12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Nämen liten då! De ser så skruttiga ut när de fått lugnande :)

Min lille prutt blev av med sina vargtänder igår. Han var jätteduktig, det var inga som helst problem med nåt, varken med lastning, färd eller själva ingreppet.

Han blev ordentligt mätt också, 136 ligger han på. Minimannen :)

jd_20.jpg

jd21.jpg

Ja lilleman var riktigt uttråkad när han kom ut sen. Och det var bra motivation att ha veteranen gnäggande inne i stallet med, så han visade upp sig lite ;) haha dock så gnäggade han inte en ända gång själv. Men själva ingreppet gick bra efter lugnande och smärtstillande så de var inge krångel. Han var dessutom inte lika stickkänslig längre vilket är bra antar jag ^^

Försökte i alla fall få till lite uppställda bilder ;)
1962697_10152254390303094_520494935_n.jpg

1656085_10152254385073094_662032915_n.jpg

10009290_10152254385008094_1897645761_n.jpg

1798816_10152254391238094_790449196_n.jpg

Hm är det vanligt att man tar vargtänder på hästarna nu? Jag har inte ens tittat om min har några...O_o

Lite bilder från här om dagen när solen kom fram för en stund

Hur är benställningen på era? Min är rätt utåt-tåad. Hoppas det rättar till sig lite.

Jag körde in händerna i munnen på honom för 4månder sedan typ, så jag visste ju att de fanns där. Men eftersom jag inte haft bråttom och kunnat välja att ha med honom som handhäst istället för att tömköra så har jag väntat tills idag. Vi tog dem idag endast pga att grannen redan tog ut veterinären till hennes hästar. Vi bor mitt ute i skogen så rätt skönt att dela på utkörningskostnaden :)

Annars så har jag dragit ut dem när de är 2 ungefär

Cash är nog helt rak fram vad jag sett, dock är han lite utåt bak tror jag :)

Du måste lägga upp bilden i en egen flik så att du slipper göra bilden/materialet offentligt så vi kan se på själva fb sidan. När du nu klickar på länken du har lagt upp här i forumet så klickar du då på bilden med högerklickning och tar då, Öppna bild i ny flik. Då kommer endast bilden upp och allt är vitt runt omkring. Inge fb alltså. Den html adressen använder du sedan för att lägga upp bilden här, antingen som länk eller som foto :)

dom kan gärna vara lite utåttåad i denna ålder, när de breddar sig i bogen senare åker frambenen in :)

Min är lindrigt åt andra hållet istället tyvärr

Söt han är! Bellagio ger verkligen uttrycksfulla små huvuden

Mattiz tjoho kul med uppställda helbilder! Han ser ut att vara i gott hull men även blivit grövre?

Ja jag tycker han har blivit jätte grov i själva kroppen, ser skit konstigt ut på hans taniga små smäckra ben! Jag säger då de, nu kommer vändpunkten och han stannar i växten så matte börjar gråta :'( hahah

ne de hoppas jag inte, men jag är fortfarande nojjig över hans höjd. Antingen är jag rädd för att han ska bli för stor eller för liten x)
Sedan ser han lite mindre ut på bilden för hans hovar sjönk ner i gräset, men har bestämt mig för att inte mäta honom förens på hans två års dag, hur mkt de än kliar i fingrarna ;)

Och ja han är såååååååååå fin i hullet nu, är nog en kombination av en varm vinter, bra hösilage och 1mån av inget växande. Men det har satt igång nu igen så snart är han ful igen tror jag. För han ligger så mkt i hagen nu, verkar allmänt orkeslös. Så energin går åt till växandet tror jag ;P

Men när jag jämnför med din fina Hollie tycker jag min ser jääääätte grov ut nu, haha han som varit så himla smäcker helatiden x) tänk om han blir som sin kusin som stod där borta i stallet.. 174 och rätt grov. fast 174 blir han ju inte, men kanske grov ;P

Hm är det vanligt att man tar vargtänder på hästarna nu? Jag har inte ens tittat om min har några...O_o

Min har jättestora vargtänder som upptäcktes vid besiktningen i somras när hon var 13 månader. Jag pratade med en veterinär som jobbar med tänder och fick förklarat för mig att det bästa är att ta dem på hösten som tvååringar. Då har de fällt bakomvarande tänder så att dessa inte störs. Men om man ska ha bett på dem, alltså mer än att bara vänja vid bett i munnen, om man ska ex rida in, tömköra med bett, köra etc. Då ska man ta dem innan man börjar med det. Om bettet ligger och irriterar på vargtänderna finns det större risk att de växer fast i benet (de sitter normalt inte fast i käkbenet) och då är det mer komplicerat att få bort dem.

Så i korthet:
Bett på: ta vargtänderna innan.
Inget bett: vänta till i höst.
typ:D

KL

Hej på er, tänkte jag kanske kunde få göra er sällskap i denna tråden. Har precis köpt en -12:a, en SWB valack efter Bellagio. Inte ens fått hem honom ännu men är SÅÅÅ spänd och förväntansfull (vad har jag gett mig in på..?? :o ).

Har varit inne och smygläst lite här ända sen jag först var och kikade på honom och det verkar toppen att få lite tips och inspiration från andra med hästar i samma ålder.

okej då avvaktar jag till efter betet, även om han ska ridas in i höst så kommer jag inte använda bettet då utan han kommer ridas in bettlöst :)

+ MattiZ
Fina bilder och hästar, de ser ut att må väldigt bra båda två :)

Lex fick låna pappas träns (som passade utan förändringar ;) ) igår när min sambo var med i stallet för att filma och ta lite bilder på hästarna.
Efter att Lex har gått över till att bara äta Lucern så har han nästan tappat all vinterpäls, bra grovfoder gör så otroligt mycket! Annars har han gått in i växtfas igen så det fick bli mest huvudbilder. Svårt att säga hur stor han är för så fort han växer "hänger" han ganska mycket i kroppen men mäts till 162 fram och 163 bak.
Lexhuvud_zps6bbeaeac.jpg

Haha vad charmigt inringad munnen blir av den vita "munbläsen" ;D Han är jätte fin, även om vi inte får se hela honom. Han är ju rätt stor då, min ligger väl på något mellan 157-160. Inte mätt sedan sist så. Hoppas på att han är på 160 när han är 2år, så landar han väl på 165 kan man ju hoppas på :D

Min lille plutt har fällt hårstrån idag med, så nu börjas det! Gick fort, men vi har haft 8 grader i skuggan idag så kanske inte så konstigt :)

men SÅ grov ser han verkligen inte ut att vara! Bara skillnad sedan sist jag såg honom ;) Hollie har också blivit grövre.

Ja han ser jättefin ut i hullet, min är ju ok men tappat lite och som jag tidigare nämnt trist päls... Fått recept på avmaskning då det är dags, dock hittade jag spolmaskar nu! Där har vi förklaringen som jag misstänkte.

Hur illa är det att dom kommer ut innan avmaskning? Har fått höra att dom ska vara immuna efter 1½ år ca mot spolmask... nåväl ringer vet. och rådfrågar imorgon. :crazy:

Senast ändrad:

Åh vad kul, välkommen! När kommer han hem? Vill se bild(er)!! :D

Tack! :-) Jag hämtar hem honom först om två veckor. Han ska stå kvar hos säljaren ett tag eftersom jag ska iväg på semester.

Om inte förr så kommer bilder så snart han är hemma. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka