2-årig ardenner - hur höga krav?

I

Intergalactic

Jag ska nu antagligen bli skötare/medhjälpare åt ett drygt tvåårigt ardennersto. Hittills är hon tömkörd och lite körd, lite longerad, promenerad o.s.v.
Än så länge vet jag inte riktigt hur höga ambitioner ägaren har, eller snarare hur mycket hon vill att jag ska arbeta/träna hästen, men om allt går bra och jag får tillfälle att jobba lite med henne, så har jag ett par frågor till er kunniga människor på bukeforumet!

Hur höga krav är det vettigt att ställa på en drygt två år gammal ardenner? Kallblod utvecklas ju som bekant långsammare än varmblodiga raser, så hur tidigt kan man börja jobba ordentligt med dom?
Är det för tidigt och för avancerat att börja nosa på öppna/sluta och liknande lösgörande övningar, för att få henne att jobba bakifrån?
Isåfall när jag har lärt känna henne och gjort lite "lättare" saker först. Har oavsett planerat att börja lugnt och lära känna varandra till en början (:

Ska medge att jag inte har alltför stor vana att arbeta med unghästar, så jag vore mycket tacksam för lite tips!
(Och ja, självklart kommer jag att prata med ägaren om detta... Men hon har, innan den här hästen, inte heller så stor unghästvana, så jag vill gärna kolla runt lite hur andra tänker på det här)

Själv tycker jag ju att det känns rätt bra att börja så smått med såna här saker redan nu - att arbeta hästen i form från marken - för då får man så otroligt mycket med sig när man senare ska rida in.

Hur tänker ni? Hur skulle ni gjort? Hur HAR ni gjort med era kallblod?
Vore jättekul att få lite tips på andra saker man kan göra!

Sv: 2-årig ardenner - hur höga krav?

Hejsan! Jag har själv en treårig och en tvåårig Ardenner i stallet. Jag väntar ju alltid ut hästen. Alltså skyndar inte på. Men Med treåringen har det tagit längre tid. Vi har nu börjat tränsa och sela och tömköra lite. Tvååringen som är en valack verkar "mognare" i huvudet på ett sätt. Har börjat lägga på sele och huvudlag på han och det går jätte bra! Vi har ju inte tänkt att göra något alldeles för anstängade med honom inte heller med treåringen som dessutom är hans halvsyster. Så jag har inga höga krav. Tar det som det kommer och vad dom är mogna för :) Hoppas det går bra för er.! Får gärna uppdatera hur det går :D

/Jessika

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix