12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@dressyrglasyr Hej hej, det är väldigt olika. Mitt halvblod är ca 160cm just nu, har inte växt något på ca 6mån. Så vi får väl se vart han slutar ^^ Finns väldigt olika höjder på dem här i tråden allt från 155 tror jag till 167. Så det är ju individuellt :)

När har ni planerat att börja rida era? Jag känner mig lite kluven. Hade inte räknat med att börja rida min connemaravalack för än nästa sommar men nu har jag sett flera som börjat sitta på sina och har en del bekanta som inte tycker att jag behöver vänta så länge. Men jag tycker att han är en liten räka :o dock väldigt mogen i huvudet.

När har ni planerat att börja rida era? Jag känner mig lite kluven. Hade inte räknat med att börja rida min connemaravalack för än nästa sommar men nu har jag sett flera som börjat sitta på sina och har en del bekanta som inte tycker att jag behöver vänta så länge. Men jag tycker att han är en liten räka :o dock väldigt mogen i huvudet.

Min lilla kille är också liten och räkig, men han klarar absolut att jag sitter på honom en kort stund och klänger lite. Sen så får man ju göra skillnad på rida och rida :) men sålänge han inte är väldigt outvecklad bör det vara ok. Sen i mitten/slutet av hösten har jag tänkt vara upp/av-suttet på promenader med honom. Rida kanske 50-100m och gå det dubbla eller tredubbla. Än ska han inte ridas för psykisk träning, bara mentalt. Lita på känslan du har! :)

@Springsteen , tack! :D

Jag planerar att ta hem min i början av september och sedan börja rida in i september/oktober och hålla på till november, sedan vilar han december + januari, rids februari, vilar mars och kanske halva april sedan rids han fram till treårs, sedan bete. Så ser vår preliminära planering ut :)

@dressyrglasyr min är också 160 cm och har bara vuxit 2-3 cm sedan i november förra året. Hoppas på 165 cm i slutändan, åtminstone minst 163 kan jag tycka att han kan sträcka sig till....

Sitter med stort huvudbry över foder nästa vinter. Fick analysen härom veckan och den var SKIT men största problemet är ju att han inte äter några mängder med hö utan bara kring 7-8 kg/dygn. Ber till högre makter att han åtminstone vill äta 10 kg i år annars får jag leva på vatten och bröd hela vintern. :(

Förresten, hur ska ni göra med täckning i år? Och ni som haft på lösdrift hittills, fortsätter ni med det i år också? Någon som gör några förändringar?

Förresten, hur ska ni göra med täckning i år? Och ni som haft på lösdrift hittills, fortsätter ni med det i år också? Någon som gör några förändringar?

Min går på lösdrift och vi får väl se hur det blir. Jag flyttar möjligtvis nu i Augusti. Inte allt för långt hemifrån, men hästen flyttar nog ändå med mig. Fast han får komma efter sommarbetet helt enkelt :) så det blir en förändring för honom.

Ska leta lösdrift till honom i första hand eftersom det är vad han är van vid, men annars blir det uppstallning.

Ser inte varför dom ska ha täcken. Såvida dom inte är klippta, men ingen lär väl behöva klippa en tvåring på grund av arbetet de utför så jag ser absolut ingen mening med att täcka. Min kommer troligtvis att gå ut på lösdrift igen då jag inte gillar att ha dom på stall när dom är unga. Visserligen är våra ute 14 timmar (6 på morgonen till 20 på kvällen), men tycker det är i minsta laget för en unghäst. Det blir trots allt 10 timmar på box varje dygn!

Hon kommer att gå på lösdriften till att börja med. Sen får jag se hur hon håller hullet. De har fri tillgång och rasen är väldigt lättfödd. Täcke blir det inget. Den där "mustang-ullen" är helt brutal så det lär inte behövas.

Mina går på betet och är vildhästar!
Inga täcken på mina, ja kanske börjar jag efter årskfitet med Tusch då hon ska på inridning sen i februari.

Nya bilder på mina mysisar.

Bosse är rund som en tunna nu så honom får ni en huvudbild på :D

10388580_693837760666125_8247117567396757319_n.jpg

Fina Tusch som är i en bra fas just nu, så mysig!

10298235_693303470719554_4741799873245626304_o.jpg

10561681_693303420719559_8521927456562258315_n.jpg

10492458_693303040719597_7591137825510494176_n.jpg

10330286_693303360719565_73319977440444058_n.jpg

hej! Hur stora är era 12:or, vad är normalt för ett halvblod el liknande? :)

hej!
Det kan variera en hel del, men just min fröken var ju 167 cm hög i början av sommaren, och mitt ögonmått säger att hon har vuxit ännu mer sedan dess ;) men förhållandesvis jämn fortfarande och känns mer som en 3åring. Jag tippar på att hon blir runt 175 cm.

Hollie går ute dygnet runt och mår bra, angående framtiden så stallas hon in i höst och kommer inte att "täckas" men måhända att hon kommer få bära ett regntäcke vid ruskväder höst/vinter. Ser inget fel med det.
10458803_10152227947016344_7536861197314413912_n.jpg

10522512_10152280540271344_340531525_n.jpg

ser ut som många har friserat sina pållar redan? Min är fortfarande hårdrockare :D men i höst ryker manen...

Senast ändrad:
hej! Hur stora är era 12:or, vad är normalt för ett halvblod el liknande? :)

Min erfarenhet är att de individer som blir höga som vuxna växer klart senare än de som inte blir så höga. Det är svårt att säga vad som är normalt eftersom det ändå varierar ganska mycket när de växer.

Jag har en 12a som faller utanför den normala måttramen, han är ca 175 cm i mankhöjd och högre bak, så han kommer nog bli runt 180 cm, förhoppningsvis inte så mycket över det...

Bilder på honom från i dag
120624.jpg

Lite bus med syskonen trots värmen. Brorsan f.11 bakom är ca 165 cm, han har varit det sedan han var 2 år, helsyrran f.10 längst bak, som knappt syns, är drygt 170 cm, och hon växte ca 5 cm mellan 3 och 4 år.

b_120616.jpg

Mätte mina igår lille Bosse är ca 1.57 i mankhöjd och 1.60 över korset.. Tusch är 1.65... Inte helt hundra mått då jag stod i hagen o mätte :)

Silhouette har haft zebrarandigt flugtäcke till och från under betessommaren beroende på insektstrycket. Jag upplever att flugorna är mer intensiva på mörka hästar. Hon har även vit ögonvita (sclera) och det gillar visst flugorna det med, så hon har fått ha flyweil som har hjälpt bra. Dessutom har hon mulskydd på grimman för att solen brände sönder hennes vita mule. Så stackaren är ganska välklädd, men jag tror att hon föredrar det ändå.

Manen friseras till hösten när hon ska ridas in. Jag tror inte hon behöver täckas till vintern. Hon kommer att fortsätta gå på lösdrift och kan gå in i ligghallen och torka upp när hon vill. Jag hämtar hem henne från betet runt den 1 sept. Längtar så efter att börja jobba med henne...

Silhouette har inte växt så mycket på höjden i sommar ev. ett par cm. Hon är kanske 1.62 i manken nu. Över korset är hon fortfarande ngn cm högre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka