12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Tack :) Har sett att vissa får med bilder från fb så nu måste jag och prova det :D https://www.facebook.com/photo.php?...095174.-2207520000.1393597251.&type=3&theater

Säg gärna till om den går att se!

Här är Jealles fina häst iaf!

(Se MattiZ beskrivning angående bilder via fb)

1005540_10153866999010175_1750544183_n.jpg

KL.
Min brud och jag var på en mini skogspromenad idag, skuttade även över ett dike några ggr, skönt att se hennes säker på foten fortfarande! Det har vi lösdriftslivet i kuperad terräng att tacka för helt klart :)

Vuxit om plastmamman nu :D
1451310_10151990658731344_730092595_n.jpg

1624480_10151990680861344_1786621388_n.jpg

Fäller era hästar ännu?
Hollie fäller inte och känns lite matt i pälsen tycker jag...

Finingen:love:

Silhouette fäller nu, men vi bor ju nere i Skåne så det kanske sätter igång lite tidigare här. Hon är också lite matt och tråkig i pälsen för tillfället. (Eller så beror det på att man inte har kunnat spegla sig i solen på lääänge;)) Kan nog vara all lera som torkar in och lägger sig som ett fint grått damm över hela hästen när man borstar.

Fina bilder på alla fantastiska 12:or!

Maiden var på sin andra löshoppning idag. Vi var på ett nytt ställe idag och hon skötte sig exemplariskt!:)
Så himla nöjd med henne, lastade henne själv utan problem och lastades snällt och lugnt ut på plats.
Det nya ridhuset var inte alls läskigt, snarare att hon blev lite trött och orkade inte riktigt med att hoppa.:p
Men hon travade snällt runt och "klev" över hindren.
Film kommer, bara jag får in den på datorn.

Kul o se bilder på era 12or.
Min har fått en liten allergi o lite temp igår men nu verkar de vända åt rätt håll igen. Håller noga koll =)

Bjuder på en bild från när vi tog årets första pass på banan. Lite longering.

1920004_1422667454646894_2105719087_n.jpg

Gillar uppsynen hos din, vaken men cool :)

Vilka fina hästar ni har allihop!

"Vi" har ju kommit längre med våra blivande galoppörer än de flesta med ridhästar. Det syns ganska tydligt tycker jag att fullbloden är lite tidigare i utvecklingen. (Lägger in bilder så snart jag kan... Sitter med paddan nu).

I vårt stall står ju 5 12or, fyra ston och en (änsålänge) hingst. Hingsten kommer vi inte alls sikta på att få löpklar i år, han är stor, gänglig och inte helt balanserad (men fin!) flickorna är betydligt mer framme i utvecklingen, och jag blir inte förvånad om åtminstone tre av dem har kvalat, startat och kanske tillochmed vunnit innan året är slut.

Bessie ( Behind the scream)
Vilar lite just nu, varit lite förkyld och har fått något muggliknande på ett framben. Hon är dock coolheten själv änsålänge och jag blir inte förvånad om hon är bäst av våra 12or. Har själv bara ridit henne en gång, men man känner att det är något extra med henne.

Hayley ( Hayley Mills)
Canter på banan då och då. Fin, snygg i kroppen och bra aktion, ser ut att ha en del explosivitet. Behöver lite mental valium, hon tittar mkt på allt och stressar upp sig i onödan.

Fancy ( Fancy Crow)
En fuxig tjej med attityd. Jag tycker hon rör sig fint och har ett härligt "go". Hon är liten ännu, ska nog växa en del. Kan bli en bra häst den här.

Meliza
Kom in sist av alla, vi har haft tre av hennes storasystrar (samtliga tjuriga märrar med lite för mkt motor, hårda i munnen, men väldigt kapabla). Red henne för första gången idag. Lite feg får jag säga, rädd för sällskapet, lite dålig bjudning, men snäll och lyhörd. Kan ju varit så att hon testade mig lite som ryttare, men jag fick delvis sitta och blådriva henne för att hon ens skulle gå med sällskapet, vilket tydligen inte varit ett problem tidigare i veckan. Jag kanske är dålig också iofs.

tack mettan, jag tycker så mkt om min kamel :D

Jag kan ju inte skylla på lera då nuvarande hage är gräs och helt torr. Men lite oborstad är hon kanske hehe...
Ska ge henne lite Bvitamin nu.

Lagren våra halvsyskon är inte helt olika ser jag ;) men din är betydligt mer korthårig och fin i pälsen!

supercassie haha häftig sista bilden är! Ser ut som dom pratar ihop sig :sneaky:

JG tjusig pojk den där! Har han vuxit en del?

Hollie är väl ingen kamel?! ;) Hon är ju en dressyrprinsessa in the making :love:

Har sagt det förr men, det ska bli otroligt kul att se henne växa in i de där låååånga benen :)

ANG BILDEN: Förmodligen gör de just det...snackar ihop sig. tjejgäng alltså :banghead: löjliga familjen. skriiiiiker så fort man tar en av dem till spolbåset, skitkul att rida utan "resten"... verkligen O_o

Han har rätt lång päls ;) Ett par cm iaf. Dock är han klippt på hals o bog för han fick regnskollor i höstas. Mkt lättare o bada o att dom blir torra så de försvann lite fortare =)

KL: Han e en vaken kille men cool. Bryr sig inte om så mkt.
När ska du börja hänga, skritta på era?

JG tjusig pojk den där! Har han vuxit en del?

Han tackar! :) Jag tycker han växer varje dag. Haha. Han är fortfarande 139 i manken och 142 över korset men det händer massor ändå. Han har börjat få ganska markerad nacke och grovnat på sig lite överallt. :) Ska fota någon dag om det blir fint väder och jag lyckas sluta tidigt samma dag.

Lagren: Jag kommer börja hänga och vänja min när han är 2,5. Så jag har ganska exakt ett år kvar tills dess. Längtar!

Provar att lägga ut en film från löshoppningen. Första gången jag provar, så hojta till om den syns.:)
Synd att kalla det hoppning, mera "kliva över bommar".:D
Men hon hade ingen riktig ork och allt var nytt. Men jag tycker det var lite charmigt!

http://youtu.be/1sRZjmLdOXE

Som det ser ut nu är planen att göra detta i Augusti, men man vet ju aldrig hur ens pålle räknar med att växa så det beror helt klart på hur han ser ut för tillfället i kroppen faktiskt.

Han kommer vara 2år och 3mån i Augusti, men planen är Augusti eftersom jag kanske börjar skolan i september och kommer alltså inte kunna senare. Så det blir isf en invänjning av hänga och skritta lite kanske då under en månad och sedan får han stå till "jullovet" kommer försöka se till så jag får en vecka som jag kan vara hemma och ta upp det lite smått igen för att han sedan till våren. Mars/April ska skickas iväg på inridning då :) Det är planen. Kommer jag inte in till hösten dock, så ser den antagligen annorlunda ut ;)

kl.
Min bajsrumpa har busat för mkt i hagen och verkar lite ansträngd i båda bak. Så han har inte fått göra någonting, men jag har hållit koll på honom. Han har legat ner och sovit mycket också, så växtspurt på g kanske. Men när jag kom ut idag var han extra svullen i ena benet, och hade en liten bula över smalbenet på vänster bak. BLÄ... Han var inte super varm men en svag skillnad. Kan inte riktigt avgöra om han har jätte ont eftersom han rycker åt sig båda benen lika mkt om man klämmer lite hårdare.. Dock så både travade han och galopperade senare i hagen med de andra utan att visa några tecken på att ha ont. Men man blir ju orolig ändå.. Ska hålla extra koll nu ett tag.. :/

å ska hälsa Hollie det :o:D

Jag håller med dig och undrar om dom där långa benen blir kvar, men vi kan ju hoppas ;) jämför jag med hennes bror (vid samma ålder) så var ju han betydligt grövre med normal längd på benen, den lilla köttbullen :love:

1619377_10151993377651344_1141405999_n.jpg

1016572_10151993378046344_2016357219_n.jpg

Lagren Hmm min hade också regnskollor på lösdriften,inte så mkt alls dock.
Angående inridning, jag börjar hänga och sitta till hösten när hon är 2½. Men hon har haft sadel och även testat träns, så det fortsätter vi med i vår samt tömkörningen (ännu bara i grimma/sidepull).

Verkar rätt vanligt med regnskollor. Som tur e inget farligt. Var lite anti o klippa en 1åring men han tyckte det var skönt då det klia o var så mkt lättare o rengöra.

Jag tänkte börja lite i Juli ungefär med hänga och skritta. Sen e tanken beror på lite såklart med växtperioder o sådär men att han ska kunna ridas i alla gångarter innan snön kommer. Då han får vila ett par månader över vintern.
Sen sätts igång på våren lagom till 3års test men som sagt mycket kan hända.

Han har rätt lång päls ;) Ett par cm iaf. Dock är han klippt på hals o bog för han fick regnskollor i höstas. Mkt lättare o bada o att dom blir torra så de försvann lite fortare =)

KL: Han e en vaken kille men cool. Bryr sig inte om så mkt.
När ska du börja hänga, skritta på era?

Min är född 1 Juli och växer långsamt. Hon kommer inte att bära någon vikt förrän sommaren hon blir tre. Hänga och sitta kanske under nästa vår men inte mer än så. Vi kommer troligen röja runt i halterklasser nästa år. Sen kommer jag fortsätta med tömkörning, long-reining, markarbete och annat skoj.

Spännande.
Ja alla har olika tänk. Själv tycker jag inget är fel. Att börja när dom är 1,5år eller när dom blir äldre kanske tom 4år.
Sen beror det helt på förutsättningar och hur hästen växer och sådär.

KL

Det enda jag gör med min är att proppa i mat. Sedan snön försvann har han gått ner i hömängd igen, till ca 8-9 kg :( Det blir många kg i krubban nu för tiden men jag tror hullet är på rätt väg nu. Jag vill ha ett bra hull innan betet ifall det blir en torr sommar.

Har era börjat fälla än? Min släpper inte ett endaste hår. Längtar till sommarpälsen så man får se vad som gömmer sig under lurvet. Ska kapa manen också när sommarpälsen kommit :d

1911264_10152049832693757_64737530_o_zps21c50cb4.jpg
[/URL][/IMG]

Vilken söting
Mina har börjat fälla nu.
Jag tänkte faktiskt låta mannen ligga över sommaren. Det är ett bra skydd mot insekter på betet =) Sen åker den bort :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka