få gå ut i hage som vanligt nu.
Hon är idag väldigt halt efter två dagars utevistelse. Vet inte i nuläget vad som har hänt. stallägaren säger att deras sto jagat runt henne. kontaktar kliniken som ordinerar boxvila till måndag då ny kontakt ska tas.(vrickning ?)
man blir så fruktansvärt nojig när man har råkat ut för mycket skador eller?
Jag ligger väldigt mycket i lä om man jämför med er andra som har haft mycket mer otur, men kände ändå att jag behövde skriva av mig lite i allt elände.

10 mars - Millan svårt kolikanfall med förstoppning

10 april - Brasse tas bort akut i befarad EHV (abortviruset)

Juni - Millan blir markant sämre i bakkärran forts. till mitten på okt.

7 nov - Vega går på tre ben, ena bakbenet är hon helt blockhalt på. Forts. följer....

Händer det nåt med Vega nu, slutar jag med hästar...seriöst.

Vilken otur alla har haft! I vårt stall står det 8 hästar. -07 dog/avlivades tre hästar. Inte alls särskilt långt mellan varandra.

Detta året börjar i mars med en ridtur, jag på mitt sto och en annan tjej på min valack. Valacken fastnar i taggtråd, tjejen ramlar av i taggtråden och hanrusar hela vägen hem (flera km) rakt över en stor väg. Svår sårskada på hasen. Dv direkt, boxvila och sedan sjukhage. Men sen djursjukhus två veckor. Tog månader innan han blev frisk.

Unghäst fick korsförlamning, stå på djursjukhus några dagar.

En mammahäst fastnar i boxen i en bräda vilket resulterade att väggen fick tas ned och hon fick gå i sjukhage.

I somras blir mitt sto jättesvullen på alla fyra ben och senare massvis med utslag- allergichock!

Ett ponnysto hade urinvägsinfektion och senare förhöjda muskelvärden eller ngt.

En natt ngn vecka innan vi började ha dom inne så var det värsta åskovädret. Kommer upp på morgonen och får veta att hästarna hade sprungit rakt genom en gammal järngrind. Hittade unghästen söndrig. Vid frambenets armbåge var det ett riktigt djupt och brett sår. Även på bringan. Ett bakben var svullet och söndrigt också. Dv direkt sen två veckor på djursjukhus.

Det senaste, jag hittade ett av stona liggandes i hagen. Blockhalt på ett ben. Dv kom och fick åka t djursjukhus direkt. Visade sig att det var två frakturer på hovbenet och hon har nu 8 v boxvila.

Det verkar som att det är ngt hela tiden och aldrig kan man få slappna av. Nästa år måste bli bättre!!

*delvis kl*

Okay, jag tyckte att jag hade ett skitår... Men nu när jag läser vad ni andra har skrivit är jag inte lika säker på att mitt är värst...

Men vänta, det är ju bara november :crazy:

Ska in till klinik med hästen imorrn och hältutreda. Känns inte roligt alls, är ganska säker på att det är något allvarligt. 2 hästar har redan fått somna in i stallet i år, och förra hösten gick en bort.

Jag tror att jag skröt för mycket -07 om att min häst aldrig var sjuk och att vi ta i trä aldrig hade råkat ut för något riktigt riktigt allvarligt... Tjiiii på mig.

Men efter morgondagen vet jag förhoppningsvis mer än jag vet idag.

Jag hoppas stenhårt på -08!

vilker riktigt skitår vi verkar ha haft, allihop!

Senast ändrad av en moderator:

här passar ju lilla karlskrona in som absolut INTE haft tur med alla slags sjukdomar inom hästområdet detta år ! Hela 2008 har varit katastrof ! MINST 10 hästar har avlivats pga allt möjligt, (inom lyckeby- ett vääldigt litet samhälle) i mitt förra stall har nu en av hästarna blivit söndersparkad av en ny häst. hon står i helsingborg nu , och ska troligen stå där ett bra tag. INGET har gått vägen för någon. önskar det tar slut nu. håller tummarna för att 2009 ska bli alla hästverksammas superår ! ((:

JO det måste jag väl till viss del hålla med om.
I februari skadade sig min äldre tävlingshäst (antagligen i hagen enl vet.). Fick en ligamentskada i hovleden på ena fram. Vilade helt från slutet av februari till slutet av augusti. Men är nu helt återställd och igång för fullt igen :banana:

Nej men , vad var det som orsakade alla avlivningarna då ?
(Emor som spenderar så mycket tid hon kan i Karlskrona och Ronneby med omnejd. )

Åååh jag känner igen det där.
"Jag har aldrig haft skadade hästar" Dah - sug på den du.

Detta året har jag fått lära mig så himla mkt om jodopaxomslag, behandlingar, mediciner, hur man sticker penicillinsprutor i halsen på hästen osv osv. Saker jag förr aldrig hade behövt lära mig. Läste ju på mycket men om man aldrig får göra det i praktiken blir man ju inte särskilt kunnigt.

Nu kan jag massor med huskurer :p Alltid något.

Kan förresten rapportera att pålles spark på rumpan nu läkt, kvar är en pälsfri fläck men annars är det läkt. Svullnaden i benet försvann med medicinen. Nu är det "bara" lite mugg men som tur är bara på det vita bakbenet. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 974
Senast: lewellyn
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 923
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar