Sv: 2008 - olyckornas år
Varken 2007 eller 2008 har varit några höjdare. Sen sommar 2007 fram till nu har detta hänt:
*Foderstrupsförstoppning som krävde 2 besök från dv och sedan akut till klinik. Helhelg, hästen var nyinköpt och förra ägaren hade avslutat försäkringen = jag får langa ut 20.000,- själv
*På min ett vblvalack nr 1 upptäckte jag en blödande karled. Någon idiot hade slängt in en taggtrådsrulle i hagen som han fastnat i, fått panik och skenat baklänges tills den lossnade. Pencillin+mindre hage och blockhalt häst
*Samma häst som ovan börjar hosta och kräver specialvård
*Min unghingst tar sönder staketet så alla rymmer och vbl ovan skadar sig med stora jack över hela kroppen
*Mitt vblsto sen 8 år tillbaka avlivas pga pålagringar
*Vblvalacken nr 1 skadar sig med ett jack i hasen och blir halt
*Vblvalack nr 2 får förkylningsvirus så vi fick stänga stallet flera veckor
*2 av mina hästar blir rädda för något och spränger staketet. Vblvalacken har fått sårskador, hbl är halt med supertjockt ben
*Vblvalack nr 3 vrickar sig 2 ggr med en vecka mellan varandra av att gå i hagen
*Vblvalack 1 känns oren och ställs på vila, får diarré och blodprov visar inget. Förmodligen ätit något konstigt
*Vblvalack 1 får knäledsinflammation vänster bak av enbart vila under 4 månader
*Korsningen har skadat tandköttet som blöder och är ett stort jack
*Fbl nr 1 får kolik och sedan fång
*Fbl nr 2 får en spricka i sitt ben med en gammal skada sen banan och måste avlivas
*Vblvalack nr 1 har blivit felverkad och blir halt när nya hovis kommer (dock OK nu men går på finadyn) och röntgen visar tunn sula så han måste gå skodd. 2 kotor ligger för tätt i ryggen så det blir bestämt att han blir sällskapshäst
*Vblvalack nr 3 har fått exem och klarar inte stå på box samt är allergisk mot det mest
För tillfället är det "bara" fbl nr 1 som har klabb med tänderna. Annars är det lugnt