17-åring misstänks för att ha tänt eld på häst

En 17-årig tjej har gripits och är misstänkt för händelsen på Kvinnerstagymnasiet i Örebro. Någon tände eld på täcket som satt på en häst och hästen fick brännskador.
 
Klart att det beror på något oavsett om det handlar om djurplågeri, misshandel, mord eller något annat genomvidrigt, men sympati och förståelse är jag inte kapabel till när det kommer till sånthär.


Som sagt, vi har ingen aning om vad som har föranlett 17-åringens agerande. Men det gör det inte 17-åringens agerande mindre fel!
Jag tror iaf att 17-åringen hyser enorma aggressioner mot hästägaren och ev. stallägaren av någon anledning, som vi inte känner till.
 
Som sagt, vi har ingen aning om vad som har föranlett 17-åringens agerande. Men det gör det inte 17-åringens agerande mindre fel!
Jag tror iaf att 17-åringen hyser enorma aggressioner mot hästägaren och ev. stallägaren av någon anledning, som vi inte känner till.
För mig spelar det ingen roll vad som föranlett innan någon tänder eld på en levande varelse eller något annat vidrigt.
Skulle någon tända eld på mina djur eller misshandla mig så tänker jag inte på om det beror på dålig uppväxt, blivit mobbad i 10 år eller syrebrist vid födseln, jag tänker avsky, massa med fula, mm.
 
Ingen människa är en liten lort.
Det finns barn som tänder eld på katter, spelar fotboll med igelkottar osv, någon gång är första gången. Skall vi låsa in barn o ungdomar som är i riskzonen o kasta bort nyckeln eller skall vi söka metoder för att hitta o stödja dessa till en mer normalstörd vuxentillvaro?

Är mitt barn mindre värt än din häst, eller är min häst mer värd än ditt barn?

Jag blir allvarligt oroad över till synes friska vuxna människor som uttrycker sådant hat mot en annan människa.

KL
Någons jämförelse med IS terrorister är f'''n i mig helt huvudlös. Förresten, Hitler gillade hundar, gör det honom till en bra människa?

Menar du att du tycker en människa som plågar djur är mer värd än djuret det plågat?

Jag kan ärligt säga att om ditt barn, fullt medvetet, skadar mitt djur, så skulle jag göra allt för att få h*n rättsligt straffad så hårt det bara går. För ditt barn skulle inte vara vatten värd för mig i ett sånt läge och det finns absolut inget som skulle få mig att tycka att ditt barn har rätt att skada mitt djur.
 
Menar du att du tycker en människa som plågar djur är mer värd än djuret det plågat?

Jag kan ärligt säga att om ditt barn, fullt medvetet, skadar mitt djur, så skulle jag göra allt för att få h*n rättsligt straffad så hårt det bara går. För ditt barn skulle inte vara vatten värd för mig i ett sånt läge och det finns absolut inget som skulle få mig att tycka att ditt barn har rätt att skada mitt djur.
Vad yrar du om?😫
 
Om jag skulle ertappa någon med tända eld på min häst skulle jag inte fråga efter ålder eller hur den personen mår utan efter jag räddat hästen skulle vården få lappa ihop förövaren.
Och din hämndlystnad gör inte förövaren mindre störd. Det är ju det som är hela poängen.

En vilja att förstå en förövares beteende betyder INTE att man ursäktar beteendet. Förstår inte hur så många i denna tråd misslyckas med att skilja på äpplen och cyklar.
 
För mig spelar det ingen roll vad som föranlett innan någon tänder eld på en levande varelse eller något annat vidrigt.
Skulle någon tända eld på mina djur eller misshandla mig så tänker jag inte på om det beror på dålig uppväxt, blivit mobbad i 10 år eller syrebrist vid födseln, jag tänker avsky, massa med fula, mm.
Du tänker dig som "oskyldig" i ditt scenario. Tänk dig att du har mobbat/spottat på/utefryst någon i 10 år och den ger tillbaka. Karma is a bitch, if you are.
Det tragiska är att en stackars häst har kommit mellan, vilket inte är förlåtligt.
 
Och din hämndlystnad gör inte förövaren mindre störd. Det är ju det som är hela poängen.

En vilja att förstå en förövares beteende betyder INTE att man ursäktar beteendet. Förstår inte hur så många i denna tråd misslyckas med att skilja på äpplen och cyklar.

Jag uppfattar de som skrivit i tråden att om man kommer på förövaren på plats reagerar man istället för att ta ett steg tillbaks och fundera på varför förövaren gjort sitt val.

Jag har själv agerat på både barn och vuxna som betett sig otroligt illa. Misshandel mot både barn och djur och då har jag gått emellan utan att reflektera på varför förövarna gör som de gör. Det kan jag ta senare. Jag är mer inställd på att stoppa felheten och innebär det att förövaren får en uthutning på plats so be it.

Jag tolkar inläggen i tråden som att de inte skulle utkräva hämnd utan att reagera på plats.
 
Jag uppfattar de som skrivit i tråden att om man kommer på förövaren på plats reagerar man istället för att ta ett steg tillbaks och fundera på varför förövaren gjort sitt val.

Jag har själv agerat på både barn och vuxna som betett sig otroligt illa. Misshandel mot både barn och djur och då har jag gått emellan utan att reflektera på varför förövarna gör som de gör. Det kan jag ta senare. Jag är mer inställd på att stoppa felheten och innebär det att förövaren får en uthutning på plats so be it.

Jag tolkar inläggen i tråden som att de inte skulle utkräva hämnd utan att reagera på plats.
Ett av svaren till mig var extremt hämndlystet, o ett annat ganska hatiskt.
 
Och din hämndlystnad gör inte förövaren mindre störd. Det är ju det som är hela poängen.

En vilja att förstå en förövares beteende betyder INTE att man ursäktar beteendet. Förstår inte hur så många i denna tråd misslyckas med att skilja på äpplen och cyklar.
En vilja att förstå är också nödvändig för att minska risken för att liknande saker händer i framtiden. Är människor psykiskt sjuka väldigt desperata så skrämmer inte straff och då verkan inom eller utom rättsväsendet.
 
Jag kan ju säga att om det var min lillasyster och någon gav sig på henne, då "skulle vården få lappa ihop förövaren" "För mig spelar det ingen roll vad som föranlett innan" om en person som utövar våld mot en minderårig eller en psykiskt sjuk person som inte kan hållas ansvarig för sina handlingar.

Bland det första mina föräldrar lärde mig var att två fel gör inte ett rätt.
 
Jag uppfattar de som skrivit i tråden att om man kommer på förövaren på plats reagerar man istället för att ta ett steg tillbaks och fundera på varför förövaren gjort sitt val.

Jag har själv agerat på både barn och vuxna som betett sig otroligt illa. Misshandel mot både barn och djur och då har jag gått emellan utan att reflektera på varför förövarna gör som de gör. Det kan jag ta senare. Jag är mer inställd på att stoppa felheten och innebär det att förövaren får en uthutning på plats so be it.

Jag tolkar inläggen i tråden som att de inte skulle utkräva hämnd utan att reagera på plats.
Det är väldigt stor skillnad på att gå emellan/stoppa det som pågår och att misshandla förövaren. Att reagera på plats gör det ju inte mer okej att ta till mer våld än absolut nödvändigt.
Jag hade också blivit skogstokig om någon hade skadat mina djur så, men steget därifrån till att tycka personen borde misshandlas är jävligt långt.
 
Alltså jag förstår inte hur vissa läser egentligen, jag kan inte se ett enda inlägg där någon har skrivit vad den vill göra efteråt med denna människa. Bara hur man förmodligen reagerar i situationen, och att reagera rationellt och klokt och lugnt tror jag väldigt få gör om dom ser någon sätta eld på ett levande djur.
 
Och din hämndlystnad gör inte förövaren mindre störd. Det är ju det som är hela poängen.

En vilja att förstå en förövares beteende betyder INTE att man ursäktar beteendet. Förstår inte hur så många i denna tråd misslyckas med att skilja på äpplen och cyklar.
Helt ärligt skiter jag i vad du tycker, ertappar jag någon med att misshandla min häst grovt som i det här fallet så kommer jag definitivt inte att fundera varför personen gör det utan se till att den kommer behöva vård. Jag skulle vilja se dig behålla humöret och tänka att denne antagligen har det väldigt jobbigt och att det är synd om den om det var ditt barn någon satte eld på framför dina ögon.

Misshandlar man och skadar min familj och mina djur så kommer jag använda våld för att stoppa det, då skiter jag fullkomligt i om det är någon med problem för då kommer jag ge den problem.
 
Frågan är om många av er ens har läst artiklarna i ämnet?
Av vad jag kan läsa står det att misstankar riktats mot flickan efter förhör.
Alltså att en eller flera personer sagt att det kan vara den här personen de anhållit. Den/de har förmodligen angett ett möjligt motiv.
De skriver inte att det finns några bevis, och om det funnits bevis som bundit henne till brottsplatsen så hade hon trots sin ringa ålder fortsatt varit häktad. Då mordbrand är ett allvarligt brott med 2-8 år på straffskalan, och de häktar i regel alltid om det är minst två år i straffskalan.

Döm inte en person innan den är rättsligt dömd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kvinna-anhallen-misstankt-for-att-ha-tant-eld-pa-hast
 
Frågan är om många av er ens har läst artiklarna i ämnet?
Av vad jag kan läsa står det att misstankar riktats mot flickan efter förhör.
Alltså att en eller flera personer sagt att det kan vara den här personen de anhållit. Den/de har förmodligen angett ett möjligt motiv.
De skriver inte att det finns några bevis, och om det funnits bevis som bundit henne till brottsplatsen så hade hon trots sin ringa ålder fortsatt varit häktad. Då mordbrand är ett allvarligt brott med 2-8 år på straffskalan, och de häktar i regel alltid om det är minst två år i straffskalan.

Döm inte en person innan den är rättsligt dömd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kvinna-anhallen-misstankt-for-att-ha-tant-eld-pa-hast
Det är ingen som hängt ut någon, det är svar på en händelse som någon har gjort även om det nu visar sig att det inte är den som dom skriver om.

Faktum kvarstår ändå att hade man kommit på en människa som behandlade ett djur på det sättet så hade man reagerat hyfsat starkt på det.
 
Det är ingen som hängt ut någon, det är svar på en händelse som någon har gjort även om det nu visar sig att det inte är den som dom skriver om.

Faktum kvarstår ändå att hade man kommit på en människa som behandlade ett djur på det sättet så hade man reagerat hyfsat starkt på det.
Det finns flera tidigare inlägg med direkta mordhot mot personen som anhållits.
Dessa har modererats bort efter att de blivit anmälda.

Sen har vi de inläggen där de står ”tur att någon blev gripen” och ”hoppas hon döms för detta nu” och ”hoppas hon aldrig får vara i närheten av ett djur igen”. Detta står inte bara på detta forum utan på andra också.

Detta kallar jag för att döma en person innan det är ställt utom allt rimligt tvivel att det är hon. Nu är hon släppt, hade det som sagt funnits bevis som band henne till platsen hade hon suttit fortsatt häktad.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den härliga ridturen hade kunnat sluta i en katastrof när 17-åriga Lou Bizzozeros häst plötsligt sjönk ner i ett bottenlöst kärr mitt i...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En 17-årig flicka tände i februari 2019 på ett täcke som satt på en häst i ett stall på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro. Den unga...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skyddstillsyn blev domen för den kvinna som tände eld på en hästs täcke på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro.
Svar
3
· Visningar
1 055
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 19-åriga kvinna som tände eld på ett hästtäcke medan täcket satt på en häst döms till skyddstillsyn och psykiatrisk behandling.
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp