2 skäckhingstar ska visas!

Nja...då måste det ju vara ännu lättare att ha en enfärgad häst...för då kan man ju alltid skylla på att "det var inte hästens rätta dag" ;) :D

Oavsett vilken färg tycker jag att vi i tidigare diskussioner här på Buke har varit överrens om att många tycker att de får en udda bedömning...vissa har tom visat samma häst med bara några dagars(3-4) mellanrum på 2 olika orter...för att gå Klass II på ett ställe och Klass I på ett annat ställe...med ganska många poängs skillnad. Nog tycker jag att det är lite besynnerligt!Nog för att föl kan skilja lite från vecka till vecka...men på några dagar...knappast så att det gör en sådan väsentlig skillnad! ;)

Vill bara berätta att jag har ett isabell STO som fick dubbeldiplom.(på kvalitetstävlan).Blev högt bedömd som hopp och dressyrtalang.Så vi råkade i varje fall inte ut för några "färgrasister" till domare. :banana:Men jag upplever det nästan tvärt om att folk GILLAR isabeller.Har fått många positiva :) kommentarer om mitt sto.Inte ett enda negativt om färgen!

visat på två olika ställen?? Det var intressant eftersomman bara får visa en gång.

Ja då är det bara att gratulera! ;) :D :D

De enda jag har hört som fått hyfsade poäng på hästar med "udda färger"...är några som visat på västkusten...där finns visst en domare som accepterar hästar med färg. ;)

Vart visade du din häst och för vilken domare? Kan ju vara intressant att veta! ;)

Jo men just här syftade jag på fölmönstring ;)...att det finns de som varit så missnöjda...så att de kostat på att åka några mil extra för att chansa och visa en gång till!

Läste ni inte de insändarna i Ridsport för ett par år sedan?...det var ju flera stycken som hade gjort så för de var missnöjda(nu pratar vi halvblod i allmänhet alltså...inte bara de med udda färg). ;)

nej de insändarna missade jag eller har förträngt.. men visst kan man få bättre poäng en vid en andra visning lika stor risk/chans att få sämre, mycket kan bero på helt vilken "växtfas" fölet är inne just visningen, ett föl men känningar av växtvärk kanske inte alls visar de gångarter den har vid en bedömning med det är knappast domarnas fel.

Det är väl kanske efter detta de har ändrat det att man bara får visa en gång.

Men jösses har du inte vaknat förrän nu? Det är ju det jag sagt hur länge som. Även fler med mig.

Det var ju det artikeln i Ridsport handlade om från början, den du med flera ratade och sa var en annons.

Det var på 2 års visningen och du har så rätt i vad du skriver för det är vad han sa. Hur sjutton han nu kunde döma det på en häst som han endast såg stå uppställd och halta sig fram 5 meter.

Men jag upplever det nästan tvärt om att folk GILLAR isabeller.Har fått många positiva kommentarer om mitt sto.Inte ett enda negativt om färgen!

Är dom komenatererna från domaren eller folk runt omkring?

Jag får också mkt bra komenatarer från folk runt om men inte från domarna på mina Isabeller. 1 avelssto som fått 4 isabeller och en fux.

Det i artikeln jag reagerade på var svamlet runtikring... som att stoet gett 100% isabeller (nu blev ju nästa föl inte isabell heller) vilket var HELT ovidkommande om det handlade om hur domarna dömer "färgade" hästar.

Det var inget svammel. Hon hade lämnat 100% innan sista fölet. Det stod heller aldrig att hon skulle lämna bara isabeller.

Jo men så är alla kanske inte lika duktiga på att formulera sej korrekt runt själva sakfrågan utan skriver mer direkt ur hjärtat...det är ju sådant som man med lite förstånd sorterar självt när man läser...eller hur!?! ;) :D

Skriver man en insändare till en så stor tidning som Ridsport tycker jag man bör be någon läsa igenom så såna missförstånd kan undvikas.

Jodå jag har läst artikeln innan...men jag tycker inte det är min sak att påpeka en sådan sak. ;)

Jag för min del tycker att folk kan få uttrycka sej fritt...för då får man en uppfattning om personens egna karaktär tycker jag. ;)

Då tycker jag du var taskig. Om någon ber mig läsa igenom något som ev ska publiceras skulle jag hjälpa till så mycket jag kunde så allt skulle bli rätt uppfattat.

Vad är det som du missuppfattade i insändaren?

Sedan var det faktiskt några till som läste den innan och höll med om att det var helt rätt det jag skrev.

Nu kommer jag inte ihåg hela artikeln, men det som stod ut var just att du fick att att låta som om ditt sto alltid skulle ge 100% isabell, inte att hon bara hittills gjort det.

Shady själv var nöjd med den som den var...som jag vet haft problem med att skriva och formulera sej tidigare. ;)

Med tanke på Shady´s problem tycker jag att insändaren var bra...vem är då jag med rätt att klaga?...hon hade lagt ner ett stort jobb på det som redan skrivits. ;)

Jag är inte lagd åt det hållet att jag medvetet kränker folk som jag vet har det svårt med vissa saker :eek:...däremot kan jag istället uppmuntra dem att våga göra sin röst hörd. ;)

Varför ska det vara så svårt att läsa mellan raderna ??? :confused: ;)

Ger man sig ut "offentligt" med en text får man räkna med att den tas som den skrivs. Eller så får man väl börja texten med att man har skrivsvårigheter och att man måste läsa mellan raderna...

Oavsett så fick insändaren fel sorts uppmärksamhet tyvärr, just pga skrivsvårigheterna. En författare är säkert jättenöjd med sin bok, men får ändå ta emot editörens ändringar (vet inte vad en "editor" heter på svenska :D ) för att det ska bli så bra som möjligt.

Jag tycker INTE det är kränkande att föreslå ändringar i någons text, snarare kränkande att inte göra det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka