12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Hm där sa du nåt. Jag kanske skulle kapa den lite nu istället så den hinner växa ut igen till betet :)

Jag brukar använda mig av FB eller Photobucket. På fb så tar du upp bilden i en egen flik, så att man bara har bilden så att säga. Tar den länk adressen och infogar som bild här. På Photobucket laddar du upp bilden sedan finns länken i en liten ruta till höger så klickar du där och infogar den som bild här. Smidigt båda två tkr jag :)

Tack för tipset!!

Vuxit om plastmamman nu :D
1451310_10151990658731344_730092595_n.jpg

1624480_10151990680861344_1786621388_n.jpg

Fäller era hästar ännu?
Hollie fäller inte och känns lite matt i pälsen tycker jag...

Vilken underbar bild! Hon ser så vuxen ut :)

ReVolt fäller inte heller och faktum är jag tänkte på just det i förra veckan med tanke på att mamman, min ridhäst fäller för fullt. Har hört att det ska vara solen och hur ljusa/långa dagar det är som styr pälsen men lite kanske det är kylan också med tanke på att ReVolt som går på lösdrift vill behålla sin päls lite till:D

Det är inte mer än nån plus sthlm plus skitväder. Min åring fäller inte heller men hans täckade mamma gör det, tror det är värmen från täcket som gör att hon släpper pälsen.

Fast mina fäller. Bor ca 2h från sthlm knappt. Inte direkt varmt här heller. Min 12a går med täcke vid regnväder annars naken. o min 13 går naken o båda fäller =)

Min fällde som en tok förra veckan när jag tittade till henne. Och vi håller ju till i Stockholm.
Själv har jag flytt till Cypern för 18-20 grader och sol på grund av min D-vitaminbrist. :p

och jag drar till thailand i helgen för att bota min D-vitaminbrist :D

KL.
Verkar väldigt individuellt med pälsfällningen om man läser här :)
Hollie har täcke vid skitväder men går normalt sett naken, däremot tycker jag att hon har tappat lite i hull så ökar grovfodret lite till och tillsätter olja.

raspen är iaf helt borta nu och hon är jättefin! *överlycklig*

Ja de kan du me göra. Min ser lite ut som en travhäst ;) Men men han e fin endå.

min med :D men jag väntar också med att kapa manen tills efter sommaren!
... känns dock lite vemodigt att kapa hennes blonda hårsvall, har aldrig haft ett halvblod med så mkt tagel!

yes den syns nu , vad söt hon är som luktar på hindren i början ungefär som; matte någon har ställt hagstaket mitt i spåret!?? :D

Blir så sugen på att löshoppa Hollie nu! vi ska åka senare i vår. Vi hoppade diken för hand på vår skogspromenad idag igen och hon hoppar högt över! Kanske inte en hopptalang men bättre än jag har förväntat mig.

Senast ändrad:

hehe okej, Detta e mitt första halvblod. Hade en New Forest innan o han fick inte behålla man. Min minsting som är född 13 har lagom så man kan tro den e ryckt o klippt ;) Men växer väl lite till sommaren me =)

Spännande.
Ja alla har olika tänk. Själv tycker jag inget är fel. Att börja när dom är 1,5år eller när dom blir äldre kanske tom 4år.
Sen beror det helt på förutsättningar och hur hästen växer och sådär.

Precis! Allt beror ju på hästen. Min förra häst, kallblodstravare (f-98) som travtränades, satt jag in och skrittade på senhösten som tvååring.
Den här -12an är av en långsamväxande ras, sent född och hon är rätt liten än så länge. Hade jag haft en välväxt quarter t.ex. hade jag nog börjat lite tidigare.

Meciliah är ju ett sent Julibarn 23 juli ä hon född, som det ser ut nu så kommer hon inte att vara skolmogen till hösten. Hon är mera i luften än på marken tyvärr så för hennes del så kommer det nog att bli en lie längre unghästperiod .

Hur tidig/sen är din ras?
När det gäller halvblod tror jag på att rida in dem under höst/vinter/vår så de är styrbara i alla gångarter innan treårstesterna även om man inte planerar att visa sin häst. Just eftersom att man vet att hållbarheten blir bättre om man utsätter hästarna för lätt belastning/träning/aktivering tidigt men jag tror också att de mentalt mår bättre om de får tid för att tänka och smälta allt nytt. Risken om man börjar senare tänker jag är att man kräver mer av sin fyraåring än treåring även om de har varit med om lika mycket. Nu gäller det inte någon i tråden eftersom de alla aktiveras på något sätt, aktivitet kan ju se ut på många sätt :)

Lex fäller som bara den, känns som det knappt blir någon päls kvar. Utom på benen och ihop med alla hans virvlar ser de ut att passa bättre på något kallblod... :D Lex gör inte så många aktiviteter förutom hage och någon enstaka promenad men med hingstbete i sommar känner jag att han behöver sin energi till att växa för tillfället. Även om jag börjar titta på att planera in någon löshoppning innan betet. Tänker sen ta hem honom under september och börja inridningen så smått då.

När de dräktiga stona lägger fullt med stora tussar ute i hagarna där de har rullat sig och ihop med de nyfödda fölen känns det verkligen som vår här. Terrängträningarna har t om satt igång, tänk när det är dags för min gängliga hästs premiär där :nailbiting: :D

Jag blir så glad av att se bilder och filmer på allas fina hästar!

Lite olika från häst till häst. Vissa är mogna ganska tidigt och rids in på hösten, vinter när de fyller tre, medan andra är lite senare i utvecklingen och växer ganska länge och sent. :)
Min är ganska sen i växten än i alla fall och är ganska liten, men vi får se hur det ser ut efter sommaren. hur som helst så hanteras hon ju regelbundet och aktiveras med promenader och löshoppning har vi varit på en gång.. Tanken är väl att jag skall försöka komma igång med tömkörningen så småningom också, vill bara få tänderna kollade på henne först.

Senast ändrad:

kl.
Nu har min pluttis äntligen blivit av med sina vargtänder. Hemsk upplevelse enligt Cash för han verkligen avskyr våran veterinär. Tyvärr x) Men allt gick bra och han står nu inne. Blir lite bilder på honom sen då han är ny frissad och vacker. Inget hovskägg och en väldigt snett klippt man har han fått ;) haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat