2 skäckhingstar ska visas!

Hur man än virder och vänder på det så är det föbaskat sorgligt om domarna inte kan bortse ifrån färgen. Samma sak med om de inte kan bortse frånm stam och uppfödare som jag tror har ÄNNU större påverkan än färg. Tyvärr

Men så får det inte vara heller. Har man 1 sto att avla på med bra stam (kan ju variera vem som tycker vad) så skall det inte spela någon roll.

Man skall ha som hobby uppfödare lika stora rättigheter att få bra poäng och bedömningar på sina hästar ändå.

Blir så sur när jag tänker på att det faktiskt är så här. Det är inte bara Flyinge och dom större som skall ha det bästa av kakan.

Men så är det alltid så fort folks tyckande och dömande påverkar, likadant är det på dressyrtävlingar.
Alla som är kända får massa gratispoäng, någon mindre känd får rida skjortan av sig för att få samma poäng även om den ritten faktiskt är bättre.

Det finns inget som heter opartiskt dömande så länge människor är inblandade.

Så sant som det är sagt! ;)...kunde inte ha sagts på ett bättre sätt! :D

Men dom kan även få det att låta att det inte är färgen fast det i själva verket är så.

Finns ju domare som tydligt uttrykt sig om att dessa hästar med annorluna färger inte skall finnas i halvblodsaveln.

Sätter dom då ett litet lägre poäng på ett par saker så vet ju folk inte vad det beror på eller hur?

En liten passus beträffande skillnad på folk och folk.

Mitt sto visades i Strömsholm och jag var följdaktligen med i Mälardalens Varmblodsklubb. Hon blev, som jag skrev tidigare, bästa hopphäst och sedan 3:a i Riksfinalen på Elmia. I medlemstidningen från MVK stod absolut ingenting om henne. Hon nämndes varken för prestationen i Strömsholm eller ens 3:e platsen på Elmia. DÄREMOT var det både bild och text på en häst tillhörande en "gammal" medlem vars häst hade gjort relativt bra ifrån sig på 3-årstestet.

Samma sak var det med hästen som blev bästa gångartstalang. Han gick också vidare till Elmia och, om jag inte missminner mig helt, slutade 5:a i finalen. Inte en rad.

Nog är det skillnad på folk och folk.

Tess

Är nog så. Men det är skam på torra land att det får gå till på detta vis. ALLA skall ha samma förutsättningar. Oavsett färg,stam,ägare eller uppfödare.

Tycker dom borde vara lite mer rädda om oss hobbyuppfödare.

Förrästen grattis till att ditt sto gick så bra. Vad är det för stam??

Visst borde alla ha samma chans, men finns det NÅGON sort bedömning som inte är "opartisk", jag kan inte komma på någon och jag tror ärligt ingen här heller skulle klara av att vara helt neutral i alla lägen, och följa "skolboken" utan att lägga in egan värderingar, tycke och smak??

Eller är ni så präktigt rediga själva??

Så präktig är jag inte änn och det lär nog dröjja också :)

Men har man åtagit sig ett sådant jobb som att bedömma hästar, så anser jag inte att man skall göra så utan gå efter skolboken.

Precis...man borde blunda för egen smak och eget tycke och döma hästen helt efter regelboken. ;)

Men visst...det är ju näst intill omöjligt...för hur som helst...så är det nog en och annan egen åsikt som ändå halkar in ändå! ;)

Om de under alla visningar fick bedömma hästar utan vetskap om härstamning,uppfödare eller ägare...då kanske man åtminstone borde närma sej målet...dvs få individen bedömd för hur bra den är...och inga konstiga extra plus eller minuspoäng bara för att härstamningen passar eller inte passar just den domaren i smaken. ;)

Önskar jag hade ett sto att betäcka med honom...han är ju dock 23 år gammal. Superduperkille! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Tillbaka