172cm, 60kg på fjording?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Skreppur

Trådstartare
Jag har ett litet bekymmer. Jag är 172cm och väger 60kg. Jag letar efter en fjording men jag känner mig alldeles för lång för en sådan. Är det sant? Kan jag rida en fjording allround om han är 140-145cm?

Hrmp.. :/

Sv: 172cm, 60kg på fjording?

hej aså du det bero gö helt påhur fjordingen är uppbygd
det finns två olika sorters fjordingar säjer man en grövre och en mindrra
ja ha en kompis som ha en fjording av den mindre modellen hon är nog ungeför lika lång som du och hon passa presis men ta god tid på daj att hitta just den hsten som du vill ha lycka till kramar//Elin

Jag är 174, och väger 100kg.
Lägg sedan till utrustning (en tung westernsadel) jag har ridit fjord, (140cm) utan problem. Dock inte regelbundet utan bara några gånger ibland.

ja, du kan lätt rida äen en smäcker fjording då dom har bra benstomme. jag är lika lång och tung som du och rider en New Forest på 136 cm..

men känner du dig lång pga vinlighet och obalans så är det din balans du bör träna upp.. och du bör även leta efter en häst med riktigt bra balans..

Jag är lite längre än vad du är och har ridit fjording några gånger, inga problem. De är ju så pass stabila och så, så det är nog inte alls några problem. Men en d-ponny-fjording är nog att föredra, inte mindre :)

jag är 170 cm lång och rider fjording. har gjort det i många år. känner mig inte stor på honom alls, ser inte heller för stort ut.

Fjordingen har ju lite andra proportioner än varmblodiga hästar och de smäckrare ponnyraserna. En fjording på 140 cm har ofta en nästan lika stor och kraftig kropp som tex ett halvblod på 155...det som skiljer är ffa längden på ben och hals.
Alltså ser en ryttare av din storlek förmodligen perfekt harmonisk ut på en fjording på 135, medan du skulle bli för lång på en smäcker ponny på 140...där skulle skänklarna förmodligen bli hängande under magen på hästen, vilket de inte blir på fjordingen (deras magar brukar dessutom bli lite extra mulliga) :p
Själv är jag 180 lång och känner mig inte alls för stor för fjording!

Be någon fota dig när du provrider så får du se själv hur det ser ut :idea:

Använd gärna befintlig tråd, som är nålad överst i forumet. :bow:

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka