16 Dagar kvar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
Nej, man ska INTE ta spenen mellan tummen och pekfingret.. man är FÖR STARK då och kan skada spenen inuti, och kanske åka på en 'tjottablängare' från stoet!

Man tar spenen mellan pek- och långfingret med ovansidan av handen upp mot juvret (efter buffandet) ;)

Vaxpropparna kan komma och gå lääänge, men vi får hoppas att hon inte börjar rinna mjölk innan fölningen!

Kan vara så att hon är piggare idag för att fölet ändrat läge igår och natten till idag.. känns skönare för henne nu!? :idea:

Jag 'gissar' att hon går några dagar till (men ta för guds skull inte det på allvar!!) ;)

Idag 330 dagar och ingenting inatt heller.
Suck Suck... :rofl: Det är bara att fortsätta att vaka och ta en dag i taget.

Morrn...
Skrev just i Shadys tråd att-samma här!
Surare än ättika och vill bara äta halm och lite hö.
Hon fölade ju ute förra gången, tänk om hon väntar på bättre väder? Vi är ju "bara" på 328de...Men det ska bli skitväder till helgen...

Ja jag hoppas att det kommer innan helgen. Dottern ska upp och tävla ponnytrav på lördag i Alvesta så vi blir borta hela lördagen. Men säkerligen så fölar hon då bara för man inte är hemma och missar allt efter alla vaknätter. Har anlitat folk som åker hit och tittar till henne då och då.

Idag 331 dagar och fortfarande ingenting. Har varit lite orolig nu på morgonen, har haft svårt att veta var hon ska stå. Har stått på sådana ställen i boxen som hon aldrig brukar stå på. Tryckt ändan i väggen och svängt mycket på svansen. Juvern är riktigt fyllda nu så vi får väl se om det kan behaga komma något föl någon gång. :D

Gomorron.
Intet nytt här, men precis som din så står hon på konstiga ställen. Hon sträcker mycket på sig, som en katt.
Eva

Jag hoppas att hon inte ska gå över rent för mycket, då är man kanske halvdö när det är tid för fölning. Jag håller tummarna för dig också att det kommer snart. Den här väntan är dryg och jag tycker man blir mer och mer nervös. Och det förvånar mig inte om man råkar vara borta en timme och hon fölar då och missar allt.

Natten då hon hade värkar men inget mera hände trorjag, som Bia redan sagt, berodde på att fölet ändrade läge. Kan nog ta några dagar ytterligare.

Jag lärde mig här på Buke att fölet kan ändra läge ofta under högdräktigheten men att fölet lägger sig i utdrivingsläge 1-2 veckor innan fölning. Tecken på det är förvärkar samt att magen trillar ner ngt ytterligare och kan se ut att "åka bak" lite. Mitt sto gick 12-14 dar efter att detta troligtvis hände hos henne, men det kan gå fortare också... som med allt annat när det gäller fölningar :crazy: Själv låg jag i sadelkammaren i minst 10 nätter i följd och sedan fölade hon tidigt en kväll innan jag hunnit gå och lägga mig. De små luringarna... :D

Jag hoppas att informationen jag fick här på Buke stämmer men om inte är det säkert någon annan snäll här som rättar till felen.

Hennes mage har åkt upp, men häromdagen så hängde den riktigt långt ner och det var den natten hon låg mycket ner och stönade. Sen hon kom ut i morse så står hon bara. Viftar mycket på svansen och tittar sig på magen. Står väldigt högt med huvudet, inte hängande som hon brukar. Jag hoppas att man slipper vaka 10-14 dagar till.

Låter ju som att fölet nog kommer tidigare än 10-14 dagar när du beskriver hur hon beter sig nu, vi får hoppas på det så du slipper bli ett vrak innan den äntligen behagar ploppa ut!

Ja det hoppas jag också. Hon var ju beräknad igår. Men hon har lurat mig många gånger och när man minst anar att det är dags så sätter hon väl fart.

Tycker du skall vara lite extra vaksamm nu, så där stod Shady också sista dygnet. Så försov dig absolut inte i natt. Håller tummarna för dig och alla andra.

Ingenting i natt heller. Idag 332. Detta är ju inte klokt. Man gör ju inget annat än vakar och sitter vid datorn. Hemmet ser ju ut som ett bombnedslag. Man får inte tummarna loss till att göra annat. Man är ju som en riktig hönsmamma fast man själv har fått fyra barn. Så har jag aldrig varit när jag väntat barn. Man börjar ju bli riktigt knäpp.

Hon ser mycket annorlunda ut idag. Påsen framför juvret är jättestor, den är mycket större än juvret och juvret är stenhårt men inte varmt. Hon har stått och tryckt rumpan i väggen större delen av natten, så det ser ut som hon har skrapat sig runt hela vulvan. Kan dom trycka och klia så mycket att det går hål?

Ja det kan de faktiskt, men jag tror det är ganska ovanligt. Jag hade ett ponnysto som alltid kliade sönder sig dagen innan fölning.

Lill / Stall Nöbbeled

Hon är försföderska och ponny, så dom har kanske lite konstiga ideér. Vi kan ju hoppas att det kommer idag.

Nu är det helg, så då kan du vara extra vaksam. Ja inte bara för att det är helg, utan det låter som det verkligen är på G.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka