Sv: 2-åringar
Hmm. Min dotter var 2 år och 2 månader när lillebror föddes. Hade jag kunnat välja annorlunda hade jag nog valt att vänta lite till faktiskt... Dottern var en superfantastisk liten tjej tills hon var knappt 2 år, och efter det gav hon verkligen skäl för namnet "terrible two".........
Visserligen var hon supersnäll mot lillebror, men det var JAG som fick allt. Jag blev lite boven som inte hade samma tid för henne, jag som förut varit hennes mittpunkt. Även om hon varit snäll (aldrig bitit, sparkat, rivit osv) har hon visat humör på annat sätt. Vägrat ha vissa kläder på sig, vägrat borsta håret, vägrat borsta tänderna, kastat tallriken i golvet, vänt upp och ner på mjölkglaset, skrikit, sprungit ut i bara blöjan mitt i vintern, osv i all evighet........ Vi kunde ha 5-10 konflikter innan vi kom iväg till dagis på morgonen
Nu när hon fyllt 3, har det äntligen vänt
Allt tålamod man visat henne, allt man försökt tala om och alla regler man satt upp, har äntligen gått in! Nu FATTAR hon när man försöker berätta för henne varför det är si eller så, nu blir hon inte bara asförbannad för att hon "inte får det eller det", ÄNTLIGEN! Nu är hon återigen den fantastiska lilla flickan (ok, hon slutade aldrig vara det, men lite mindre ibalnd bara
) och jag kan säga att hade jag vetat detta så kanske det varit lättare för både henne och mig om lillebror kommit nu istället....... Men ungar är olika, och alla har ju sina "problem", vid olika åldrar, så ni kanske tycker det är perfekt med just 2 år emellan. För mig har det varit jobbigt, men som sagt, det går över