16 Dagar kvar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
Gomorron...
Låter som min, 330 dagar i dag. Men hon sov i alla fall lite mellan rumptryckningarna. Hon är mest platt och kalkig. Rycker plötsligt till ibland och vandrar. Står med högt huvud som om hon lyssnade bakåt. Just nu utsläppt i gräshagen för tre-fyra timmars betning. Dåligt med ätandet inne i morse. Verkar som att hon äter mest under natten nu. Fast inte allt kraftfodret. Börjar bli rädd att hon ska magra.(Inget tyder dock på det med tanke på att hon ser ut som en val) Kanske blir det en liten Valborg... :rofl:
Eva

Ja man kan ju alltid hoppas. Var hos en bekant nu i förmiddags, som rädda ett dräktigt sto som var vanvårdat. Hon är också beräknad vid den här tiden, hon har bara gått runt runt hela förmiddagen och svansen svängade högt så hon trodde det var tid. Men det är svårt att se om bäckenbanden har släppt eftersom hon är rätt så mager över korset. Men har ändå gått upp en del i vikt sen dom hämta henne så nu börjar hon bli riktigt söt. Vi har hela tiden trott att mitt sto skulle föla först eftersom hon är rätt så stor. Vi får väl hålla tummarna att det blir idag. Jag har spått mitt sto och hon skulle få en hingst. Har du spått din?

Jag har på känn att det är en stor hingst. Förra gången fick hon ett nätt stoföl. Jag ska bara behålla den om det är ett sto, så det är väll lite för att förbereda mig som jag tänker så. Jag for och handlade i Ystad medans hon betade. Nu sover hon, men jag vågar inte låta bli att kolla henne ofta.Ja, nu ber vi att det snart är slut på vakeriet. Man blir ju helt bongo. Bilkörning är inte att rekomendera. Hoppas det går bra för din kompis sto och att hon går ett tag till och äter upp både sig och sin unge.
:)
Eva

Min kompis sto fölade igår 18.20. Det blev ett litet stoföl. Det tog 5 min och allt gick bra.Efter 45 hade fölet rest sig diat och efterbörden släppt. En mycket självständig liten dam. Jag hoppas att mitt sto också får en sådan lätt förlossning. Än så länge inget nytt men i och för sig så är inte dagen gången än....

Jaa, det är ju det som är problemet. Alla andras ston kläcker, men inte ens eget. Kul med din kompis sto som fick en så lätt fölning. Var det den fd vanskötta?
Mitt sto (flodhästen) ser ut som att hon skulle kunna gå 14 dagar till. Det enda felet på henne är att hon är ömfotad, i övrigt, förutom att hon bara äter under nätterna, bara tjock och less. I dag lyckades jag med fara för liv och lem att få en droppe mjölk. Efter idogt buffande (tackar Bia för tipset). Jag ställde mig bakom en boxdörr så att jag undgick de värsta kickarna. I alla fall så var den vit och klibbig... Kanske i natt... Lycka till i natt du med och hoppas att vi i morgon kan konstatera att "the eagle has landed" :)

Tror vi får läsa om en liten fölis i morgon. Lycka till, håller tummarna för dig och alla andra som skall ha föl

Ja det var den vanskötta hästen. Så det var ju skönt att allt gick bra. Hon var rätt så liten men välskapt och piggelin.
Har inte försökt mjölka ur mitt sto eftersom hon sparkar så fort man närmar sig juvret så jag vet ej hur mjölken ser ut men ska försöka idag med lite hjälp av en kompis. Hon bara äter sover och kliar rumpan nätterna igenom så svansen ser för jäklig ut. Jag vill att hon fölar nuuuuu. Hoppas att det har blivit något för dig. Lycka till. Skriv så fort det har blivit något.

:confused:Nää.
Inget, men en orolig natt. Nu går hon och betar och slänger irriterat med huvudet. Kan i alla fall inte vara långt kvar nu. Väll :confused: :confused:Hur går det för dig? Skönt att den vanskötta hästen fick det så lätt. Ibland är försynen god. Ja, det är bara att ta nya tag och försöka att ladda om batterierna. Problemet är ju att ju närmare det är desto mindre blir det sovet. I eftermiddag har vi vedsågning=motorsågsljud hela kvällen. Som tur är så reagerar inte mitt sto på sånt. Men min eftermiddagssömn går väll åt fanders. En tröst i eländet att det är fler som väntar... Prova att stå bakom en halvöppen boxdörr som jag gjorde. Lycka till :)
Eva

Självklart hejjar jag på er och håller tummarna. Ni ställde ju upp för mig, så då ställer jag upp för er.

Lycka nu till alla så vi snart får se era små bebisar

Ujjuj.. stackars er (både timmona & kullerbytta), inga fölisar i sikte ännu.. men hav tröst *de kommer* då tiden är inne, med- eller utan vit mjölk!

Vill de inte att man tafsar på juvret.. så låt bli, ni vakar ju ändå.. och de kan likaväl föla UTAN vit mjölk, finns därför ingen anledning att utsätta sig för 'faran' med en välriktad spark.. ajj!!!

Hejar påååå.. ER båda, så får vi se vem som fölar först :banana: ;) :banana:

Skönt att höra att du tror att dom kommer nån gång :)
Jag sa just hoppfullt till min man (sen vi konstaterat att stoet hasat runt och slängt med huvet precis hela dagen), att "i natt blir det nog". Då tittade han skeptiskt på mig och sa att -det har ju du sagt i en vecka...
Men det är ju för att orka hålla sig uppe (jag menar inte psykiskt nu utan fysiskt), som man säger så. Nu ser vi fram mot en ny natt när allt kan hända! :idea: :smirk: :)
Eva

Tack för stödet det kan behövas. Kanske det blir något i natt. Juvret är sprängfylld och hon slår hela tiden med svansen och hugger mot magen. Har inte vilat någonting på hela dagen utan bara går runt och tar lite tuggor på gräset. Och är allmänt irriterad på dom andra hästarna och oss. Jag håller tummarna för att det blir i natt både för mitt sto och för kullerbyttas.

Hihi.. jag känner såväl igen mig i det du berättar!

Jag håller tummarna för en fölning inatt.. näääe, ännu hellre i morgondagens solsken *UTE*!! :p

Lycka till!!!! :banana:

OK, jag håller ju givetvis tummarna för dig också.. att det blir nåt *UTE* i morgondagens solsken, om inte förr!! :bump:

Tillägg:
Oops... Lycka till!!! :banana:

ÄNTLIGEN! I morse kl 6 kom ett litet stoföl. Allt gick bra men stoet är rätt så medtagen. Missa fölningen med ett par minuter. Typiskt efter allt vakande. Fölet ska heta Ramiina, mamman heter Ramona. Men pendlingen stämde inte, det visade ett hingstföl.

:banana: :banana: :banana: :bump:Tusen grattis till dig och ditt sto! :rofl: :bow:
Va skönt att allt gick bra! Min kniper fortfarande... :cry:
Men, nu kommer en ny dag och nya tag.
Kan du lägga ut en bild?
Grattis igen!
Eva

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka