2 skäckhingstar ska visas!

Absolut har vi det, och det får man väl ha! Tänk vad världen vore trist annars :D

Oavsett så fick insändaren fel sorts uppmärksamhet tyvärr

Knappast, då det är ca 10 st som hört av sig angående insändaren och talat om att dom har haft precis samma problem med domarna som jag ansett mig ha.

Inte missförstod dom det med att jag sa att hon hitintils endast fått isabell föl.

Det är ju lite konstigt då att det bara är ni här som missuppfattat det :confused:

10st av hur många som läst? Det var stora reaktioner på artikeln även utanför Bukefalos. Hur många hade du nått om folk inte hakat upp sig på "fel del" av artikeln tror du? Syftet var gott, men en stor del försvann tyvärr.

Jag håller med dig Magdalena. Insändaren missupfattades nog av det stora flertalet, åtminstone de jag har talat med (även utanför Buke, fast jag tror att det här stället representerar Ridsport läsarkrets ganska bra).

Det är ju SYND eftersom det är en viktig fråga!

Ni och era vänner får tycka precis hur ni vill. JAG vet att det finns många bla. en stor hingstägare som inte missuppfattade det. (Har inget med saken att göra, men nämner det bara)

Även många med hästar som har annorlunda färger har varit väldigt positiva till insändaren och inte missuppfattat den.

Kan ju vara så att folk som har hästar med annorlunda färg, tänker lite olika jämfört med er andra?

De menar bara att om artikeln varit mer kort och mer faktabaserad utan babbel runt omkring så hade fler orkat läsa igenom artikeln ordentligt och inte tappa intresset halvvägs. ;)

Men jag tycker...har man något intresse i det hela så läser man väl det ändå?I allafall så gör jag det...men du säger ju att jag inte är som alla andra eller hur!?! ;) :D :D

Men nu vet vi ju till nästa gång att det var folk som vill ha det formulerat med mer faktabasis. ;)

Nej, så menar inte jag (jag är helt dretbet på att fatta mig kort själv :D).

Jag menar att det i insändaren verkade som om skribenten var väldigt okunnig om nedärvning av färger, även om det nu inte direkt var uttryckt så men när man läste det så fick man helt enkelt det intrycket. Detta gör att man öht inte tar resten på allvar heller, vilket är synd just för att det finns så många som inte tar den här problematiken på allvar. JAG gör det (som ni ju vet efter höstens insändare mm), men för att vända "massan", måste man kanske framstå som mer seriös. Och det var just det som blev bristen i denna insändare.

Även om nu "färgfolket" inte missuppfattade den på samma sätt så spelar det mindre roll, eftersom de redan är medvetna om problemen. De man ska rikta sig till är ju de som inte ser att finns ett problem. Och då måste man vara saklig och korrekt.

Men meningen med artikeln var att få upp ögonen på folk/domare att något är fel, och det framgick anser jag.

Sedan att man lägger till lite runt omkring anser jag bara är bra, så att folk inte tror att det bara är taget ur det blå

Men läser man insändarna i ex. Ridsport tycker jag att man får läsa mellan raderna i alla. Är väl så att folk skriver mycket som dom tänker, liksom jag.

För att få igenom en skäckhingst...ja då ska den nog både röra sej som Don Schufro och hoppa som Baloubet...samt ha 10 10 10 exteriört.

Trams. Det ska vara en tillräckligt bra individ, precis som med alla andra färger och det har det uppenbarligen inte varit än.

Jo det var överdrivet...

...jag bara menar på...låt oss säga att man visar en häst i klass med Briar som har exteriört 109778...så slår jag vad om att de skulle bedömma hästen 1 poäng lägre i snitt....och hamnar en delsiffra på 6...
...ja då vet vi ju vad det betyder.

Men det är ju bara vad vad jag personligen tror eller rättare sagt misstänker. ;)

Peka gärna på VILKEN skäckhingst som visats som borde gått igenom på det de visade på bruksprovet.

(Lånar ditt inlägg Magdalena)

Vill bara tala om att mitt isabellsto blev bästa hopphäst (med 50 poäng, 46 som gångartstalang) på 3-årstestet -99 (Strömsholm, Bilock/Ström), gick vidare till Elmia (där hon dömdes av helt andra domare...) och slutade 3:a i finalen (övriga finalister var en valack och tre hingstar).

Tror för övrigt att det var samma år som Magdalenas kompis valack fick dubbeldiplom (han är efter Bernstein, eller hur?).

Tess

Öhh det är det väl ingen som sagt?

Det enda shady säger är precis som jag...att ska du komma med skäck eller isabell...så ska den vara så oerhört mkt bättre...då kan mirakel ske. Jag tror inte man på skulle få igenom en hingst som ligger precis på gränsfall poängmässigt....eller få diplom om inte hästen är så super att de egentligen inte har något annat att kunna kommentera negativt.

Ingen av visade skäckhingstar har poängmässigt tillräckligt hög kvalité på exteriör för godkännande på bruksprov...som jag poängterat innan så anser jag att de ligger på klass II...i allafall de jag sett.

Gratulerar! :D ;)

Då är du en utav dem som lyckats få en häst med färg som har riktigt hög kvalité!Precis som Magdalenas kompis! :D ;)

Vi har aldrig sagt att det INTE går att få diplom på isabeller eller skäckar...bara att det är h*levets mycket svårare!Pga fördomar... ;) :D

Jo, det har jag förstått :).
Ville bara påpeka att det faktiskt händer.

Tess

Hur är det med gulbruna ? OM nu domarna har fördomar emot isabeller så borde de ha det emot gulbruna också.

Faktum är att min kompis gulbrune var högst bedömd av alla treåringar på S-holm i våras totalt sett. Diålom i både dressyr och hoppning ! Exteriördomaren var lyrisk ! Han kommenterade färgen med: "Han ser ut som guld"

Hur man än virder och vänder på det så är det föbaskat sorgligt om domarna inte kan bortse ifrån färgen. Samma sak med om de inte kan bortse frånm stam och uppfödare som jag tror har ÄNNU större påverkan än färg. Tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka