15 m volter

S

Scarlet

Hur ska jag gå till väga för att få till en riktigt snygg 15 meters volt? Tycker att det kan vara krångligt att få till de rätta måtten, visst är det en vanesak men har någon ett tips på hur man ska tänka? :bump:

Sv: 15 m volter

Jag tänker bara nästan som en 20 m volt,:D Det funkar för mig.. Jag tänker också att det ska vara 2,5 m till långsidan om volten är vid A eller C. Och 5 m från X.

Träna träna och åter träna.
Man kan ställa ut några koner el likn vid 15 m från väggen/staketet eller vad man nu har - brukar vara lättare att rida sen när man har fått en uppfattning om hur stor volten ska vara.

För ungefär hundra år sedan lärde jag mig rida exakt runda volter genom att markera mitten av volten med en spånhög. Sen var det bara att titta på spånhögen och se till att man var exakt lika långt ifrån hela tiden. Om man ställer ut koner samtidigt för att markera storleken kan man ju inte göra fel. ;)

Att om fästa blicken dit man ska ;) (brukar sätta blicken först "längst bort när man precis lämnar spåret o sen flyttar den tillbaka till spåret när jag närmar mig min första blickpunkt) och försöka få volten så stor o rund som möjligt typ, nämen just tänka på att aldrig gena :) . Innerskänkel viktig för att hålla ställningen i kroppen hela vägen runt o göra så hästen inte "faller in".
*lite snabbt o kortfattat, hoppas du förstår ändå :P *

Man kan tänka sig ett ruter ess. Då målet är att rida över medelinjen och sen hälften av andra halvan, där är ditt mål och sen gäller det bara att hålla händerna och skänklarna på plats. Lycka till !

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: Strandad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Dottern vill vara tomtenisse i förskolans luciatåg och vi behöver en dräkt. Vill helst köpa i butik så jag är säker på att vi hinner få...
Svar
5
· Visningar
426
Senast: Mirre
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur