14årig kallblodig travare

F

feliand

hejsan, funderar på att köpa en kallblodig travare, som är inriden och sånt självklart. "problemet" är att den är 14 år gammal (född -94) och vissa tycker att den är för gammal och onödig att lägga pengar på. Vad tycker ni, är 14 år ens en "ålder" för ett kallblod? inget att oroa sig för eller? ska mest ridas i skog och mark, alltså inget ansträngande eller tävling. har för mig att kallblod brukar bli något äldre än vissa andra hästar, men jag kan väll iallafall räkna minst 5 år till som pigg och fräsh promenad ridhäst? den har aldrig varit sjuk eller liknande innan :)

Sv: 14årig kallblodig travare

14 år är absolut ingen ålder! Om den gått som travhäst brukar ju benen gå sönder när de bli äldre men om du ska ha han som skogmulle skulle jag gissa att du kommer få upp emot 10 underbara lärorika år på honom!

Om allt känns rätt tycker jag absolut du ska slå till!
Ska själv vet besiktiga en 16årig för ev köp imorgon och jag hade tänkt att han skulle hålla för träning och tävling i flera år till ;)

Lycka till!

Min kallblodstravare är -94 och hur fräsch som helst. Aldrig (peppar peppar) vart varken halt eller skadad (förutom ett par bitmärken i somras :p).

åh, vad glad jag blir :) den känns verkligen rätt, verkar passa mig bra :) ja, jag ska ju som sagt var bara rida omkring i skogen, inte ens rida på bana! :D

Så länge den inte haft några återkommande skador så :) Men kallbloden håller väl oftast bättre än varmbloden och tkr ofta de ser finare ut i benen oxå :)

Köp den om du vill ha den.
Jag vet 2st kallblod som blev ridhästar i den åldern och det har gått jättebra.
Dom har inte heller varit sjuka eller någon annan åkomma på dom på åren.
Den ena var framgångrik på travbanan och har aldrig varit halt heller.
Så 14 år är ingen ålder.:laugh:

Har den gått på travet, och i så fall hur länge?

Mitt ena sto är fött 92, hon har aldrig gått på travet och hon är idag fräsch som en nyponros :D Pigg och glad att rida, otroligt samarbetsvillig och har en otrolig utstrålning.
På utställningen för en månad sedan fick hon 38 poäng och klass I, med omdömen som mycket välhållen, bogfri och vägvinnande trav, rastypisk, rättställd.

Gör en röntgen för att kolla att den är fräsch,om den är det så är det bara att köra på! Lycka till!

åh, vad glad jag blir :) finns den kvar efter den före oss skulle åka och titta på den så slår jag till! ;) annars blir det ett yngre varmblod i närheten som är ridhäst :)

tycker det är ganska intressant med hur länge olika raser brukar hålla, så mata gärna på med mer svar och erfarenheter :):bump:

Hur länge har den gått på banan?

14 är inte alls mycket. Han kommer säkert hålla i 10 år till utan problem, som aktiv ridhäst. Sålänge han inte blir skadad eller liknande. Om det känns rätt med den hästen tycker jag absolut inte att du ska låta dig påverkas av hans ålder om du inte söker en häst att utveckla för tävling på högre nivå. Tvärt om kan det vara skönt med en häst som är erfaren och har varit med ett tag. Som kan sin sak och som man bara kan ha roligt med. :)

Jag har mest letat hästar under 8 år nu när jag letar ny. Men jag har börjat leta upp i åldrarna faktiskt.

verkar tyvärr som den som var före mig ska pållen :( menmen, nu lutar det mest åt ett elva årigt varmblod som finns här i närheten jag har velat ha länge :)

hon har även ett sto som är litehögre också som min syrra som är ett år äldre än mig är intresserad av. Hästen är 14 år, är pigg och hoppglad, allt verkar rätt för dom (har dock inte träffat varandra ännu) men min syster hakar upp sig på åldern. Hästen ska mest användas i skog och mark och kanske starta en klubbtävling på 50 cm (hoppning) eller något sådant. tror ni den är för gammal för det? det är ju lite individuellt, men tror ni hon kommer hålla iallafall 7 år till? (hon har aldrig varit skadad eller sjuk) :)

herregud sluta tänka så mkt på åldern!! :p

en häst som har hållt utan skador i 14 år är chansen väldigt liten att den inte håller som ridhäst om man tex köper en 6åring så är det ju i nte säkert att den håller alls!
att vara förgammal att tävla 50cm hoppning vid 14års ålder? dumheter;)

Provred en 18åring för ett tag sedan som lätt skulle kunna gå 130rundor igen. Det viktigaste är att hästen inte har några upprepade skador elr liknade, då kan de bli problem i framtiden.

Lycka till :)

herregud sluta tänka så mkt på åldern!! :p

en häst som har hållt utan skador i 14 år är chansen väldigt liten att den inte håller som ridhäst om man tex köper en 6åring så är det ju i nte säkert att den håller alls!
att vara förgammal att tävla 50cm hoppning vid 14års ålder? dumheter;)

Provred en 18åring för ett tag sedan som lätt skulle kunna gå 130rundor igen. Det viktigaste är att hästen inte har några upprepade skador elr liknade, då kan de bli problem i framtiden.

Lycka till :)

tack, jag ska visa detta för min syrra, hon kan verkligen inte släppa att en 14 årig häst är en hyfsat ung häst! Hon tycker att den är så gott som pensionerad då, jag håller inte riktigt med :angel:

Sv: 20årig nordsvensk

Hur är det med nordsvenskarna? brukar de vara fräsha även om de kommer upp i åldern? :) är 20 år mycket för en nsv? till lättare skogspromenader håller den väll nått år till? :)

verkar tyvärr som den som var före mig ska pållen :( menmen, nu lutar det mest åt ett elva årigt varmblod som finns här i närheten jag har velat ha länge :)

hon har även ett sto som är litehögre också som min syrra som är ett år äldre än mig är intresserad av. Hästen är 14 år, är pigg och hoppglad, allt verkar rätt för dom (har dock inte träffat varandra ännu) men min syster hakar upp sig på åldern. Hästen ska mest användas i skog och mark och kanske starta en klubbtävling på 50 cm (hoppning) eller något sådant. tror ni den är för gammal för det? det är ju lite individuellt, men tror ni hon kommer hålla iallafall 7 år till? (hon har aldrig varit skadad eller sjuk) :)

Har en häst här i stallet där jag jobbar som är 16 år och tävlas svår hoppning/internationellt och han är urfräsch, är som en 3-åring :D Åldern är inte det viktigaste utan försök mer fokusera på hästen :)

Senast ändrad av en moderator:

Har en häst här i stallet där jag jobbar som är 16 år och tävlas svår hoppning/internationellt och han är urfräsch, är som en 3-åring :D Åldern är inte det viktigaste utan försök mer fokusera på hästen :)

jo, man försöker ju verkligen tänka så :D men eftersom vårt snart 18 åriga varmblodssto fått cancer och massa sjukdomar så har resten av min familj fått för sig att dom typ är halv döda redan som 14 åringar. dom säger bara så här när jag typ hittat en häst som är 14: "men det är ju bara 3 år sedan är den likadan som matilda". dom har svårt att fatta att hästar är olika, vissa varmblod klarar sig till 25 års åldern ju;)

Mitt förra kallblod fick artros i ett knä,vilket enligt veterinären är vanligt hos kallblod,hon var då 18 när detta upptäcktes. Gör därför en röntgen för att se så att benen är fräscha,det är värt dom där extra tusenlapparna!

Nu är jag inte så insatt i just nordsvenskar, men som andra säger häng inte upp dig på åldern!

Min fjording växte jag upp tillsammans med och även när han var 28 år var vi ute på långa skogsturer. (vi var jämngamla förutom att han var född exakt 7 dagar efter mig) Han tyckte det var jättemysigt, även om hans syn inte var den bästa när han kom upp i den åldern. Han var pigg och glad och hade väldig framåtbjudning till en dag när han var 29 år och hans kropp bara sa Stopp. :cry:

Nu har jag två islandsston och jag kan säga att 19åringen är det mer 'krut' i än vad det är i min 13åring. Och då har ändå 13åringen mycket bjudning framåt. Så har hästen varit frisk tidigare så ska det inte vara något problem tror jag. Kan även tycka att hästar kan bli 'klokare' med åldern så jag vill inte köpa dem yngre än en 12 år sådär. (har haft unghästar förr men nu vill jag ha äldre, stabila och glada hästar. :) )

Lycka till!

Det är absolut ingen ålder på ett kallblod.
Min kompis köpte ett kallblod som var 14 år och han var kanon,nu är han 17 år och är fortfarande fräsch.
Den hästen tävlade tills han inte fick (travet).
Så det är bara att köpa den om du vill ha den.
Du kommer få underbara år med den.

14 år är inte gammalt för en travare, då får du en häst som är erfaren och trygg...vår blev 20, och var då hur fräsch som helst, och skulle förmodligen blivit äldre om vi inte tagit bort honom..

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 374
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 570
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30