1hektar/häst på bete?

Chickengirl

Trådstartare
Har för mig att man brukar räkna ca 1hektar/häst på bete, då är min fråga, är de under hela sommaren, månad????
Vi håller på att bygga sommarhage åt mina hästar den är lite drygt 2hektar och vi har 3sthästar, 1märr på 160 å hennes 1åring å en shettis.
Hur länge borde betet räcka till dom??

Sv: 1hektar/häst på bete?

Det är en gammal rekommendation som utgår från antagandet att det är ängsbete som på den "gamla goda tiden".

Nuförtiden kan beten se helt annorlunda ut, allt mellan högpresterande åkermark till magra skogsbeten. En hektar åker kan vara alldeles för mycket för en häst. Försommaren innebär oftast kraftig tillväxt som gör att det blir svårt att beta av, högsommaren kan innefatta torrperioder som gör att betet tryter. Nackdelen med åkerbeten är att de ofta blir så näringsrika så vi får hästar med övervikt.

I början av betessäsongen är energiinnehållet högt och då kan det räcka med 1 ha till nästan 5-6 hästar och fortfarande så håller de sig i fint skick, men framåt sensommaren då energin sjunker väldigt snabbt så kanske det bara räcker med 1 häst åt 1-2 ha.
Men då utgår man ju ifrån hur mycket de klarar sig på för att hålla hull osv. Sen hur mycket yta man vill ha för att hästen ska kunna vara just en häst är ju en annan sak.

Sen är ju ett kortväxt bete starkare energimässigt åt en häst än vad ett hög/vildvuxet gräs är. En häst kan gå på jättestort bete med vildvuxet gräs och fortfarande vara mager, medans en häst på kort bete i liten hage kan hålla hull, nästan bli överviktig.

Sen framåt sensommaren bör man ändå börja stödutfodra eftersom gräset tappar energi så snabbt. med energi så räknar jag in protein, fett och kolhydrater.

Lycka till :)

En liten rättelse: Energiinnehållet ligger ofta ganska still under säsongen (8-12 Mj/KG) men däremot sjunker proteinhalten och fiberhalten stiger när gräset börjar bli grövre. Tillväxten brukar dock vara kraftig i början av säsongen.

En liten rättelse: Energiinnehållet ligger ofta ganska still under säsongen (8-12 Mj/KG) men däremot sjunker proteinhalten och fiberhalten stiger när gräset börjar bli grövre. Tillväxten brukar dock vara kraftig i början av säsongen.

Hmm.. detta måste jag ta reda på mer om.
Blev fundersam.
Håller dock med om att proteinet minskar och fiberinnehållet ökar senare.

Hmm.. detta måste jag ta reda på mer om.
Blev fundersam.
Håller dock med om att proteinet minskar och fiberinnehållet ökar senare.

Se gärna http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Bra beskrivning i stycket under bilden med växternas utvecklingsstadium!

Tittar man på årets skördar hittills (http://www2.freefarm.se/cgi-bin/vallprognos/vallprognos.pl?a=visaprovskordar) så ser man att energi varierar mycket litet medan både protein och fiber (NDF) varierar kraftigt. Så här i början är värdena på protein mycket höga och NDF låga. (se http://www.horsequalityfeed.se/gem/default.aspx?p=22 för förklaring kring NDF för häst).

Senast ändrad:

Okey tack för svaren :)
Vi har mer så vi kan bygga ut, men tyckte denna räckte just nu iaf.
Jag tror att hagen borde räcka ganska länge iaf :)

Väder och vind kan spela roll också. Förra året med fuktigt och mild höst hade jag bete från maj långt in i oktober. 3 hästar + en fölunge på knappt 2 ha. Digivande sto fick havre de andra fick bara betfor. Jag började lägga ut hö i september men de rörde knappt höet, kanske ett kilo var om dagen.

Oj, räcker det verkligen?

Vi har nu 5 hästar på ca 3 hektar. Vi HOPPAS det räcker hela sommaren men jag tror inte det om det blir en torr sommar. Det är fint bete med lite träd och allmänt kuperat.

Just nu har vi också ca 3 hektar som är nerbetat och när vi tagit hö får vi loss ytterligare ca 2,5 hektar att ta bete på återväxten. Tycker det är alldeles lagom. Alla våra hagar har fint bete samt inslag av skog. En hage på ca 2 hektar är just nu upplöjd så nästa år blir det prima nytt och bra bete även där. :)

Det ser ut såhär nu:

20771281.jpg

Och det brukar räcka.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 016
Senast: Görel
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V