12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Haha det är bara jag som tycker han ser konstig ut alltså ;) Ne men han är ju iaf i en snygg period och jag är faktiskt rätt nyfiken vad som kryper fram sen under den där vinterpälsen. Ska bli roligt, för det är nu jag tror han kommer bli som snyggast. Han blir lix inte fulare än vad han redan varit, hoppas jag på xD haha

Ne men vad tråkigt med mask, mask e inge kul! Även om hon tappat lite så tycker jag inte hon ser överdrivet tunn ut i alla fall :)

KL:

Har ni kollat era hästars tänder än?
Har dom vargtänder?
Ska/har ni dragit ut?
Varför/varför inte?

Ja kika på min i munnen igår. Anar 2 vargtänder dock inte hundra. Har planer på o åka till kliniken nästa vecka o kolla honom samt dra ut om dom finns.

Jag lät ju min bli av med sina vargtänder för någon dag sedan bara, så ja jag har dragit ut dem. För att jag vill börja tömköra igen ett tag innan sommaren. Men väntar 3 veckor minst innan han får ha bett i munnen. Jag har inte bråttom med det men ville få det gjort när vet ändå var hos grannen :) Dessutom fick gamlingen sig en rasp på tänderna också.

Cash ska just nu komma ur sin växtfas först, sedan ska han få vara med som handhäst lite till och efter det tar vi tag i tömkörningen igen ^^

KL

Finns det något "knep" för att få dem att ställa upp sig fint? Min står snyggt i gången men den är för kort för att fota i och ute är han så med på noterna att han ställer under sig hela tiden eftersom han vill följa med mig framåt. Oavsett om jag försöker ta honom framåt eller bakåt för att få det bättre ställer han sig med bakhovarna under sig vilket innebär att han ser ut som en överbygd kamel. Skulle vilja visa honom längre fram men då måste man ju kunna ställa upp honom korrekt!

KL:

Har dom vargtänder?
Ska/har ni dragit ut?
Varför/varför inte?

Ja kika på min i munnen igår. Anar 2 vargtänder dock inte hundra. Har planer på o åka till kliniken nästa vecka o kolla honom samt dra ut om dom finns.

Min har rejäla vargtänder. De upptäcktes vid besiktningen när jag köpte henne i Juli. De kommer att tas bort i höst. Eftersom jag kommer vilja kunna rida med bett i framtiden.

Okej. Skönt o höra era åsikter. Finns ju delade meningar om det är bra eller dåligt att dra ut. Man får helt enkelt lite på sin vet =) Se hur han ser ut i munnen. Ska bara hitta sällskap. Ingen lust o lasta en 1 o 2åring o åka ensam ;) lite komplicerat. 1åringen ska bara med som sällskap för han e inte van o vara ensam. Tränar på det i korta stunder imellanåt. Men var ju ohanterad för 3,5 vecka sen så vill inte stressa för mkt.

Okej. Skönt o höra era åsikter. Finns ju delade meningar om det är bra eller dåligt att dra ut. Man får helt enkelt lite på sin vet =) Se hur han ser ut i munnen. Ska bara hitta sällskap. Ingen lust o lasta en 1 o 2åring o åka ensam ;) lite komplicerat. 1åringen ska bara med som sällskap för han e inte van o vara ensam. Tränar på det i korta stunder imellanåt. Men var ju ohanterad för 3,5 vecka sen så vill inte stressa för mkt.

Jo det finns ju det. En del har ju sina vargtänder hela livet och rids på bett utan problem. Ska man aldrig ha bett är det definitivt inga problem. Det trista är ju att om man inte tar bort vargtänderna och det sen blir problem så kan irritationen från bettet gjort att de vuxit fast i käkbenet och då är det en betydligt större apparat att få ut dem. Det är inte alltid man får bort allt då och det kan ge stora problem.

KL:

Har dom vargtänder?
Ska/har ni dragit ut?
Varför/varför inte?

Jag tog ReVolts i slutet på förra året. Hade egentligen ingen tanke på det utan var en veterinär ute som bad att få titta honom i munnen och då kände hon vargtänderna. Hon sa att det var bra att ta dem så tidigt som möjligt för då skulle det vara lättare. Så lätt var det nu inte... Tog långt över en timme:o Stackars min lilla häst! Men nu är de borta :D

Tänkte kolla lite längre fram i vår. Tömkör i remontgrimman och har träns på ibland inne i stallet för bett-tillvänjning bara men innan jag börjar styra i bettet hoppas jag att ev vargtänder kommit fram så pass att de gått att plocka bort.

För en vecka sedan hämtade jag en liten krake som enligt utsago ska vara arab/new forest, men om det stämmer vet jag inte. Hon ska mest få äta upp sig under våren för hon ser fördj*vlig ut! Vet inte om jag ens vågar lägga ut bild än.
Hon går snällt att leda, gillar att bli kliad och står stilla i gången :)

Jo men det är klart vi vill se det lilla underverket, även om hon behöver lite kött på bena! :) Jätte nyfiken, grannen har själv en Arab/Newforest korsning här på foder. Galen arbetsmoral utan att bli het, inte tossig utan stabil och toppen häst. Så ingen dum kombination inte ^^

Okej, jag vågar mig på ett försök. Så småningom blir hon nog en trevlig häst, eller förhoppningsvis ponny:)

Neeee men vilken liten! :') Och vilken härligt lång man! Dessutom ser hon nästan ut som en kopia av grannens, i litet format och nättare huvud :) Hon blir nog fin med lite mer hull, hur stor är hon nu?

Men så söt! kommer bli riktigt fin!! :)

*kl*
Idag var det sadelpremiär för Gloria vilket hon skötte galant :) Gaah! nu är det inte långt kvar tills man sitter där uppe på ryggen :nailbiting:

2014-03-10_180404_531e0462ddf2b3679accc0ae.jpg

Hel tokigt ju! :S Det är ju inte långt kvar alls ju! Känns galet när man tänker på det och ändå har man längtat så länge nu :') Förhoppningsvis är han inne i en jämn period när jag ska sitta in honom, så jag slipper vänta för länge. Så fin hon är Gloria förresten! :D

Tack för era snälla ord :)
Har mätt henne med tumstock två gånger, ena gången var hon 138 och andra 142. Mätnoggrannheten är väl sådär...
Hur mycket mer växer en tvååring? Det hade varit roligt om hon förblev ponny men jag är orolig att hon skjuter iväg på höjden nu när hon får ordentligt med mat.

Så där ja. Då var vi anmälda till westerntävling :nailbiting: Trail at hand på absoluta blåbärsnivå (E-klass). Vi åker ditt bara för att miljöträna och ta oss runt banan helt kravlöst. Ingen av oss har liksom tävlat förut, ever. Jag har haft travhästar som tävlat men aldrig kört lopp själv.

Men Macha är på!
img_2449.jpg

Jag har jätte dålig koll på Ponnysar vad jag vet, men t.ex så räknar jag med att Cash landar på 165 iaf, vilket är ca 6-7cm till emot där han ligger nu, sedan så växer väl ponnys inte lika mycket och inte lika fort utan under en längre period. Men jag kan ändå tänka mig att hon blir maxad iaf? Får hoppas hon stannar där, har du otur så är hon inte vid sin rätta höjd nu utan växer ikapp det när hon får ordentligt med mat, som du säger :/

Kl.
Cash är jätte sur, vi har inte tränat på evigheter utan bara tagit "vanliga" promenader i koppel och stått i gången. Han får inte äta kraftfoder just nu eller jag vill inte att han gör det förens hans mun är helt läkt. Tar inga risker, så idag har han promtvänt på klacken och vill inte bli klappad eller något, jätte bitter x) haha stackarn är väl understimulerad och gillar inte att 11.an får så mkt uppmärksamhet så han är jätte elak mot honom just nu... Men de blir väl bättre snart ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka