2 skäckhingstar ska visas!

Icon heter han som tävlar svår dressyr...han har även avkommor i såväl svår dressyr som svår hoppning... ;)

...men som alla andra skäckar i Tyskland och Holland så är han e:Ico...I Tyskland/Holland...ser man antingen Ico eller Samber i stammarna eller bägge i samma härstamning som far och morfar exempelvis. :crazy:

Personligen föredrar jag dock Ico´s söner/döttrar framför Samber...men det är ju en smaksak förstås. ;)

Icon heter han som tävlar svår dressyr...han har även avkommor i såväl svår dressyr som svår hoppning... ;)

...men som alla andra skäckar i Tyskland och Holland så är han e:Ico...I Tyskland/Holland...ser man antingen Ico eller Samber i stammarna eller bägge i samma härstamning som far och morfar exempelvis. :crazy:

Personligen föredrar jag dock Ico´s söner/döttrar framför Samber...men det är ju en smaksak förstås. ;)

Oj det blev tre inlägg bara för att det var så trögt när jag skulle lägga in det...försökte ta väck dem igen men det gick inte...suck!

Vore jättekul för de som vill ha skäck om en skäckhingst godkändes. Personligen så väljer jag hingst, givetvis efter resultat, exteriör m.m men även efter hur den tilltalar mig. Skulle aldrig använda en hingst som inte tilltalade mig även om den hade superstam m.m. Tack vare det stora utbudet på bra hingstar så kan jag även välja en hingst med de färgerna jag vill ha om det vore så (med viss reservation).

Kan dom utlänska domarna dömma skäckar så borde ju inte dom svenska vara sämmre eller hur.

Men i sådana fall så skall det ju vara lika svårt att bedömma en häst med tre strumpor som är väldigt ojämmna.

Det har det ju varit mkt snack om tidigare, men det lärde dom sig så det är ju bara upp till bevis och lära sig att dömma skäckar också.

Har jag påstått det någonstans? Men bara för att det finns godkända skäckhingstar utomlands så betyder det ju inte att en skäckhingst i Sverige per automatik ska bli godkänd. Det är trots allt individen som bedöms och den kan mycket väl blivit utdömd även av en utländsk domare.

Självklart är det svårare att bedöma en häst med ojämn tEckning än en utan, men om hästen inte går att bedöma pga tÄcken så får man ta av dem! :D

Shady har dyslexi...så varför vara så ofärskämd? Tror inte att du heller hade tyckt att det vore så kul!

Att stava fel på "tecken" och "täcken"...när man har dyslexi är väl inte så konstigt.

Nej jag tror knappast att shady menar det så...utan hon menar bara att de nu borde kunna ge en rättvis bedömning eftersom det kan göras utomlands...men detta betyder inte som sagt att någon hingst skulle bli godkänd för det.

Det hon vill ha sagt är nog att de får sluta med att vara oförskämda och bedömma hästar med annorlunda färg "nerklassat" bara för att de själva inte gillar det...eller om det nu är avundsjuka i botten...vad vet jag.

Men att bedömma dem klass III eller ännu värre klass IV...pga av färgen är rent oförskämt.För SÅ DÅLIGA är de inte...jag påstår inte att de flesta skulle vara klass I...nej dessa hingstar har legat på klass II nivå...

Nu visste jag inte om hennes dyslexi och trodde inte heller att hon skulle ta illa upp, även om du gjorde det. Vad är det för oförskämt att tro att någon på fullt allvar, utan att vara ordblind, gör ett stavfel? Jag trodde det var felstavat och tyckte det blev rätt lustigt vilket även fler verkar tyckt. Jag har svårt att tro någon av oss skulle gjort det för att pika henne. :(

Jag kan både stava fel av misstag och för att jag tror att ett ord stavas annorlunda. E och Ä är det väldigt många som blandar ihop och jag tror inte att alla har dyslexi! Hur många är det inte som skriver ända när de menar enda, ska det förutsättas att alla är ordblinda? :confused:

Visst ska hingstarna dömas rättvis, oavsett färg. Det är ju allas önskan när det gäller våra egna uppfödingar, att de ska dömas efter individen och inte efter färg, uppfödare och stam. Jag och många fler tror att de nyss nämda faktorerna tyvärr spelar roll även när det kommer till de visningarna. :smirk:

Okej...det var visst omedvetet ifrån din sida ;)...ber själv om ursäkt för att jag blev irriterad men det är bara för att så många här på Buke som vet om Shady´s problem och hackar på henne med flit. :crazy:

Jag och många fler tror att de nyss nämda faktorerna tyvärr spelar roll även när det kommer till de visningarna

Kan du hänvisa til vad du menar? Vilka faktorer? :confused:

Själv har jag visat så mkt hästar att jag faktiskt med ögat ser skillnad på om det är en klass I eller klass II häst,de som ligger precis på gränsen kan vara svårt att avgöra ibland dock...jag har överhuvudtaget aldrig knappt hört talas om hästar bedömda med klass III eller IV såvida det inte varit skäckar eller isabeller.Tycker ni inte själva att det är konstigt att det faller sej så? :confused:

Okej...det var visst omedvetet ifrån din sida ;)...ber själv om ursäkt för att jag blev irriterad men det är bara för att så många här på Buke som vet om Shady´s problem och hackar på henne med flit. :crazy:

Jaså, det har jag aldrig läst någonstans :confused:

Det har funnits en tråd om det samt andras dyslexi på senior men det är ett bra tag sedan.

Fattade aldrig ironin i MiaR:s meddelande förrän efteråt. Men det är lugnt. Nu vet ju även ni hur det ligger till :)

Så nu kan vi fortsätta diskutera det tråden handlar om från början.

jag har överhuvudtaget aldrig knappt hört talas om hästar bedömda med klass III eller IV såvida det inte varit skäckar eller isabeller.

Ungefär som min Isabell valack som alla bedömde innan treårstestet att vara klass ll men han blev klass lV på trårstestet :devil:

Nä, för eftersom dina inlägg inte brukar vara felstavade så trodde jag ju att det var en miss av dig, inte att du har dyslexi. ;) För övrigt så är det just ett av de ord som jag brukar blanda ihop hur det stavas, om det är dyslexi eller dysleksi. :o

Självklart ska en häst, oavsett kön, bedömmas efter individ och inte färg. :idea: Skulle vara rätt skönt om det äntligen blev en godkänd hingst, så en del färgbråk lugnade ner sig lite. :smirk:

Min dyslexi har faktiskt blivit otroligt mkt bättre sedan jag började att hänga här på Buke.

Får ju träna mkt då.

Självklart ska en häst, oavsett kön, bedömmas efter individ och inte färg. Skulle vara rätt skönt om det äntligen blev en godkänd hingst, så en del färgbråk lugnade ner sig lite.

Håller med dig till 100%. Vore kul om det även kom en Isabell, som blev godkänd. Hoppas varje år att det skall bli en otroligt bra hingst, men hon verkar bara till att vilja ha sto föl. Hon har fått 4 ston och 1 hingst hitintills.

Men alla såna där olika test och tävlingar beror ju så himla mycket på dagsformen. Vad lätt det måste vara att ha en häst av "udda" färg, då har man alltid nåt att skylla på...

Min kompis isabell fick som 3 åring dubbeldiplom och högt exteriört bedömande (tyvärr valack). Andra kompisar kommer med sina högt "förbedömda" bruna och svarta och får klass III eller t.o.m IV och vad ska de skylla på då?

Jag skyller inte på något. Sedan dagsformen var av absolut topp kvalite, så kan man nog inte utesluta att det berodde på något annat.

Är bara att gratta till att dina kompisar fått bra bedömning på sina gulingar.

Men det du kanske glömmer är att det oftast är fler än 1 domare som dömer alla 3-års tester.

Hur stor chans tror du det var att det var samma dommare? Vilka var det förrästen, kan ju vara kul och se om det var samma.

Det här var på Strömsholm, vet faktiskt inte vilka domare det var, men det går väl att kolla upp! Är det så att vissa domare dömer ner hästar pga färgen tycker jag det är skandal och skulle vägra visa där de domarna dömde.

Ja vad var det domaren sa...den gången du skulle visa "Golden" som ...var det 1 åring eller 2 åring...hm minns inte...ja du vet när han slog omkull i transporten och hade så ont efter att han knappt kunde gå?

Var det inte något i stil med "den där kan du lika gärna kastrera för det är ändå inget hingstämne"...trots att du talat om vad som hänt!Hästen var alltså dels chockad och hade väldigt ont eftersom den var mörbultad.

Han kunde alltså inte visas alls...för han var halt...utan det var bara en kort diskussion med domaren och sedan åka direkt hem.

Hur kan man uttala sej så...utan att ha sett en häst i sitt "rätta jag"...och utan att ha fått se hans steg eller nåt?Ett korrekt svar utav domaren hade varit "hästen är i dagsläget inte bedömningsbar"...och att han sedan kunde ha sagt typ att du var välkommen åter för en ny bedömning.

Det är i allafall min åsikt!

Den enda skäckhingst jag vet som fått diplom är Ferrari...och då kan man inte låta bli att fundera på om det kanske mest berodde på VEM som ägde honom då....och den personens kontakter.

Har sett en del isabell-valackar med diplom...men när det handlar om hästar med udda färg...så tycker jag att man aldrig ser ston respektive hingstar bedömda med höga poäng...en valack kan ju inget i aveln göra...bara en tanke.

Ja Shady´s valack hoppade lika klockrent och med samma fina teknik som vissa utav de andra som låg på poängskalan 8...inte konstigt hon blir irriterad!

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka