2-åringar

I

Isis

Jag vill veta hur era 2-åringar är. Är de klängiga och vill bli burna mycket, hur bra kan de prata, leker de på egen hand och ja, hur mysiga är de i den åldern helt enkelt? ;)
Det finns en liten liten risk att jag är oplanerat gravid och skulle jag nu vara det så är min son 2 år när den skulle födas..:) Förra graviditeten var väldigt jobbig och det underlättar väl inte med en klängig och vild 2-åring på det.
 
Sv: 2-åringar

ja, ja, och ja... typ :D

nu vet jag ju med mig att min dotter är lite mer mammig och pappig och klängig än andra barn men hon vill vara nära - samtidigt som det inte är några problem som helst att lämna på dagis och så... hon är väldigt verbal (hon är väl närmre 2,5 år visserligen) och pratar massor - men blir såklart jättearg när man inte förstår men det går oftast bra att resonera med henne... vissa dar leker hon jättemycket själv, lallar runt hemma och pysslar och andra dar ska hon bara gör allt tillsammans med mig - jag brukar ha henne på en köksstol med mig i köket och hon älskar att diska när jag fyller diskmaskinen, "hjälper till" att laga mat häller i mjöl och sånt i skålar och viskar - vill gärna ner med händerna i köttfärsen när vi ska gör pannbiffar osv - samtidigt så förstår hon att spisen är varm och hon kan bränna sig och bli ledsen... man kan säga åt henna ett inte klättra på vissa saker för då kan hon ramla och slå sig och bli ledsen...

hon är ju egenligen för tung att bära runt på så jag tar in vagnen om hon är extra "mammagnällig" när hon är förkyld eller har sovit dåligt och så får hon sitta i den och så drar jag runt henne i rummen dit jag behöver gå... hon tycker det är jättekul att pyssla med mig om jag ligger i soffan och vilar, bäddar gärna ner mig och klappar på mig och så ska man läsa alla böcker i bokhyllan...

sömnen är det lite si och så med - hon behöver sova middag på dagis för att orka med men då tar det evigheter att lägga henne på kvällen - hon är helt klart inne i en "övergångsperiod" när det gäller det...

min dotter är dessutom jättekär i bebisar!!!
 
Sv: 2-åringar

Jag vill veta hur era 2-åringar är. Är de klängiga och vill bli burna mycket, hur bra kan de prata, leker de på egen hand och ja, hur mysiga är de i den åldern helt enkelt?

Hampus fyller 2 år om ca 2 veckor.

Han är inte klängig utom när han är trött, tvärtom vill han väldigt gärna kunna allt och göra allt själv, försvinner gärna utan hämningar...Har oftast med mig vagnen, även om han gärna vill gå själv vill han gärna åka en bit om han blir trött.

Han pratar inte mycket (lite sen med det) men han gör sig endå förstådd litegrann trots att han mest använder enstaka ord "vavablblvava KAKA" osv
Förstår man inte vad han menar blir han väldigt arg och frustrerad, något han börjat med nu, det kan vara lite besvärligt med hans utbrott för småsaker emellanåt, å andra sidan verkar det försvinna alltmer ju mer han lär sig prata.

Han leker ganska mycket på egen hand och kan sysselsätta sig själv långa stunder, hjälper gärna "till" med disk,torka av bordet,damma,slänga skräp,mata djuren mm även fast man får ha koll givetvis, ibland kan han hälla ut saker för att få det stora nöjet att torka upp det också :crazy:

Och visst är de mysiga i den åldern, tycker bara det blir mysigare och mysigare ju mer man kan kommunicera, dock har han inte alltid tid med att kramas men ibland så, då vill han gärna pyssla med håret,klia på ryggen och pussas....
 
Sv: 2-åringar

och Emma.

Vad mysiga era 2-åringar verkar vara. Nästan så jag längtar till min son blir två, men alla åldrar har väl sin tjusning. :) Har en 2-åring i släkten som är väldigt mammig och ska jämt sitta i mammas knä och får hon inte det blir hon ledsen. Tänkte att med en ny bebis i familjen så kanske det blir svartsjuka iom att den kommer bli buren nästan jämt.
 
Sv: 2-åringar

Hmm. Min dotter var 2 år och 2 månader när lillebror föddes. Hade jag kunnat välja annorlunda hade jag nog valt att vänta lite till faktiskt... Dottern var en superfantastisk liten tjej tills hon var knappt 2 år, och efter det gav hon verkligen skäl för namnet "terrible two".........:crazy: Visserligen var hon supersnäll mot lillebror, men det var JAG som fick allt. Jag blev lite boven som inte hade samma tid för henne, jag som förut varit hennes mittpunkt. Även om hon varit snäll (aldrig bitit, sparkat, rivit osv) har hon visat humör på annat sätt. Vägrat ha vissa kläder på sig, vägrat borsta håret, vägrat borsta tänderna, kastat tallriken i golvet, vänt upp och ner på mjölkglaset, skrikit, sprungit ut i bara blöjan mitt i vintern, osv i all evighet........ Vi kunde ha 5-10 konflikter innan vi kom iväg till dagis på morgonen :devil:

Nu när hon fyllt 3, har det äntligen vänt :bow: Allt tålamod man visat henne, allt man försökt tala om och alla regler man satt upp, har äntligen gått in! Nu FATTAR hon när man försöker berätta för henne varför det är si eller så, nu blir hon inte bara asförbannad för att hon "inte får det eller det", ÄNTLIGEN! Nu är hon återigen den fantastiska lilla flickan (ok, hon slutade aldrig vara det, men lite mindre ibalnd bara ;)) och jag kan säga att hade jag vetat detta så kanske det varit lättare för både henne och mig om lillebror kommit nu istället....... Men ungar är olika, och alla har ju sina "problem", vid olika åldrar, så ni kanske tycker det är perfekt med just 2 år emellan. För mig har det varit jobbigt, men som sagt, det går över :D
 
Sv: 2-åringar

jag har 5,5 år mellan mina och är jätteglad över det - stora var ju ganska självgående... och som mamma till sin andra tvååring så får jag väl erkänna att jag är ganska luttrad :angel:, man rycker på axlarna och konstaterar att barnet inte hatar en när det skriker "mumma mamma" utan det är bara ett steg i utvecklingen och när dottern dramatisk segnar ner på golvet med armarna för ansiktet knäpptyst i protest så tycker man det är skönt att hon inte illvrålar samtidigt som stora gjorde... osv...

men samtidigt så är hon ju mitt gullegryn :love:
 
Sv: 2-åringar

Jag förstår vad du menar, absolut :D Visst är dom underbara :crazy::love:
 
Sv: 2-åringar

Det är exakt det du beskriver som jag är lite rädd för. Jag och sambon tänkte att det var lagom att bli gravid igen när sonen är två men nu verkar det som att naturen ville annorlunda och jag är fortfarande så tidig att jag kan ta ett dagen efter piller men vi vet inte hur vi ska göra.
 
Sv: 2-åringar

Haha, vilka härliga 2-åringar!:D
Jag måste hålla med om att det verkar vara skönt att ha några år mellan barnen men vad tusan ska man göra med sådan hemsk bebislängtan. Och nu när det kan vara ett litet frö i mig så blir längtan ännu värre och så känner man att det kan väl inte vara så farligt med barnen tätt ändå. :love:
 
Sv: 2-åringar

Min systerdotter har en egen vilja, springer och leker och härjar i princip heeeeeela tiden. Hon vill inte alltid bli buren men det finns de gånger hon vill det. Men hon vill sitta i andras knän, helst när hennes lillebror sitter i knät och blir matad. Då kommer hon också och vill sitta i knät.

Hon pratar väldigt bra och man förstår vad hon säger, förutom vissa ord som är helt enkelt okända. Hon har lätt för att säga saker man vill att hon ska säga, hon vet vad mycket betyder och har lätt för sig att lära. Råkade säga "fan" en gång, och det lärde hon sig :o så det gäller att passa sig med de ord man säger, även om det är svårt vissa gånger.

Visst de finns de griniga dagar då hon skriker med all sin lungkraft men säger man nej, sådär får man inte göra eller rentav hennes namn så slutar hon. Hon lyssnar väldigt mycket och är nog lite svartsjuk på sin lillebror ibland.

Hon är mammig oftast, men det finns perioder då hon håller sig till sin pappa alt. mormor.
 
Senast ändrad:
Sv: 2-åringar

I vilken ålder fick hon sin lillebror och hur tog hon det? Tänker lite på svartsjuka och sånt men det får man väl nästan räkna med.
 
Sv: 2-åringar

Precis den uppfattningen har jag fått av min kompis som har en nu 2 år 1 månad och en 2½ månaders.

Hon råder mig att ha i alla fall 3 år emellan ;)
 
Sv: 2-åringar

Jag har ganska exakt 3 år mellan första och andra barnet. Ganska exakt 2 år mellan andra och tredje barnet och 14 månader mellan tredje och fjärde barnet.

Tycker det har funkat jättebra! Tycker inte vi har haft bekymmer med klängighet. De vill så gärna hjälpa till. Tycker nog inte heller att vi har så mammiga/pappiga barn som klänger. Jo minstingen är en riktig knäslitare. Men så går det ganska vilt till när brorsorna leker.

Vi har satsat på att engagera våra barn och vara delaktiga i alla vardagssysslor. Vi handlar gemensamt hela familjen, lagar mat, tvättar etc. Vi har också sett det som bekvämt och naturligt att ha barnen i vårt sovrum samt för det mesta även i vår säng. -Trångt, men finns det hjärterum så finns det stjärterum :love:

Idag har de två äldsta egna rum och sover utan knot där. Men skulle de komma vandrande så lyfter jag bara på täcket. *s* har ju hänt att man fått ligga skavfötters i sin egen säng....


Tre av barnen har varit väldigt tidiga med talet, medan en fortfarande är något sen. Han talar även lite otydligt så det blir nog en remiss till talpedagog nu till hösten. ( Han fyller fem i år...)

Vi är kanske lite hårda i vår uppfostran. Men de "regler" vi har ska följas.Ex. Det är inte utan stolthet man ser sina telningar sitta lugnt runt ett bord och fika vid. ex klassträff där hela familjen är inbjuden och andras ungar härjar hejvilt och springer med fikan runt hela lokalen... Då kan tilläggas att de flesta har färre ungar än vi.


Gira :banana:
 
Sv: 2-åringar

Det där lät ju verkligen hoppfullt när ni tycker att det har gått så bra! Vi har bestämt oss nu för att inte ta något dagenefter piller för att se vart detta leder. Vi båda hoppas nog på att det ska vara en liten där inne..:)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 874
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 928
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 212
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 352
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp