12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

*kl*

Idag gick vi en promenad och Musse var inte alls trött! :o Vi gick en bit längs en väg och på båda sidor var det ganska djupa diken med stubbåkrar på andra sidan så vi passade på att ha lite dikes-träning.
Första var ganska läskigt och han stod nästan 5 minuter och funderade på om han skulle våga sig över. Det var också äng-väg men med bra sikt så vi tog det lugnt och pausade om någon bil närmade sig ifall han skulle ta ett jätteskutt. Efter första var det dock lugnt och vi hoppade över dikena på flera ställen varvid han hoppade direkt utan tvekan. Efteråt var han otroligt nöjd med sig själv, bockade och studsade hela vägen tillbaka till lösdriften ;) :D

Såhär biffig börjar han bli nu (det går rätt vilt till i hagen så han har fått lite småsår längs mankammen där de brukar greppa varandra)
Musse5_zps8b386f7c.jpg

Lyckades dessutom ta en bild på honom med regnbågen i bakgrunden
Musse4_zpscee81e77.jpg

Vad har du för huvudlag när du tömkör? Sidepull? Eller sitter tömmarna i grimman? :)

stämmer, sidepull är det.

...repgrimman under är endast till för att leda henne (visa vägen) om behovet skulle finnas i skogen, men ponnyn brevid räckte som morot så det behövdes aldrig :D

Härliga bilder på en fin häst :)

Jag har knappt gjort något med min lilleman så jag känner mig lite efter när jag ser att alla är ute och tömkör och gör annat kul. Jag mätte honom igår till 160.5 fram och 162 bak.

När det gäller hingstar som lämnar smått är väl Hermes den som ligger allra bäst till tror jag. Sen finns det Black Coffee, som ifs inte är någon personlig favorit och Don Primero. När det gäller Ampere tror jag att han lämnar väldigt ojämt, det finns många små efter honom men även stor/normala så jag skulle inte använda honom som "förminskare".

Suddig mobilbild

Hermes och black Coffee har aldrig varit aktuella, inte heller några favoriter hos mig, men man kan ju ändra sig.

Jag tittade efter mer ädla, högställda hingstar åt det grova stoet ifråga :)
Nu är hon dräktig med din hingst, som ändå är ganska maffig? Men utlånad och ej mitt blivande föl, tror dock att det blir en mkt snygg och rörlig unge!

Fin din 12a är! Men har han något veka bakkotor? Kanske bilden som lurar ögat.. :)

Lustigt nog har både Sack och Flamingo minus på mankhöjden i blup, slog inte riktigt igenom i din :)
Dionysos och Firenze är båda ädla och verkar lämna mindre. Med tanke på pappas gener finns det en chans att Hollie växer fort och inte lika länge som mamsen så hon kanske stannar av vid 168?

hehe ja lustigt är det, mamma var ju liten och alla av sollans systrar, hon och brorsan fick storgenen :D

bah! Tycker du verkligen att Hollie ser ut att "bara" bli 168cm? ;) en väldigt tilltalande tanke dock...

Hon är fantastiskt fin Hollie, en blond skönhet!:d Det ser ut som om hon är i liknande hull som Silhouette är. Härliga bilder som visar att hon rör sig riktigt flott::) Kul att hon är så framåt vad gällande tömkörningen.

Vi tog också en tömkörningspromenad idag. Min sambo gick bredvid henne och höll typ ytterst i grimskaftet och jag körde bakifrån i tränset. Har ju haft proffshjälp tidigare som sade att jag kunde själv tömköra iallafall i skritt, men herrejäklar vad mycket tömmar att hålla reda på (hur samlar man upp dem i handen liksom?!) sen longerpisk dessutom. Vi vinglade fram över hela grusvägen:o. Jag är dock så nöjd med min coola häst som inte blir stressad av min inkompetens, utan tar allt med ro. Kör ni med två eller enhandsgrepp, förresten?

Idag hade vi responsträning. Att lyssna på tryck och eftergift är ingen höjdare enligt Storm. :D
När hon väl insett att det inte fungerade att vara envis så var det inga problem att gå in och ur transporten. Vända och backa ut osv. :)

Det går bara att skratta åt trollet. :love: Hon är så himla underbar.

sgsg7etet_by_erehsidne-d76rb1c.jpg

vilken liten raggsocka :D en väldigt söt sådan dock :love: Hollie hälsar!

... kommer du åka och löshoppa i vår, dit vi pratade om förr?
Jag har börjat kolla runt, är uppriktigt sagt nervös inför det...

Aliah tack :)

mettan tack snälla! Hon är rörlig... när hon vill ;) Jag tror hon är en gångartstalang, återstår att se nästa vår vid bedömning om dom håller med mig.

hehe du kunde beskriva mig bakom tömmarna (har också proffshjälp) och fick testa sist att skritta på ridbanan... mjo gick ungefär som hos dig, mkt att hålla reda på hmff :D

två eller enhandsgrepp? jag är som sagt pinsamt dålig på detta, men hon håller med båda händer, antar att det är de du menar?:o

Hon har 10 cm lång päls. :love: Trollungen. :D Tycker dock hon ser väldigt Welshig ut på bilden. :love:

Går allt bra med Hollie, är hennes rasp och skit med hovarna bättre?

Japp! Något ponnysällskap anordnar löshoppningsträning för små raggsockor, men våra halvblod åker nog dit med. :D
Men ja, Storm ska få träna på att hoppa där, det är rätt nära för oss. Första gången blir väl i April tror jag, därav kollade vi av lastningen idag. :)

kanske inte syns på bilderna men Hollie är raggig också, hon satte ju päls för att bo ute :D

Ja hon mår utmärkt! Rasp näääääästan helt borta men jag måste givetvis vara uppmärksam denna fuktiga årstid, vara på det så fort en liten plupp dyker upp. Hovarna är hela och fina nu, imen har ju inte alls samma belastning, så hon har nog lite kassa fullblodsfötter tyvärr.

Brunstar titt som tätt dock.... blir väl en pissmärr som sin mor.... jippie :meh:

Så himla söt :) Hur tränar du responsträning?

Charlottee
Lex har ganska långa kotor och vid växtperioder hänger han lite i hela kroppen. Inget som märks när han rör sig så veka är de inte men det ser nästan ut så på bilden, extra mycket när står med bakbenen rakt ut åt sidorna ;)
Jag har svårt att diskutera något kring Luxus här på forumet men man kan nog ändå få säga att hans mamma har 10 på typ och det syns på även på hans avkommor, tror att min Lex är maffigast av alla :p :D

Mettan
Jag undrar också över en- och tvåhandsgrepp. Själv håller jag tömmarna i varsin hand, resten av tömmarna om det finns några i vänster och pisk i höger eftersom jag är högerhänt och starkare där.

Charlottee, Haha, Lurv!

Vad skönt att hon mår bättre med rasp och hovar! :) Fy för massa brunst dock. :p Det märker jag inte så mycket på Storm. :)

AW, Det är väldigt simpelt, hon ska ha bra respons på det jag ber henne om. :) Typ att inte gå emot tryck.
Så det är bara tryck och eftergift som övas. T.ex. Jag lägger tyngd i grimskaftet. Går hon inte fram lägger jag mer tyngd i
grimskaftet och behåller samma sträckning tills hon ger en eftergift. Eftergiften är belöningen. Så går hon fram när jag drar
i grimskaftet så lättar jag på grimskaftet och lämnar henne ifred så att hon inser att det är rätt trevligt att lyssna på matte. :p

ja det kanske inte är så lämpligt, förstår!

Angående Lex, då var det som jag tänkte att bilden kanske luras :) men var ändå tvungen att fråga. Min har också långa kotor men är istället något rak, trampar dock igenom fint.

IronWilll skönt! Du minns väl hur Hollie var hos er i brunst... haha :yuck:

Ja det är krångligt, det där med tömmarna. Jag har blivit lärd att tömmarna alltid ska vara i vänster hand och pisken i höger, alltså enhandsfattning, men för att jag ska kunna få någorlunda kläm på det föredrar jag att hålla som du beskriver. Jag är dock vänsterhänt;)
Läcker fotomodell i Höökskatalogen, förresten!:d

Jag (som alltid trott att jag har ganska bra simultankapacitet och motorik... Gammal dansare osv.) KAN inte ha tömmarna i en hand typ. Eller jo jag kan, men jag kan absolut inte arbeta hästen väl på det sättet :o

Jag har alltid *tänker* pisken i det som hade varit ytter om jag red. Meckigt kanske...men

Tilläggas ska väl att jag har tappat mkt av min finess i tömkörning, då jag främst "kör" unghästar under inridning...galoppörer nuförtiden.

Jag måste nog gå kurs i tömkörning någon gång, för hur läckert är det inte att vara duktig på det?!

KL
Hoppar in en sväng. Länge sen ja uppdatera. Så ni kanske inte ens minns mig =)
Min kille är efter Highcruiser - Ehrenpris
Ca 160 hög idag
1653989_1418974341682872_972328136_n.jpg

På bilden får han träffa sin nya kompis (bebis) Som fick bli ersättare för min tävlingshäst som fick vandra till dom evigt gröna ängarna förra veckan.

jag minns din eftersom våra är efter samma hingst :D jättekul att se honom! sin pappas färg :d

Min är 162 nu.

Rider en femåring e HC ( dock ej min) ligger bilder på dressyr i bildtråden på oss, en flott och trevlig häst, även väldigt snäll!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka