2 datorer, 1 bredband.

Mysaan

Trådstartare
Vi har fått en dator till och nu undrar jag om man kan koppla ihop dem på något sätt så man kan vara ute på nätet samtidigt från båda datorerna eller krävs det annan uppkoppling då???

Har i dag Telia bredband 500.
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

för att få det att fungera bör du koppla in en router efter modemet och sedan koppla båda datorerna till denna. En annan väg att gå är att skaffa ett ytterligare nätverkskort tillen av datorerna, detta blir dock i vissa fall lite långsammare.

Det man ska tänka på är att båda datorerna ska vara under samma arbetsgrupp och ha olika namn. sedan får man konfigurera nätverket så bägge datorerna får kontakt mot routern och varför inte varandra ifall man vill spela mot varandra.

den sista biten har jag dock inte så stor kunskap om hur det bäst och enklast göres.

Gentleknight
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Som Gentleknight beskriver.

Enklast en routern som delar ut ett IP nummer

Annars ett extra nätverkskort i den datorn som har internet nu och sedan en twistad TP kabel eller hubb mellan internetdatorn och den andra datorn.
Detta betyder dock att internetdatorn måste vara på så den andra datorn kan surfa.
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Arbetsgruppen och datornamn har inte med internet att göra. Detta är enbart om de ska kommunicera med varandra. Olika datornamn är ju dock att förespråka då de kommer krocka med varandra annars.

För att kommunisera med routern krävs enbart att man ligger på samma subnät, vilket enklast görs genom att man erhåller hela ipconfigurationen.
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Renkött, vad säger du att vi kör lite subnetting och minska ett Klass A nät i mindre bitar så det blir tre host :D

Kan ha ännu roligare om vi tar ett Klass C nät
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Köper du upp A-nätet först så, säkert billigt om vi mot förmodan skulle hitta nån som vill sälja :angel:

Varför inte ta ett E-nät då? Ledigt och allt ;)
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Fast ett E-nät stöds inte av MS TCP/IP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Fast ett klass C nät är det mest vanligaste som används av privata hushåll och små företag.

Klass A använder nästan enbart stora företag och kommuner.
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

*knapplån*

:crazy: :confused: :cry: Där någonstans tappade ni mig på vägen.

Min sambo som inte heller begriper så mycket undrar om man kan skaffa ett splittuttag till modemet och sedan bara dra en kabel till den andra datorn??? Måste det vara skitkrånglit???? :confused:
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Köp en router i närmaste datorbutik, varnar dock för D-link och visa extrema billighetsmärken.

De flesta är "ready on box", dvs färdiga att koppla in utan några inställningar. Ser ni bara till att ni har nätverkskort och nätverkskablar vad ni ska så går det utmärkt ska ni se (om ni har ett ethernet modem vill säga.
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Renkött skrev:
Köp en router i närmaste datorbutik, varnar dock för D-link och visa extrema billighetsmärken.

De flesta är "ready on box", dvs färdiga att koppla in utan några inställningar. Ser ni bara till att ni har nätverkskort och nätverkskablar vad ni ska så går det utmärkt ska ni se (om ni har ett ethernet modem vill säga.
:cry: :cry: Hur vet man om man har ett ethernetmodem??? Jag har väl ett adslmodem eller???? Åtminstone har jag Adsluppkoppling så är det så du menar eller??? :crazy:

Kan man bara gå in i affären och låssas vara blondin och säga att man vill ha en router?? Eller ska jag färga mig blond först såd et blir trovärdigt??? :)
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Tror inte det är så mycket överhuvudtaget som stödjer E-nät då de är reserverad åt forskning o liknande. Dvs tog upp det för att muppa mig lite bara :p

De flesta privatpersoner använder ju 192.168.x.x med subnätat till 255.255.255.0 då det ger möjlighet till 253 klienter, vilket borde räcka till de flesta ;).

Sen med tanke på att det finns 127 A-nät i hela världen så tror jag faktiskt inte så många kommuner har kommit över dem ;). IBM äger ju dessutom ett par av dem själv (5st om jag minns rätt) :crazy:
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Renkött skrev:
Har du en sån här kabel mellan adslmodem och dator? (färgen kan variera)
http://naxos.biomedicale.univ-paris5.fr/pp/rg/IMG/jpg/rj45.jpg

I såfall har du ett ethernet(nätverks)modem.
Har du det så gå bara in i närmaste datorbutik och prata med dem, de borde kunna hjälpa dig.

:confused: Något liknande tror jag i alla fall. :crazy: Fatta hur dålig jag är på sådant här. :o

Okej så jag kan gå in i en affär då och fråga efter en router då???
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Tar det lungt Mysaan.
Det finns två typer av ADSL-modem
USB och Ethernet.
Ethernet ser ut så som Renkötts bild visar.
USB ser ut som en USB kontakt (Om du har en digitalkamera eller något annat som använder USB så vet du nog vad jag pratar om)

Telia säljer routrar i sina affärer ZyXEL modem och de är bra samt är det enkla att koppla in för de som har Telia abbonemang.
Men de är idag tyvärr dyra.

Det finns ett annat sätt är att om du har nu tur att du slipper skriva in ett användarnamn och ett lösenord (Alla Telia kunder kommer att slippa det men det tar tid) Så behöver du inte tänka så mycket på användarnamn och lösenord.

Kan rent av vara ett ZyXEL modem ni har om det följde med Telia abbonemanget.

D-Link har haft en hel del problem så de ska man se lite upp med.
Netgear är bra märke (Tycker jag än så länge)

Om du har tur så slipper du skriva in användarnamn och lösenord och det är en ethernetmodem.

Tå ska det teoretisk bara koppla in den i WAN uttaget i routern och de andra kablarna till era datorer.
Så två "raka" kablar behöver ni till routern
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Finns faktiskt pci modem också, även om de är tämligen ovanliga :p

Sen trodde jag i princip alla redan var av med inloggningen, eller är det bara vi nere i skåne som haft den lyxen? ;)
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Vet ett ställe som hade det för 2-3 mån sen

PCI jo men det finns knappt alls :D
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Jag har faktiskt sålt 1 i mitt liv, så de existerar faktiskt ;)
Fast det finns väll typ 20st i hela sverige :p
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Vi har ett Zyxel modem. Vi skriver inte in något inlogg längre när vi ska ut på nätet utan det fungerar ändå nu.

Så kan jag då köpa ett Netgear router och koppla upp på min dator och bara skaffa en kabel som går från routern och till min nya dator????
 
Sv: 2 datorer, 1 bredband.

Mysaan skrev:
Vi har ett Zyxel modem. Vi skriver inte in något inlogg längre när vi ska ut på nätet utan det fungerar ändå nu.

Så kan jag då köpa ett Netgear router och koppla upp på min dator och bara skaffa en kabel som går från routern och till min nya dator????

Tja om det ska gå som det ska så ska du "bara" behöva koppla in erat modem i routern och sedan kablarna från datorerna till routern.

Netgear var bara ett exempel eftersom det vet jag fungerar bra.
Ni kan ju kolla va det finns för routrar som säljes där ni bor och återkomma.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 352
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 144
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 862
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 692
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp