12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Han är verkligen liten! Han måste vara underutvecklad, för han är inte född sent på året heller. Början av juni -12 föddes han. Jag känner mig lite orolig att han kanske inte får så mycket mer höjd på sig, trots att uppfödaren säger att han kommer bli minst 1.50... Kanske ska bli glad om han når upp till maxad d, om ens det! Mamma häst har bara lämnat stort och är d-ponny och pappa häst är stor d-ponny.

Finns det chans för växtspurt?

Klart det finns chans för växtspurt han har ju inte fyllt 2år än! :D

Min flutt ska få komma ut på promenad igen imorgon, vilket innebär fullt ös medvetlöst genom skogen för honom tills man inte ser matte längre. Då blir han orolig tvärstannar och lyssnar först efter vart jag är och sedan springer han ifatt mig ;) ska försöka filma imorgon faktiskt för det ser rätt härligt ut när han gasar på bland grenar och hål i backen. Han studsar som en liten boll ;D

Säger som IronWill. Han gick väl i stor unghästflock i Tyskland? Kan tänka mig att det är svårt att ge en individuell (kraft)fodergiva då så han kommer säkert igen om han får det han behöver nu. Welsh cobbar växer rätt länge också så jag skulle inte vara orolig. :)

*kl*

Jag tycker att alla hästar här verkar väldigt stora :o
När Luxus gick rådgivande i november som 1.5åring var han 19 månader och 156 hög, idag är han 167. Ganska lagom skulle jag säga :D

Phie
Jag håller med Iron Will och Smulan och tycker att han ser lite tunn ut. Om han har gått på lösdrift innan kan det vara bra att hålla koll på att han får tillräcklig tid på sig att äta nu i den nya flocken. En del hästar har svårt att hålla hullet i vissa flockar och med våra unghästar ska all energi gå åt till att växa och all tid till att äta när det inte sovs. Fri tillgång på bra grovfoder både inne och ute och de är ute långa perioder är att rekomnendera. Skulle tro att du inte behöver vara så orolig för höjden eftersom hullet avslöjar att energin har gått till annat än just växa :)

Senast ändrad:

Han är runt 1.33, har ingen mätsticka så jag har fulmätt honom med tumstock. Höanalysen är på gång!

_Smulan_: Jo precis. Han har gått med runt ett 20-tal andra hingstungar på lösdrift tills han kom hit till Sverige.

AW: Håller med! Han skulle lätt må gott av att äta upp sig, min lille kvist. I lösdriften han går i nu är det grovfodergiva genom smhn och det är ingenting jag kan påverka om jag inte vill att han ska gå själv. Jag plockar in honom dagligen och låter honom äta ca 4-5 kilo inne, men han kanske skulle behöva stallas in nattetid för det verkar som om näten/flocken har en negativ påverkan på hans förmåga att få i sig det han ska i dagsläget. Vad tros om det, låter det klokt? Kan ju vara skönt för ungdomar att få sova ordentligt och få fika utan att bli störda :)

Jag skulle absolut låta honom komma in om natten. I alla fall till han har gått upp en del, eller till och med en hel del. Jag tror att en del individer inte riktigt kommer till ro för att äta så mycket som de behöver. Vi har smhn i alla boxar här och sen vi satte upp dem känns det som hästarna får i sig mer och det spills mindre så jag tror inte att ett nät i sig gör det svårt för honom. Det är nog snarare att han behöver lite tid att både äta och vila ifred. Det är alltid svårt att uppskatta hur mycket ensilage man fodrar pga vattenhalten men en växande häst ska har i sig stora mängder. I boken "Unghästar" står det om en undersökning som gjorts vid SLU där visade det sig att ingen av de deltagande tvååringarna fick i sig tillräckligt med protein. Så länge proteinet kommer från grovfoder kan man med gott samvete ligga på plus där och energi från olja är också skonsamt när man vill bättra på hullet.

Min Lex, som dock ska bli större, bor i egen box på natten och äter med fri tillgång minst 20kg ensilage/hösilage (med värden för avelsdjur) och av det är nästan hälften ren lucern (storbalar som skördas på gården). Till det äter han nästan fyra kg havreblandning och 1 dl sojaolja. Jag tycker att han är fin i hullet på det men det finns inte något extra, jag ger honom ibland lite extra olja några dagar om jag tycker att han ser lite trött ut i kroppen vid växtperioder. Ska kanske tillägga att min vuxa häst Luxus som nu är sju år och på väg upp i St George får betydligt mindre mat än så, ca 10 kg ensilage, och då inget lucern, och knappt tre kg havreblandning och är åt det rundare hållet på det ;) :D

Ooooo AW du ger mig hopp för att min fuling inte blir så stor trotts allt! Om din var 156 vid 1år och 5månader så är de ju likvärdiga ungefär. Han är ungefär 158 nu vid 1år och snart 9mån :D hahaha YAY jag kan helt klart se honom som 166 och där kring. Det blir lagom! som sagt över 168 får han inte bli.. HAHA

*kl*

Jag tycker att alla hästar här verkar väldigt stora :o
När Luxus gick rådgivande i november som 1.5åring var han 19 månader och 156 hög, idag är han 167. Ganska lagom skulle jag säga :D

Hur står är din yngling e.Luxus?

Min är snart 21 månader och 162 hög, jag räknar med att hon blir mellan 170-175..

När jag letade efter dressyrhingstar tycker jag överlag att det var svårt att finna lämpliga under 170.. till mitt stora sto. din var en av dom få och Zuidenwind.

Det kan väl bero lite på ras också. Min 2-åring är av långsamväxande ras och hon är 136 i manken och 139 över korset. Jag hoppas på att hon ska landa på runt 150. Hon har aldrig skjutit iväg rejält som en del andra här i tråden. Hon är född 1 Juli och jag skulle inte kalla henne underutvecklad för sin typ, men jämfört med ett fullblod eller sportigt halvblod är hon helt klart "underutvecklad".

dsc_0162.jpg

KL
Jag har mätt min kuse och jag tror inte mina ögon.
Vi mätte honom noga med vattenpass och grejer i slutet av november till 157 cm, nästan 18 månader gammal. Glömde mäta bak men han har alltid varit rätt jämn alternativt synligt högre i manken.
Nu har jag mätt igen, stensäker på att han hade vuxit flera cm men nä, han har KRYMPT!!! Va i helsike. O_o Hur jag än vänder och vrider på det nu så blir han bara 156,5-156,7 cm. "Nåja, han ser iallafall ut som en dragster nu så han måste ju vara några cm högre bak" tänkte jag. Men näädå, han är 156,5 cm bak, alltså nån mm lägre bak än fram.

Vet inte vad jag ska tro om detta. I november var jag rädd att han skulle bli alldeles för stor för mig, men nu blir jag istället orolig att han blir liten. Jag vill att han ska bli 166-168. Skönt att läsa om Luxus då iallfall, än är inte hoppet ute :)

Åh då är han något mindre än min loppa! Jag hoppas att hon kommer upp i 140 cm i alla fall. Hon är 136 cm och född i maj. Hon är ju också Welsh. Om än partbred.

ja juste honom också!

KL.
Givande dag, första traven uppsuttet på 3åringen och tömkörning med Hollie ut i skogen för första gången här hemma! Fick även flytta till ny torr hage och ny kompis, nu är dom fyra brudar

Bjuder på lite bilder!
Välkommnar
1509063_10151964501481344_293464260_n.jpg

Hollie är yngst och ville springa mest
1901621_10151964527781344_281734176_n.jpg

hej kompis!
1798842_10151964538791344_122795318_n.jpg

sedan äter vi lite......
64657_10151964544711344_1075323782_n.jpg

....men fröken fick ett tokryck igen och trodde nog att det var sommar!
1920066_10151964549136344_549580971_n.jpg

trav i nedförsbacke... inga problem för en föredetta lösdriftshäst
1655872_10151964556251344_918750562_n.jpg

helt ok hull?
1920497_10151964568836344_1577134926_n.jpg

Hollies polare
150391_10151964571206344_1451103975_n.jpg

Fuktig och dimmig morgon
1623757_10151964574186344_1968765502_n.jpg

tömkörning ut i skogen med trygg kompis, tre hundar och en mkt glad Hollie på upptäcktsfärd
1926789_10151964586911344_990156529_n.jpg

....sedan lite skritt på ridbanan som vi passerade via hemvägen, lika positiv som vanligt så det är jättekul!
1888610_10151964624901344_730451155_n.jpg

1920516_10151964634741344_1775401620_n.jpg

Åå vad fin hon är Hollie, jag tycker hon har lagt på sig lite till? Vilket ser väldigt hälsosamt ut och hon är verkligen vacker i sin blonda man! :love:
Stora tjejan! vart ska de sluta med den höjden? ;) haha

Jag är mycket rädd för att min flutt bara ska säga pys och sluta växa xD haha jag vet ju hur liten mamma var. Tänk om han bara blir 160? Då blir jag nästan ledsen, även om han är fin. Men det kan väl inte hända? (A) Håller tummarna för 166!

Han har även idag fått springa lös i skogen, men idag har luften pyst ur honom. Han gjorde några galopprejs som sist och ett bocksprång eller två, men mestadels av tiden strosade han nöjt bakom mig och nosade på saker. Mycket söt som han är. Sedan så skulle han promt trava fram till den blå tunnan med majs i tror jag. Foder matare typ till vildsvin. Han nosade på den och sedan travade han tillbaka till mig xD För i förregår vågade han inte springa ända fram till den, så han såg så nöjd ut när han ändligen vågade! Mycket nöjd över att ha skapat en nyfiken, initiativtagande och självsäker "hund" istället för en rädd energigalen häst jag tidigare hade ;) hahaha

Senast ändrad:

Fina fina Hollie! Jäklar så snygg hon kommer att bli alltså. :love:

Kl

Tumstocken åkte fram imorse. Alert mäter nu 139cm i manken och 142cm över lilla hjärtrompan! Siktar fortfarande på 148. :D

20140215-093432.jpg

Senast ändrad:

ja hon har kanske lagt på sig lite men även breddat sig, så intrycket blir att hon är rundare.

Om din är 158 cm nu, så borde han bli en bra bit över 160 alla gånger ;)
... som sagt min är 162 idag och jag räknar med att hon blir en bit över 170 minst!

JG tack :love:

Fina Alert! Älskar hjärtrumpor! :D

Haha tack för att du lättar mitt hjärta! Nu kommer jag klandra dig om han inte blir över 160 ;) hahahaha Ne men det blir han nog säkert, men oron finns ju alltid ändå (A)

Härliga bilder på en fin häst :)

Jag har knappt gjort något med min lilleman så jag känner mig lite efter när jag ser att alla är ute och tömkör och gör annat kul. Jag mätte honom igår till 160.5 fram och 162 bak.

När det gäller hingstar som lämnar smått är väl Hermes den som ligger allra bäst till tror jag. Sen finns det Black Coffee, som ifs inte är någon personlig favorit och Don Primero. När det gäller Ampere tror jag att han lämnar väldigt ojämt, det finns många små efter honom men även stor/normala så jag skulle inte använda honom som "förminskare".

Suddig mobilbild

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka