17-åring misstänks för att ha tänt eld på häst

En 17-årig tjej har gripits och är misstänkt för händelsen på Kvinnerstagymnasiet i Örebro. Någon tände eld på täcket som satt på en häst och hästen fick brännskador.
 
Det finns flera tidigare inlägg med direkta mordhot mot personen som anhållits.
Dessa har modererats bort efter att de blivit anmälda.

Sen har vi de inläggen där de står ”tur att någon blev gripen” och ”hoppas hon döms för detta nu” och ”hoppas hon aldrig får vara i närheten av ett djur igen”. Detta står inte bara på detta forum utan på andra också.

Detta kallar jag för att döma en person innan det är ställt utom allt rimligt tvivel att det är hon. Nu är hon släppt, hade det som sagt funnits bevis som band henne till platsen hade hon suttit fortsatt häktad.
I den här tråden har inga direkta mordhot uttalats och inga inlägg har blivit modererade.

/mod
 
Det finns flera tidigare inlägg med direkta mordhot mot personen som anhållits.
Dessa har modererats bort efter att de blivit anmälda.

Sen har vi de inläggen där de står ”tur att någon blev gripen” och ”hoppas hon döms för detta nu” och ”hoppas hon aldrig får vara i närheten av ett djur igen”. Detta står inte bara på detta forum utan på andra också.

Detta kallar jag för att döma en person innan det är ställt utom allt rimligt tvivel att det är hon. Nu är hon släppt, hade det som sagt funnits bevis som band henne till platsen hade hon suttit fortsatt häktad.
Ja, och den som gjorde detta hoppas jag aldrig får vara nära ett djur igen. Och direkta mordhot? Nej det har inte varit det i denna tråden. Liksom, snacka om att läsa in sådant som inte står. Någon måtta får det vara, folk uttrycker bara vad dom tycker om sådana här personer och hur dom kanske hade reagerat i den situationen om dom såg något sådant hända.

Och alla hoppas nog att dom dömer den som har gjort detta, om det är just den där människan som misstänks nu eller inte lär väl visa sig.

Och som sagt, jag har iallafall inte läst något namn eller något sådant som visar vem denna personen är. Går säkert kanske att ta reda på om man vill men i denna tråden finns inget annat än uttryck för vad folk tycker om personer som begår sådana här handlingar.
 
jag kan inte se ett enda inlägg där någon har skrivit vad den vill göra efteråt med denna människa.

Det är en sak att skriva att man skulle flippa ur, bli upprörd, vilja få dömd. Och att skriva såhär:
Djävlar om det hade varit min häst, hon hade fått skaffa ny identitet ... 🤬
Det är inte utan jag funderar på vad jag skulle göra med en person som gjort så.
Alltså, jag vet inte vad jag hade gjort om jag kom på en sådan människa... :rage:
... skulle vården få lappa ihop förövaren.
 
I den här tråden har inga direkta mordhot uttalats och inga inlägg har blivit modererade.

/mod

Menar inte på detta forum, som jag skrev.

Ja, och den som gjorde detta hoppas jag aldrig får vara nära ett djur igen. Och direkta mordhot? Nej det har inte varit det i denna tråden. Liksom, snacka om att läsa in sådant som inte står. Någon måtta får det vara, folk uttrycker bara vad dom tycker om sådana här personer och hur dom kanske hade reagerat i den situationen om dom såg något sådant hända.

Och alla hoppas nog att dom dömer den som har gjort detta, om det är just den där människan som misstänks nu eller inte lär väl visa sig.

Och som sagt, jag har iallafall inte läst något namn eller något sådant som visar vem denna personen är. Går säkert kanske att ta reda på om man vill men i denna tråden finns inget annat än uttryck för vad folk tycker om personer som begår sådana här handlingar.

Jag skrev inte att de skett i detta forum, som sagt. Kan däremot skicka screens på att det skett på andra ställen.

Jag har inte heller sagt att det skrivits ut något namn eller att någon blivit uthängd.
Jag har sagt att de saker som skrivits riktats mot den som varit anhållen.
 
Menar inte på detta forum, som jag skrev.



Jag skrev inte att de skett i detta forum, som sagt. Kan däremot skicka screens på att det skett på andra ställen.

Jag har inte heller sagt att det skrivits ut något namn eller att någon blivit uthängd.
Jag har sagt att de saker som skrivits riktats mot den som varit anhållen.
Du verkar ha dålig koll, eller så ljuger du medvetet. Vi är på det här forumet så hur det modererats på andra forum är irrelevant
 
Ni som försvarar den här tjejen så idogt - ska man aldrig kunna straffa någon som misshandlar djur då, eftersom det beror på psykisk sjukdom...? De flesta som gör hemska saker
Det är en sak att skriva att man skulle flippa ur, bli upprörd, vilja få dömd. Och att skriva såhär:
Men på riktigt - skulle inte du bli vansinnig om du kom på någon med att tända eld på din häst???
 
Ni som försvarar den här tjejen så idogt - ska man aldrig kunna straffa någon som misshandlar djur då, eftersom det beror på psykisk sjukdom...? De flesta som gör hemska saker

Men på riktigt - skulle inte du bli vansinnig om du kom på någon med att tända eld på din häst???
Vem försvarar någon, vem anser att hon inte skall straffas?

kl
Uppenbarligen är det en hel hoper av skribenter i tråden som pga emotionellt betingad ordblindhet borde sätta sig i skolbänken o öva på läsförståelse.
 
Vem försvarar någon, vem anser att hon inte skall straffas?

kl
Uppenbarligen är det en hel hoper av skribenter i tråden som pga emotionellt betingad ordblindhet borde sätta sig i skolbänken o öva på läsförståelse.

Precis samma till er som stör er på oss som skulle reagera om vi kom på någon som tände eld på vår häst. INGEN av oss skulle slå ihjäl människan, INGEN saknar förståelse för att det är något fel på personen. Det enda vi, eller åtminstone jag, vill säga är att jag skulle bli vansinnig om jag kom på någon som gjorde så mot någon jag älskar. Det innebär INTE att jag inte fattar att människan är sjuk och behöver vård, men det gör inte att jag skulle reagera mindre om jag kom på henne. Finns det någon människa som INTE spontant reagerar på något sådant???
 
Vem försvarar någon, vem anser att hon inte skall straffas?

kl
Uppenbarligen är det en hel hoper av skribenter i tråden som pga emotionellt betingad ordblindhet borde sätta sig i skolbänken o öva på läsförståelse.
Och för övrigt är det galet lågt att argumentera på det viset. Min läsförståelse är utmärkt - jag hade högsta betyg i svenska. Jäkla påhopp...
 
Ni som försvarar den här tjejen så idogt - ska man aldrig kunna straffa någon som misshandlar djur då, eftersom det beror på psykisk sjukdom...?

Det innebär INTE att jag inte fattar att människan är sjuk och behöver vård, men det gör inte att jag skulle reagera mindre om jag kom på henne.

Vem säger att hon gjort det? Vem säger att hon lider av psykisk sjukdom?
Såsom du uttrycker dig verkar det som att hon redan är dömd.

Återigen, hon är INTE DÖMD och är FRISLÄPPT för att det inte finns tillräckligt med bevis som håller henne kvar.
 
Och för övrigt är det galet lågt att argumentera på det viset. Min läsförståelse är utmärkt - jag hade högsta betyg i svenska. Jäkla påhopp...
Missade du
"kl
Uppenbarligen är det en hel hoper av skribenter i tråden som pga emotionellt betingad ordblindhet borde sätta sig i skolbänken o öva på läsförståelse."
 
Inte utan att man undrar om detta var första gången hon plågade djur. :cry:

Återigen en person som uttrycker sig som om hon redan vore dömd.

Återigen, det är av artiklarna att döma en person som anhållits på grund av vad som sagts i förhör - möjligen motiv.
Hon är frisläppt och då kan de inte ha bevis som binder henne till brottsplatsen.
 
Återigen en person som uttrycker sig som om hon redan vore dömd.

Återigen, det är av artiklarna att döma en person som anhållits på grund av vad som sagts i förhör - möjligen motiv.
Hon är frisläppt och då kan de inte ha bevis som binder henne till brottsplatsen.
Det var väldigt vad du verkar ta åt dig, folk får reagera på en händelse en människa har gjort, en fruktansvärd händelse dessutom. Svårt att ens föreställa sig hur hemsk den faktiskt var, liksom tända eld på ett levande djur.

Det är ingen som hänger ut någon, folk bara hoppas att dom hittar den som har gjort det här och det är tillåtet att känna en otrolig avsky mot sådana människor.
 
Jag tycker att det är obehagligt att människor känner tillfredsställelse (?) av att tänka såna saker om andra människor.
Det är fullkomligt mänskligt att känna starka känslor och stark avsky mot människor som begår sådana fruktansvärda handlingar mot oskyldiga försvarslösa djur.

Sen dock när känslorna och upprördheten lagt sig så tvivlar jag starkt på att folk fortfarande tänker så. Det är i stundens hetta som folk reagerar så och det är fullkomligt normalt och mänskligt.
 
Ni som försvarar den här tjejen så idogt - ska man aldrig kunna straffa någon som misshandlar djur då, eftersom det beror på psykisk sjukdom...? De flesta som gör hemska saker

Vadå? Beror djurmisshandel alltid för att utövare har psykisk sjukdom?

Att en människa som inte mår bra kan ha svårt att upprätthålla god djurhållning händer och blir man straffad så handlar det oftast om dagsböter. Men innebär det att man per automatik är psykisk sjuk? Det kan ju faktiskt beror på psykisk ohälsa (inte samma som psykiskt sjuk i min värld) ren okunskap, missbruk eller annat.

Inte ens de flesta mördare klassas som psykiskt sjuka....

/Lizzie
 
Du tänker dig som "oskyldig" i ditt scenario. Tänk dig att du har mobbat/spottat på/utefryst någon i 10 år och den ger tillbaka. Karma is a bitch, if you are.
Det tragiska är att en stackars häst har kommit mellan, vilket inte är förlåtligt.
Ja jag har inte för vana att anklaga offret (i detta fall ägaren till offret), inte i detta fallet eller vid kvinnomisshandel eller någon annan vidrig handling.
 
Det var väldigt vad du verkar ta åt dig, folk får reagera på en händelse en människa har gjort, en fruktansvärd händelse dessutom. Svårt att ens föreställa sig hur hemsk den faktiskt var, liksom tända eld på ett levande djur.

Det är ingen som hänger ut någon, folk bara hoppas att dom hittar den som har gjort det här och det är tillåtet att känna en otrolig avsky mot sådana människor.

Ja, reaktionen på själva händelsen säger jag inget om. Däremot de som pratar om ”henne” och att ”hon”... de säger jag annat om.

Jag tycker också att det som hänt är fruktansvärt och att man aldrig någonsin ska utsätta något djur för ett sådant illdåd. Det är en jäkla tur att hästen inte blev skadad.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den härliga ridturen hade kunnat sluta i en katastrof när 17-åriga Lou Bizzozeros häst plötsligt sjönk ner i ett bottenlöst kärr mitt i...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En 17-årig flicka tände i februari 2019 på ett täcke som satt på en häst i ett stall på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro. Den unga...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skyddstillsyn blev domen för den kvinna som tände eld på en hästs täcke på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro.
Svar
3
· Visningar
1 055
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 19-åriga kvinna som tände eld på ett hästtäcke medan täcket satt på en häst döms till skyddstillsyn och psykiatrisk behandling.
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp