12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

ÅÅåå tråkigt med gamlingen :'( Alltid lika tråkigt!

Men alltid lika kul med en uppdatering, tycker han ser super fin ut! :'D

Kl.
Jag har öm varit slö med min uppdatering men tog med min fjutt på en tur igen och han verkar verkligen så jäkla nöjd med livet och är lugn som en filbunke och harmonisk som tusan i hagen nu när han får springa mkt utan att vara på de andra i flocken. Han är som Färdinan typ! Ligger och sover i sitt hörn resternade av tiden eller äter. Han fick dessutom springa sig svettig då i förregår när vi tog en tur och jag hade med han som handhäst, för gamlingen hade vårkänslor i näsan och kunde inte sluta springa som en tok hela vägen! Vilket Cash var nöjd med tills han blev trött så fick vi skritta sen. Har en bild med så ska försöka lägga över den på datorn snart så ni får se. ^^

När jag gick tömkörningskurs för han som utbildat hästarna på flyinge förr (kort äldre man) så fick jag lära mig att rulla ihop den överblivna tömmen och lägga mellan tumme och pekfinger i vänster hand, och ha tömmen från bettet in mellan pekfinger och långfinger och sedan bara hänga ner genom handen. Inte tygelfattning alltså. Pisk i höger.
Jag har små händer och är allmänt okoordinerad men detta funkar fint för mig! :)

Vad bra att ja minns ;) Jag. Mamman är faktiskt svart/brun med. Totte som han kallas e dock ljusare på sommaren tror jag iaf ;)

Tråkigt nog blev han inte så gammal :( Bara 6,5år
Fick en fraktur för 3år sedan som visat sig inte läkt o haft ont hela tiden men inte visat något föräns de tog stopp.

Varför skulle man ha tömmarna i samma hand? Känns spontant som att det måste bli mycket sämre med eftergiften då, alternativt att man isf måste ge eftergift med båda tömmarna. Inte så finkänsligt mao.
Jag brukar tömköra med en töm i varje hand, resterande tömändar lägger jag upp i lagom stora loopar och håller med yttertöm-handen. Pisk använder jag inte men den hade också fått plats i ytterhanden om det behövts.

Nej men vad hemskt, alltid tråkigt att få reda på att de haft ont så länge.. :( Och det är en alldeles för tidig bortgång! Mycket tråkigt att höra, vi får hoppas de andra har mer tur i livet <3

Ja verkligen. När man kom så långt tillsammans med.
Totte min -12a har jag haft 7 månader o inget än utom lite småsår

jag delade stall med hans pappa tills för några veckor sen. Supertrevlig och glad kille :) Och lika snygg som din och Charlottees ungar.

Okej. Man hoppas på fina framgångar i framtiden. Han verkar väldigt klok iallafall men känslig herre.

Jag blev visad att hålla tömmen genom hela handen, som man håller i en barnvagn, om du förstår. Genom små vinklingar av handleden ger du hästen väldigt små fina signaler och eftergift är tanken. Funkar jättebra för denna mycket duktiga tömkörningsinstruktör och kusk, men sämre för mig som är ganska mycket nybörjare inom tömkörning. ;) Men men övning ger färdighet, har jag hört. Ska hitta en stabil erfaren häst att öva på tänkte jag innan jag ger mig på min stackars lilla tös igen.

Vi går istället på miljöträningspromenader och idag skickade jag in henne i transporten, stängde bakom, körde en runda, lastade av och sedan skickade in henne igen. Hon bara knallade in min Prinsessa

Tråkigt. Ja man får hoppas han håller sig frisk länge! :)
Min 12.a kastrerades lite för sent på vårkanten så blev varmt fort och vi fick tvätta såret en del innan det läkte, men det är väl det ända som han hittills "skadat" sig med. Annars små sår men huliganerna leker ju som vikingar i hagen så lite sår får man vänta sig, men annars hoppas jag att han håller sig frisk :)

Okej. Får hoppas det inte blir värre då =)
När ja kastrera min förra häst blev det akut för ja inte hade stall till honom. Tog honom på sommaren men inga komplikationer som tur var.
Min 12a är fortfarande hingst =)

Min med, jag vill helst ha honom som hingst så länge som möjligt, om jag nu behåller honom, för att han förhoppningsvis inte ska växa över... Men får jag honom såld räknar jag med att han lär bli kastrerad.

Jag hade inte så mkt att säga om saken när min kastrerades, det var väl det eller säljas. Heh även om han inte ens hann bli hingstig ^^ Hade gärna haft honom som hingst längre faktiskt, iaf tills nu. Inget att göra åt, han får vara en tanig liten spelevink helt enkelt ;D

Igår deltog vi i vår första löshoppning. Det var ganska många hästar som deltog och alla såg ut att ha det jättekul.
Meciliah fick hoppa tillsammans med appaloosan Tuffy, vi tänkte att det kunde vara bra att hon fick lite draghjälp och stöd av en lite äldre häst och Tuffy var en riktigt bra förebild och läromästare.
Lillprinsessan tyckte nog att det här med löshoppning var väldigt spännande och fattade inte riktigt först pointen med att gasa runt över hinder utan hon galopperade mot, stannade tittade och hoppade sen från stillastående över alla hinder, sen dom sista sprången fick hon till det lite bättre med mera flyt och då slutade vi medan det gick bra. Bilder kom mer nån annan dag när jag fått dem av syrran som var snäll och ställde upp som fotograf.

1535013_10202806280941160_500257767_n.jpg

KL

I söndags packade jag in lilla Bobbo i transporten (lastade honom helt själv utan några som helst bekymmer) för att bege oss till Bobbos nya flock på en lösdrift.
Har hittat en fantastisk lösdrift, med bra ägare som satt ihop en flock bara för Bobbos skull! <3
Nu går han med 1 st 1-årig fjording hingst, 2 st 3-åriga fjording valacker och en 3-årig hbl valack och det funkar hur bra som helst!
Första morgonen stallägaren kom ut så låg alla 5 inne i lösdriften o sussade sött tillsammans...
Meningen är att Bobbo nu ska vila och växa till sig, sen kör jag ett race med honom innan betessläppet.
Han har åkt mycket transport, haft täcke på sig, haft schabrak med gjord, provat spola benen (JÄTTELÄSKIGT, men gott med alla morötter man får när man är duktig), löshoppat 3-4 ggr.

Måste bara säga att denna lilla kille är så himla cool. När jag skulle lasta honom i söndags så var vi tvungna att gå emellan 2 st silagebalar där plasten släppt lite och självklart blåste det som tusan. Utrymmet mellan balarna var ca 2 meter och det var som sagt där vi skulle passera. Mitt förra sto som är 14 nu hade aldrig passerat, Bobbo höjde inte ens blicken, tittade lite nyfiket men litar på matte så han knallade med. Hoppas verkligen den underbara tillit han har till människor håller i sig, ska göra allt jag kan för att inte någon ska svika förtroendet han gett människan!

Imorgon ska jag åka o hälsa på honom.... Tänkte åka dit o titta till honom en gång/vecka eller varannan vecka och ta foto så man kan se den fula ankungens transformeras till svanen! :D

Ibland blir det så. Min tanke är o gå 3års testet som hingst ifall han får 10or på gångarterna "Önsketänkande" ;) Sen om han blir lite koko får jag ta honom endå.

Haha förstår, klart man vill ha de tills de är 3 (A) de blir ju lite maffigare då också även som valacker tycker jag så det är ju alltid bra om man kan ha dem så länge. :) Haha jag upplever att hingstar blir lättare understimulerade, eller lättare det visar det tydligt så, sålänge han får vara ute mycket och röra på sig så tror jag inte han blir det :) Upplevt de bland många hingstar att de lägger på sig mer ovanor(bitas, krångla osv) om de inte får vara ute tillräckligt länge. I alla fall märks det tidigare på hingstar känns det som, andra hästar kanske är lika understimulerade om de har samma tider, men visar det inte. Äsch sånt man kan prata om i evigheter. Men det är iaf min uppfattning om det hela :')

kl.
Tittade på när min busrumpa brallade med 11.an idag och gud vad stor han ser ut att vara nu, men när jag hanterar honom själv eller har med honom som handhäst känns han så jäkla liten, mycket konstigt xD haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka