12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Det är inte så mycket kraftfoder för en växande ungponny. :) Foderstaten är uträknad efter behov. Hon äter helt enkelt inte så mycket hösilage.
Hon är inte fet någonstans. Rund och fin, men det finns revben om man drar med fingrarna över dom. Jag vill absolut inte ha en mager eller smal
unghäst som inte får i sig tillräckligt med mineraler, spårämnen och vitaminer. Ser hellre att hon får i sig ordentligt av allt när hon växer, speciellt
nu när hon fäller och dragit iväg i växten. :) Våra går ju ute i ur och skur och det tar en del på dom, även om det finns en ligghall. Hon leker även
väldigt mycket.

Blev förvånad att maten räckt så väl med tanke på hur mycket hon rör sig. Men om hon gått och diat hela vintern så är det inte så konstigt. :rofl:
Förra vintern åt hon betydligt mer mat.

Tänkte mer på proteinet, om du har en kvot på 10 så funderade jag på behovet av extra proteinkraft? Låter som ett toppenhö hon borde kunna stå sig på. Mineraler och spårämnen kan man ju ge på sidan av, täcks sällan av höet.

Lösdrift är helt klart tuffare, mina vänners hästar växte minst 5 cm som 3åringar när de kom in på box.

Ett kg protein foder från Mustang ger bara 130 g smbrp. Inte så mycket alls.
Hösilaget är ett toppsilage, men ser hellre att hon får i sig extra protein då jag sett tvååringar som varit gräsliga i överlinjen trots att de får tillräckligt enligt uträkningar.

Lösdrift är helt klart tuffare, men jag föredrar det helt klart till en växande unghäst. Som hon får lära sig att lyfta på fötterna och röra på sig ordentligt varje dag! Stärker både kropp och ben. Säker på foten är hon också. Som en bergsget. :love:

Vad snällt att du skriver det! Tack:) Jag tycker också han blir finare och finare. Allt är så himla spännande nu med våra bebisar! Det händer så mycket hela tiden:)

Vad han har vuxit! Har inte tittat på småhingstarna på länge. :D

Ja nu börjar det hända grejer :D Längtar tills de nya ettåringarna släpps in så jag verkligen får se skillnaden...

Ska försöka vara med på löshoppningen nu i vår och han har aldrig hoppat något alls tidigare så det ska bli jättespännande! Har du varit med något eller planerar du att vara med?

Haha, ja det är lite skillnad då! Dom är ju rätt skrangliga om man jämför med våra tvååringar. :D

Jag ska vara med på ponnylöshoppningarna, men jag förstod att även långbeningar som halvblod är välkomna så jag antar att det är samma?
Storm har inte hoppat något alls, Jag tvivlar dock på hoppkapaciteten även om hennes mor hoppade gudomligt. :love:

Ponte; Ja då förstår jag att du reagerade! Men dom käkar Mustang protein + :)

KL

Hur gör man nu för tiden för att göra sina foton från facebook offentliga? Har gjort det tidigare men nu hittar jag bara för hela inlägget och tänkte ni skulle slippa läsa om min dag...

fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1654097_574649432610722_87215890_n

fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1622145_574649455944053_155472460_n.jpg

Här är min 12:a. Svårt med bilder när man är ensam nästan jämt. Han är swb/welsh ponny sek C ee. Heartbeat, ue. T'Yr Eos Storm Buster. Fortfarande okastrerad och tänkte han skulle vara det tills han är tre, ifall han inte får det för jobbigt med hormonerna.

Senast ändrad:

Min pop-up blockerare ställer till det för mig, om någon kan lägga upp bilderna direkt i inlägg så vore det snällt. Ifall ni kan se dem ens?

Vad söt hon är, ditt lilla troll!
Syns att det finns lite humör ;) hoppas hon växer såpass att du kan rida henne i framtiden :)

Ikväll kan jag troligen uppdatera lite om våra 12or.

Haha, ja det är lite skillnad då! Dom är ju rätt skrangliga om man jämför med våra tvååringar. :D

Jag ska vara med på ponnylöshoppningarna, men jag förstod att även långbeningar som halvblod är välkomna så jag antar att det är samma?
Storm har inte hoppat något alls, Jag tvivlar dock på hoppkapaciteten även om hennes mor hoppade gudomligt. :love:

Ja och jag brukar spana in på stona och de tycker jag också ser ut att ha kommit längre i utvecklingen än grabbarna... Så skönt med ettåringar för de måste ju iallafall ligga efter :sneaky:

Jag har ingen aning om det är samma löshoppning. Verkar finnas en en del att välja på. Vi ska iväg första gången i april till Ökna :)

photo.php

Jag brukar använda mig av FB eller Photobucket. På fb så tar du upp bilden i en egen flik, så att man bara har bilden så att säga. Tar den länk adressen och infogar som bild här. På Photobucket laddar du upp bilden sedan finns länken i en liten ruta till höger så klickar du där och infogar den som bild här. Smidigt båda två tkr jag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka