@Charlottee förresten så tycker jag hon ser super fin ut
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är också kvar!hej hej! Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera. Är det någon kvar i tråden som fanns här från start?
Min uppfödning Hollie e.Highcruiser Deltog i breeders för femåringar i måndags tillsammans med sin ryttare och utbildare! Jag har själv varken råd eller tid att hålla underhålla en tävlingshäst just nu, men visst saknar jag henne!
Det gick väl lite som väntat eftersom hon behöver bli starkare och mer i ramen, men fin är hon.
Hon skötte sig jättebra trots en lös häst på framridningen precis innan deras tur att starta och trots att körhästarna utanför var hästätande tigrar.. lika för alla, men hon blev lite spänd och därav kort.
Filmen för er som vill se
Vad roligt för er, grattis!Vi har varit på återbesök på kliniken (patellaupphakning/ luxation) och fick tummen upp av både vet och kiro.
Lilla fröken har svarat fint på ridningen och var liksidigt musklad, ren på böjprov, mjuk och fin i kroppen för övrigt och upplevdes stabilare bak.
Vi fortsätter med stärkande ridning och åter igen till kliniken om 4 månader.
Kändes såå skönt!!
Vi har haft lite otur då lilla hästen blev sparkad och benet svullnade upp. Som tur var gick det bra och läkte fint, men det blev en veckas vila och helgalen häst. Nu är vi igång igen och jag har tom lyckats hitta en frivillig hoppryttare som kommer hoppa honom en gång i veckan
I dressyren jobbar vi vidare med att stärka oss. Vi har bytt sadel och varit på sits/ryttarfittness-kurs, så just nu är det öva, öva, öva som gäller. Funderar lite på hur vi ska göra med vintervila, hur tänker ni andra? Ger ni vila? Hur länge och när placerar ni den?
Hade tänkt att ta två veckors vila i december, men nu har vi ju just kommit igång igen efter vår ofrivilliga vila och det är ju så roligt att träna. Men vill inte lägga vilan försent på vintern då det tar ett tag att komma igång och jag tänkt att vi ska ut på lite tävlingar till våren.
Och min knäppa lilla "projekthäst" börjar bli riktigt normal!
Hon är verkligen rätt fantastisk denna lilla häst. Jag har meddelat ägaren att det är tveksamt om hon får åka hem igen, jag gillar henne alldeles för mycket.
Vi jobbar på i lite halvfart dock, hösten är inte alls rolig här just nu. Hon rids ca 4 dagar i veckan och hon är så fin nu. Hon har blivit väldigt mycket rakare och går numera att rida "likadant" i båda varven. Jag behöver inte längre jobba med att ha henne på spåret. I veckan hade vi dessutom en liten "aha-upplevelse" i galoppen. Hon har rätt långa bakben som hon haft svårt att vinkla om i och sätta sig. Men i veckan så var det som att poletten verkligen trillade ner, hon vinklade om, satte sig och helt plötsligt hade vi lite samling också! Så roligt med dessa unga hästar!
Vi har till och med kunnat hoppa lite nu, utan fullständig panik och med hyfsad kontroll faktiskt. Det är lovande för framtiden i alla fall.
Men det roligaste av allt är i alla fall att hon blivit så trygg i sig själv och i all hantering. Hon krubbiter inte längre, hon vandrar inte i hagen och hon har blivit kontaktsökande. Hon gnäggar när man kommer med mat, hon kommer fram i hagen. Att hon nu dessutom kan gå med annan häst är fantastiskt, att det är min andra är än mer fantastiskt. (Min egna har inte kunnat gå med andra eftersom hon sparkas, och träffar, oftast illa) De går nos vid nos och betar tillsammans. Så fint!
171?! Det var inte dåligt.. jag nöjer mig med Chilli som är 160..Cayenne har fått åka hem nu, då jag snart flyttar söder ut inför min praktik. Han kommer vila i två veckor och sedan följa med till ridskolan jag ska praktisera på. Där kommer vi sätta igång och så småningom komma ut på både hopp och dressyr tävlingar. Han utvecklas fantastiskt mycket och börjar bli så där fruktansvärt underbart ridbar nu. Hans gång kommer fram mer och mer, vi hoppar fortfarande inte speciellt högt då han snarare har lite problem med att lyssna på piloten. Det går upp och ner det där. Spamar också tråden med lite bilder som är från examen, tyvärr har han fallit ur lite sen flytten från skolan så vi jobbar också på att få tillbaka hullet. Sakta men säkert
Kan också säga att jag mätte honom när han flyttade hem i helgen, varpå han numer är hela 171cm hög!!!!... För er som inte vet så var han 159cm på sin 3års dag, trodde aldrig han skulle bli över 165cm!
171?! Det var inte dåligt.. jag nöjer mig med Chilli som är 160..
Snygg modell på henne! Håller tummarna för att det går bra på kliniken imorgon.Jag tycker min lilla har växt.... men mätpinnen visar fortfarande 163 cm och det känns som hon stått still där ett tag. Antar att det blir hennes slutliga höjd. Däremot tycker jag att hon vuxit i sig mer, är rund, fin och "biffigare" än tidigare.
Rider fortfarande stärkande grundarbete men har lagt in mer bommar och lite hoppning. Det tycker vi båda är jättekul
Imorgon är det återbesök/ kontroll på kliniken igen (partella och luxation)
Blir spännande att höra vad de tycker om henne nu..
Här är en bild från sist vi var på kliniken:
Visa bifogad fil 12707