17-åring misstänks för att ha tänt eld på häst

En 17-årig tjej har gripits och är misstänkt för händelsen på Kvinnerstagymnasiet i Örebro. Någon tände eld på täcket som satt på en häst och hästen fick brännskador.
 
Ni som försvarar den här tjejen så idogt - ska man aldrig kunna straffa någon som misshandlar djur då, eftersom det beror på psykisk sjukdom...? De flesta som gör hemska saker

Men på riktigt - skulle inte du bli vansinnig om du kom på någon med att tända eld på din häst???
Men var har jag försvarat henne? Jag vänder mig emot att sitta och säga vad man skulle göra med en sån person. Jag tycker det är lite sjukt faktiskt. Människor som begår brott ska få vård i antingen fängelse eller på psyk. Men jag är inte så intresserad i vilket. Jag känner liksom ingen njutning av att veta hur någon blir straffad (straff är för övrigt en ganska dålig lösning ändå).

Klart som sjutton jag skulle bli vansinnig. Vem skulle inte det? Men jag skulle inte sitta här och säga att vården får lappa ihop förövaren eller att hen för skaffa skyddad identitet. Så är man nästan på lika låg nivå själv.

Jag avskyr alla diskussioner där man spekulerar kring olika våldshändelser. Man funderar på hur förövaren är funtad och kommer med just såna här kommentarer. Varför kan man inte bara fatta att människor kan vara sjuka och störda. Varför behövs det spekuleras i hur och varför? Liksom gotta sig i detaljer. Jag tycker det är äckligt.
 
Men var har jag försvarat henne? Jag vänder mig emot att sitta och säga vad man skulle göra med en sån person. Jag tycker det är lite sjukt faktiskt. Människor som begår brott ska få vård i antingen fängelse eller på psyk. Men jag är inte så intresserad i vilket. Jag känner liksom ingen njutning av att veta hur någon blir straffad (straff är för övrigt en ganska dålig lösning ändå).

Klart som sjutton jag skulle bli vansinnig. Vem skulle inte det? Men jag skulle inte sitta här och säga att vården får lappa ihop förövaren eller att hen för skaffa skyddad identitet. Så är man nästan på lika låg nivå själv.

Jag avskyr alla diskussioner där man spekulerar kring olika våldshändelser. Man funderar på hur förövaren är funtad och kommer med just såna här kommentarer. Varför kan man inte bara fatta att människor kan vara sjuka och störda. Varför behövs det spekuleras i hur och varför? Liksom gotta sig i detaljer. Jag tycker det är äckligt.
Ok, bra inlägg. Absolut men...

Jag tycker att händelsen är en kriminell händelse. Vad tyder på och varför ska förövaren vara sjuk? Vi har ett lokalvittne som påstår motsatsen i princip.

Det är att förminska problematiken med psykisk sjukdom om man tar ifrån våldsförövare ansvaret för sina egna handlingar. ???

Vissa saker är kanske inte ok i ett samhälle och vissa personer har uppenbarligen inte förstått det. Varför de inte förstått det är samhällets problem. Hur det ska åtgärdas är möjligen psykvårdens ansvar???
 
Ok, bra inlägg. Absolut men...

Jag tycker att händelsen är en kriminell händelse. Vad tyder på och varför ska förövaren vara sjuk? Vi har ett lokalvittne som påstår motsatsen i princip.

Det är att förminska problematiken med psykisk sjukdom om man tar ifrån våldsförövare ansvaret för sina egna handlingar. ???

Vissa saker är kanske inte ok i ett samhälle och vissa personer har uppenbarligen inte förstått det. Varför de inte förstått det är samhällets problem. Hur det ska åtgärdas är möjligen psykvårdens ansvar???
Jag tror inte riktigt på ondska. Jag tror att en fullt frisk och normal person inte begår grymma handlingar. Någon störning tror jag alltid finns.
 
Ja, reaktionen på själva händelsen säger jag inget om. Däremot de som pratar om ”henne” och att ”hon”... de säger jag annat om.

Jag tycker också att det som hänt är fruktansvärt och att man aldrig någonsin ska utsätta något djur för ett sådant illdåd. Det är en jäkla tur att hästen inte blev skadad.
Människan är ju frisläppt men fortfarande har den misstankarna mot sig uppenbarligen vad jag fattat det som. Så hon är ju inte fri från misstankar bara för att dom inte kunde hålla kvar henne. Och fortfarande så är hon ju inte utskriven med namn, det hade varit skillnad.
 
Klart som sjutton jag skulle bli vansinnig. Vem skulle inte det? Men jag skulle inte sitta här och säga att vården får lappa ihop förövaren eller att hen för skaffa skyddad identitet. Så är man nästan på lika låg nivå själv.

Jag avskyr alla diskussioner där man spekulerar kring olika våldshändelser. Man funderar på hur förövaren är funtad och kommer med just såna här kommentarer. Varför kan man inte bara fatta att människor kan vara sjuka och störda. Varför behövs det spekuleras i hur och varför? Liksom gotta sig i detaljer. Jag tycker det är äckligt.
Det är verkligen inte att vara på samma låga nivå som någon så ond människa som medvetet sätter eld på ett djur bara för att man tänker på vad man förmodligen hade velat göra med en sådan människa.

Jag tror som sagt fortfarande inte det finns någon nästan som inte svär över människor hemska beteenden och tänker i förbifarten vad man skulle göra om man fick tag på en sådan människa i händelsen. Det är inget konstigt med sådana tankar. Jag tror fortfarande dock väldigt få skulle ens kunna göra något sådant som den tänker mot en annan människa då dom flesta har ett stopp när det gäller att skada andra. Det hindrar dock inte från att få tänka på vad en sådan människa förtjänar.

Och oavsett sjuk eller inte, det är en ond handling. I mina ögon är inte handlingen mindre ond bara för att människan har en störning. Det kryllar av människor som är psykiskt sjuka och skadade och skulle ändå aldrig ge sig på ett djur eller skada någon.
 
Men var har jag försvarat henne? Jag vänder mig emot att sitta och säga vad man skulle göra med en sån person. Jag tycker det är lite sjukt faktiskt. Människor som begår brott ska få vård i antingen fängelse eller på psyk. Men jag är inte så intresserad i vilket. Jag känner liksom ingen njutning av att veta hur någon blir straffad (straff är för övrigt en ganska dålig lösning ändå).

Klart som sjutton jag skulle bli vansinnig. Vem skulle inte det? Men jag skulle inte sitta här och säga att vården får lappa ihop förövaren eller att hen för skaffa skyddad identitet. Så är man nästan på lika låg nivå själv.

Jag avskyr alla diskussioner där man spekulerar kring olika våldshändelser. Man funderar på hur förövaren är funtad och kommer med just såna här kommentarer. Varför kan man inte bara fatta att människor kan vara sjuka och störda. Varför behövs det spekuleras i hur och varför? Liksom gotta sig i detaljer. Jag tycker det är äckligt.
När det är mig du pratar om så hör det till god netikett att tagga! :mad:

Jag tror till skillnad från dig inte att förövaren är mentalt handikappad eller i behov av vård, dum i huvudet är en helt annan sak. Människor begår vidriga handlingar dagligen utan att det finns ett vårdbehov, människor och djur misshandlas fullt medvetet, människor mördas, människor och djur våldtas, djur dödas på det mest bestialiska sätt förövarna kan komma på av ren mordlust. Se på "jakt"härvan i Norrbotten där de utsatte rovdjur för den ena vidrigheten efter den andra, se på rovdjurshatare runt om i landet, se på alla "stackars" IS-anhängare som stympat, våldtagit och mördat människor i tusentals fall, se utrotningslägren. Ska alla som döms för krigsförbrytelser, grova djurplågerier, mord, misshandel, våldtäkter få några terapitimmar för det är synd om dem?

Stackars, stackars världen.

Jag kan lova dig att jag kommer inte leta reda på henne och hälla en dunk bensin över henne för att sedan tända på, men om jag hade gjort det hade jag gärna sett att du står på barrikaderna och försvarar det eftersom jag blev mobbad som barn och mådde dåligt av det så jag är ursäktad. O_o :banghead:
 
Jag tror inte riktigt på ondska. Jag tror att en fullt frisk och normal person inte begår grymma handlingar. Någon störning tror jag alltid finns.
Snacka om att ta ifrån människor deras ansvar då de beter sig grymt.
Är en person som lärt sig att h*n tjänar på att skrämma sin omgivning och misshandlar de som inte gör som h*n vill psykiskt sjuk eller kanske jävligt egoistisk? Jag vill inte använda ordet ondska men att påstå att allt elakt och grymt som händer i världen beror på psykisk sjukdom är att förenkla människans komplexitet rejält.
 
Det blev den ju? Den fick brännskador på ryggen:
"Täcket var helt bränt och hästen hade fått brännskador på ryggen. Hästen klarade sig bra efter omständigheterna men fick uppsöka veterinär. "

Jag kan säga direkt att media spätt på en hel del där.
Jag vet mycket mer än du. Täcket var bränt 20 cm upp i nederkant på ena sidan. Det var en 10-15 prickar på några millimeter av bränd plast i pälsen. Det var bara att ta bort med hjälp av olja och en blöt handduk.

Veterinär togs ut för att dokumentera skadorna, likt man gör när en människa utsatts för något. Man skriver ett så kallat ’rättsläkarintyg’.

Den taggen du hade från Aftonbladet så står det inte alls så som du citerat, det står: ”Materialet från täcket hade sedan smält och lämnat brännskador på hästens rygg.”

Men det stämmer som sagt inte.
 
Snacka om att ta ifrån människor deras ansvar då de beter sig grymt.
Är en person som lärt sig att h*n tjänar på att skrämma sin omgivning och misshandlar de som inte gör som h*n vill psykiskt sjuk eller kanske jävligt egoistisk? Jag vill inte använda ordet ondska men att påstå att allt elakt och grymt som händer i världen beror på psykisk sjukdom är att förenkla människans komplexitet rejält.
Psykisk sjukdom eller störning. Det är två olika saker
 
När det är mig du pratar om så hör det till god netikett att tagga! :mad:

Jag tror till skillnad från dig inte att förövaren är mentalt handikappad eller i behov av vård, dum i huvudet är en helt annan sak. Människor begår vidriga handlingar dagligen utan att det finns ett vårdbehov, människor och djur misshandlas fullt medvetet, människor mördas, människor och djur våldtas, djur dödas på det mest bestialiska sätt förövarna kan komma på av ren mordlust. Se på "jakt"härvan i Norrbotten där de utsatte rovdjur för den ena vidrigheten efter den andra, se på rovdjurshatare runt om i landet, se på alla "stackars" IS-anhängare som stympat, våldtagit och mördat människor i tusentals fall, se utrotningslägren. Ska alla som döms för krigsförbrytelser, grova djurplågerier, mord, misshandel, våldtäkter få några terapitimmar för det är synd om dem?

Stackars, stackars världen.

Jag kan lova dig att jag kommer inte leta reda på henne och hälla en dunk bensin över henne för att sedan tända på, men om jag hade gjort det hade jag gärna sett att du står på barrikaderna och försvarar det eftersom jag blev mobbad som barn och mådde dåligt av det så jag är ursäktad. O_o:banghead:
Min poäng går dig så totalt förbi att jag inte ens orkar förklara. Du får läsa om och tänka utanför dina känslor lite.
 
Jag blir fascinerad över denna tråden. Att så många känner sympati och tycker synd om människan som medvetet skadar och tänder eld på en levande varelse.
Folk som misshandlar eller som i detta fall tänder eld på djur eller barn känner jag noll och inget sympati för. Extremt sjukt beteende.
 
Jag blir fascinerad över denna tråden. Att så många känner sympati och tycker synd om människan som medvetet skadar och tänder eld på en levande varelse.
Folk som misshandlar eller som i detta fall tänder eld på djur eller barn känner jag noll och inget sympati för. Extremt sjukt beteende.
Jag har inte skrivit ett ord om sympati, godkännande eller tycka synd om. Jag konstaterade en trolig orsak. Och tycker illa om lynchmobbstil. Obehagligt. Om själva flickan eller fallet i sig har jag inga åsikter eller kommentarer.
 
Jag har inte skrivit ett ord om sympati, godkännande eller tycka synd om. Jag konstaterade en trolig orsak. Och tycker illa om lynchmobbstil. Obehagligt. Om själva flickan eller fallet i sig har jag inga åsikter eller kommentarer.
I tidigare inlägg har det förekommit sådant. Min kommentar gäller detta fall och liknande händelser.
 
Jag kan säga direkt att media spätt på en hel del där.
Jag vet mycket mer än du. Täcket var bränt 20 cm upp i nederkant på ena sidan. Det var en 10-15 prickar på några millimeter av bränd plast i pälsen. Det var bara att ta bort med hjälp av olja och en blöt handduk.

Veterinär togs ut för att dokumentera skadorna, likt man gör när en människa utsatts för något. Man skriver ett så kallat ’rättsläkarintyg’.

Den taggen du hade från Aftonbladet så står det inte alls så som du citerat, det står: ”Materialet från täcket hade sedan smält och lämnat brännskador på hästens rygg.”

Men det stämmer som sagt inte.
Jag KOPIERADE citatet från denna artikeln:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1o3Bl/kvinna-gripen-efter-brandattack-mot-en-hast
 
Jag kan säga direkt att media spätt på en hel del där.
Jag vet mycket mer än du. Täcket var bränt 20 cm upp i nederkant på ena sidan. Det var en 10-15 prickar på några millimeter av bränd plast i pälsen. Det var bara att ta bort med hjälp av olja och en blöt handduk.

Veterinär togs ut för att dokumentera skadorna, likt man gör när en människa utsatts för något. Man skriver ett så kallat ’rättsläkarintyg’.

Den taggen du hade från Aftonbladet så står det inte alls så som du citerat, det står: ”Materialet från täcket hade sedan smält och lämnat brännskador på hästens rygg.”

Men det stämmer som sagt inte.
Vilken trevlig inställning du har. "Jag vet den enda sanningen o alla andra är fabulerande idioter"
Snyggt, eller inte.
 
Vilken trevlig inställning du har. "Jag vet den enda sanningen o alla andra är fabulerande idioter"
Snyggt, eller inte.

Inte så jag menade. Det ni vet har ni fått reda på från media, jag vet det jag fått reda på från hon som tar hand om den utsatta hästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den härliga ridturen hade kunnat sluta i en katastrof när 17-åriga Lou Bizzozeros häst plötsligt sjönk ner i ett bottenlöst kärr mitt i...
Svar
2
· Visningar
701
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En 17-årig flicka tände i februari 2019 på ett täcke som satt på en häst i ett stall på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro. Den unga...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skyddstillsyn blev domen för den kvinna som tände eld på en hästs täcke på Kvinnerstagymnasiet utanför Örebro.
Svar
3
· Visningar
1 055
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 19-åriga kvinna som tände eld på ett hästtäcke medan täcket satt på en häst döms till skyddstillsyn och psykiatrisk behandling.
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp