2 skäckhingstar ska visas!

Han är min favvo också!

Ska åka till honom med min Ceylon-dotter i maj! Hoppas bara att han fortfarande lever då :D

En liten passus beträffande skillnad på folk och folk.

Mitt sto visades i Strömsholm och jag var följdaktligen med i Mälardalens Varmblodsklubb. Hon blev, som jag skrev tidigare, bästa hopphäst och sedan 3:a i Riksfinalen på Elmia. I medlemstidningen från MVK stod absolut ingenting om henne. Hon nämndes varken för prestationen i Strömsholm eller ens 3:e platsen på Elmia. DÄREMOT var det både bild och text på en häst tillhörande en "gammal" medlem vars häst hade gjort relativt bra ifrån sig på 3-årstestet.

Samma sak var det med hästen som blev bästa gångartstalang. Han gick också vidare till Elmia och, om jag inte missminner mig helt, slutade 5:a i finalen. Inte en rad.

Nog är det skillnad på folk och folk.

Tess

Jag är med i flera föreningar som har någon form av medlemsblad. I de flesta fall har man ingen avlönad redaktör utan är beroende av att medlemmarna skickar in atriklar, notiser och bilder. Kan det vara så enkelt som att den "gamla" medlemen insett att utan medlemmarnas medverkan blir det inte mycket till medlemsblad och ansett den egna hästens framgångar kunde vara av intresse och gjort sig besväret att skicka in bild och textförslag? Har du på något sätt informerat redaktören om era framgångar?

Det är möjligt att det är en ren miss...just när det handlar mindre föreningars medlemsblad kanske.Men jag får ändå lov att hålla med "sippan"...det förekommer ju en del underliga saker.

Men nog måste det vara fler än jag som uppmärksammat som tex även i tidningen Ridsport...att det förekommer att de hoppar över viss turordning av placerade hästar...det kan vara bild på tex den förstaplacerade hästen samt på den som var placerad trea.

Men så undrar man vem som kom tvåa?...så läser man i texten
att det är en helt fullständigt okänd uppfödare/ägare i de flesta fall.

Väldigt ofta...så ser man då att det är en mer känd uppfödare/stuter/ägare...på den tredje placerade hästen...slump?-nä knappast!Inte enligt min mening.

Resultatlistor lär väl ändå vara rätt så informativa?
Dessutom fanns det i julnumret en sammanställning över diverse tester och ÄVEN från Elmia. Samma sak där, inte en rad.
Nejdu, jag hade fel namn och hästens uppfödare likaså.

Tess

Det är så tragiskt. Varför skall det behöva vara så här?

Bara för att man kanske bara har ett sto att avla på, så är det inget som säger att man är en sämre uppfödare för det.

Ja ibland låter det som på tonen av "hobby-uppfödare"...typ att man skulle ha någon stackars trebent krake som man tar föl på bara för att det råkar vara en lilla älskling!

Visst har många utav de äldre stuterierna lagt en god grund och har ett bra stomaterial då de oftast sparar det bästa de har...

...men å andra sidan så har vi då...

...så kallade hobby-uppfödare...kanske från början köpt oss dyra tävlingsindivider från början där ngt kanske har hänt via olyckshändelese vilket gör att stoet hamnar i aveln istället kanske...kanske en del av oss tom betalat en rejäl peng för kusen för att bara få loss den ifrån uppfödaren pga av att det kanske är den bästa hästen de själva fött upp...som privatperson så kanske man "tar sej råd" att äga en sådan häst...men det tänker de inte alla gånger på!

Jag tycker inte om den negativa tonen över just ordet "hobby-uppfödare".Kanske är det bara jag som hakat upp mej...men jag tycker "hobby-uppfödare" låter så nerklankande på något vis.

men jag tycker "hobby-uppfödare" låter så nerklankande på något vis.

håller med dig även att jag själv kallar mig/dig och andra för hobby uppfödare :o Men anledningen till att jag säger så är att vi i regel bara har en häst att avla på.

Sv: Re: 2 skäckhingstar ska visas!

Rodde skrev:
Jag skulle aldrig använda en skäckhingst, hur bra stammen än var!!!
Har nog en alltför konservativ syn på min dressyr avel likaså ridponnyavel.
Men mina goda vänner är tokiga i skäckar och vill mer än gärna ha skäck. Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle godkänna en skäckhingst, skulle vara bra dom som vill ha en skäck! :cool:

HUR MÅNGA GÅNGER måste man påpeka detta. EN BRA HÄST HAR INGEN FÄRG!!!

Hur kan man säga ngt sådant, om det hypotetiskt var så att briar var skäck, skulle du dissa honom för det?Sir schölling?For feeling?Rubinstein?Weltmeyer?Gång exteriör och lynne sitter för helvete inte i kroppsfärgen, det här är ju sjukt!

Eller så vill man bara inte ha en skäck ? Vissa vill inte ha skimlar såav den an varför får man inte säga att man inte vill ha en skäck. Sen kan de självklart vara lika goda individer som en häst med annan färg - men det är en smaksak. Och faktiskt tror jag att för dressyrhästar är det en fördel om de inte är skäckar, eller ojämt tecknade med vita tecken utan att vara skäck, av den anledningen att det ÄR svårare att se om den är rak än en jämt tecknad häst. Visst BORDE domarna kunna göra skillnad, men jag tror inte att de kan det alla gånger

För övrigt så ÄR Briar skäck - Sabino-skäck. Men det är en viss skillnad mot en sån och en tobiano

Sv: 2 skäckhingstar ska visas!

Vissa vill inte ha skäckar, och själv vill jag inte ha skimlar. Det är väl bara att acceptera att vi har olika smak!

Den här tråden är över ett år gammal ! Varför dra fram en sådan gammal tråd och bli arg över den nu :smirk:. Det är väl ingenting att bli så arg över vad någon tyckte för ett år sedan :crazy:

Hälsningar Helen

Och Briar tycker jag är ett bra exempel på hur en hästs teckning kan lura ögat. Tycker att han p g a bläsen har ett riktigt kraftigt huvud, även fast jag vet att mina ögon spelar mig ett spratt ;)

Isabell Werth hade för några år sedan en häst som jag tror hette Anthony som hade en jättesned bläs, och mina ögon lurade mig att tro att han höll huvudet snett!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Tillbaka