12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

På de fotona ser bläsen ut som anden i flaskan-häst. :)

Är din också en augusti-häst?
Idag blev min sötis sur på mig. Skulle ha sadel-premiär, först lade jag på schabraket och sedan sadeln i högsta hugg -då smet hon ut ur boxen och skulle busa i stallet istället. Ville inte bli inföst igen utan blev jättesur. Hon ställde sig med näsan i hörnet, öronen bakåt och rumpan mot mig. :p
Passade på att sadla medan hon stod still, hon rörde inte en fena. Sedan gosade vi och då tinade hon upp igen, slutade sura och började äta hö. Tittade bakåt på ryggen för att se vad s om satt där och fortsatte äta.
Ja, detta verkar lätt, hon är väl så gott som inriden nu, väl? ;)

Hihi ja just det! :) Han är född 16e september.

Jadå, nu är det i princip bara att hoppa upp som är kvar sen, typ. :D

Jag är rätt nöjd, men flutt verkar ändå ha stannat till lite i växten, i alla fall växer han inte så fort nu för han har nästan blivit tjock -.- bör kanske inte oroa mig, alltid bra med lite extra kött på benen om han bestämmer sig för att dra iväg igen, men ändå xD haha tror det är kombinationen av varmt väder och fritillgång ;P

"lilla" Trubbel igår, i täcke för att torka upp lite efter all blötsnö som föll.

Han fick idag vara ute på en tömkörning igen, skötte sig precis som sist, med bravur! Jag bara gick och log, han har verkligen mognat både fysiskt och psykiskt! Efter att ha haft mina tvivel under året är jag nu övertygad om att han kommer kunna bli en riktigt rolig körponny i framtiden!

Haha, syns att hon är en liten dam! Jätteproper med ihophållna ben :D

*kl*
Igår var min lille tuss ut på sin första promenad tillsammans med en hästgubbe som stöd. Det gick verkligen hur bra som helst! En bil åkte förbi på ett säkert avstånd förvisso, men det var bara spännande tyckte JD. Är så överraskad hur stabil han är (än så länge, peppar peppar!), han blir inte brydd alls. Det enda som är lite svårt är impulskontrollen. Är det något som ser intressant ut, då ska man dit!

Provade att ha honom på gången när jag borstade och pillade lite, det var också helt normalt tyckte han. Verkar bli en riktigt cool snubbe :love:

va duktig han är, ser ut som han tycker det är skoj :)

*kl*
Idag tömkörde jag Gloria första gången utanför ridbanan (om man bortser från & till stallet). Gick en liten runda på 13min och hon var superduktig! Pigg & glad och gick på fint :)

Ett litet filmklipp från dagen:
http://www.youtube.com/watch?v=uDtbH1595T4

Roligt med så mycket aktivitet bland våra 12or nu.:) Löshoppning ska vi också boka in ett par gånger snart och tömkörningen ska återupptas när jag är frisk igen...

Som så många andra är jag för tillfället däckad i förkylning, men orkade att kravla mig ut igår och få lilltjejen lite fotad:) Jag tror att hon är ca 160 fram och + 2-3 cm bak. Hon kanske inte blir så jättehög ändå? För mig får hon gärna stanna vid 165;)

Silhouette (Sir Oldenburg- Master)

Min goding:love:

Rätt kul att få gasa lite!

så roligt med löshoppningen! med den stammen kan han ju bli både och ;)

men 166cm!!!! och jag som tycker min är stor haha...

Han ser iaf jättefin ut! Skulle vara intressant att se bilder på hur han ser ut idag också.

Haha, ja :) Det verkar som han tänker det!

Ja, han är inte liten... Men bättre det; själv är man ju lång så man ska inte klaga.
Själv är jag ju något partisk så självklart tycker jag han är finast ;)
Här är några bilder från januari, de är inte jätte bra men man kan ju se hur han ser ut så... Chicago växer väldigt jämnt så han ser ungefär likadan ut :)

img_6385_52f9c5f49606ee11d550a852.jpg

20140116_115213_52f9c62a88e59d060dedd1a4.jpg

så härlig teckning han har!

Våra 12or då.
Några vilar nästan helt, snor och åter snor, hosta och förkylningar på en del.

men, lite bilder har jag.

Meliza får skor
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-09 (1).JPG

Meliza och Hayley på väg ut
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-07 (2).JPG

Bessie i hagen (halvsvårt för mig att fota...gick in i hagen och hon kom ihåg "följa john-övningarna" vi gjorde under inridningen lite för väl )
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-07 (7).JPG

Min rädda, fjantiga och icke självsäkra 12.a har idag fått hel fnatt! haha

Han brukar ju aldrig våga gå först när vi tränar löst i skogen, i alla fall inte i en hastighet fortare än långsam skritt så att jag ska hinna i kapp ;)
JAG VET INTE HUR MYCKET han rejsade fram och tillbaka genom skogen och skrämde slag på mig! Jag trodde ju han skulle bli helt tokig och springa vilse om han hamnade för långt bort. Men efter massor av rejs och visslande så lyssnade han ändå nästan varje gång och han kom så snällt. Så rätt nöjd ändå. Får helt enkelt ta en tur med honom som hand häst imorgon så han får sträcka på benen lite. Verkar som om vinterhagen varit lite väl isig den senaste veckan ;) hahaha

Hihi ja just det! :) Han är född 16e september.

kul, även min födelsedag :D

Mettan härlig tjej som verkligen är lik sin far! :d

Hollie var lika stor som din sist jag mätte ( 160cm) vilket inte var så länge sedan. Men jag upplever henne större och tror hon blir minst 170...

Neverinmyfoot Kul med nya bilder! :) han ser ut att ha en lång hals, långlinjerad.

Även här ser man vem som är pappa :D skönt att han växer jämnt! Det gör inte min fröken, även om hon är mkt mer harmonisk i sina faser nu.

KL.
Vi ska byta hage på våra snart och få sällskap av ett sto till, lämpligt tillfälle att lufta systemkameran ;)

Tack! Jag gillar den också, framförallt att den ändrar sig hela tiden så man vet aldrig riktigt vart det ploppat upp nya vita hår. :)

KL

Vår helg var lite upp o ner kan man väl säga.
Bobbo har stått uppstallad hos en kompis i väntan på att lösdriften skulle bli klar, vilket drog ut på tiden eftersom det kom så mkt snö m m. I lördags fick jag ett ultimatum av den tillfälliga stallägaren som gjorde att jag fick ta min häst och flytta, detta eftersom han var "SÅ störig".
Med panik i rösten ringde jag runt och fick till slut stalla upp honom hos en annan (mycket närmre och bättre) kompis och där står han tills på lördag när lösdriften är inflyttningsbar.
På förra stallet var det fullinackordering, men eftersom jag inte vill belasta min kompis så hjälper jag henne så mycket jag kan med insläpp etc och har således hanterat min häst själv mer än innan och jag kan inte se "störigheten"! Mitt gamla (13 år) sto som jag hade innan var betydligt störigare! Min unghäst är störtcool, han hänger på på allt!
Igår "slängde" vi ner hö o halm från loftet precis bredvid hans box, visst tittade han men det gjorde de andra hästarna i stallet också.

Jaja, lesson learned: från och med nu litar jag bara på min egen magkänsla och mitt eget omdöme!

och nu fick jag precis ett mejl från nuvarande stallägare:
"Bobbo var jättesöt igår kväll och i morse. Han låg ner när jag kom in i stallet båda gångerna och reste sig inte när jag kom in (det gör alltid de andra hästarna). I morse kunde jag tom gå in i boxen till honom och klappa honom lite utan att han reste sig. Kul när de har sånt förtroende för folk!
Man blir så förvånad när han har varit hos mig i 3 dagar och redan litar han på en. Han måste vara väldigt trygg i sig själv."

:love:

På vilket sätt skulle Bobbo ha varit störig? Jag menar, unghästar har ju lite hyss i kroppen, men att tvinga någon att flytta för det låter ju faktiskt befängt :cautious: Kul att han visade att han är lika gosig som han verkar i och med att han inte alls hade något emot att gosa med den nya stallägaren!

Här är några nya bilder på min lilla fjärt. Han är så himla söt att man bara vill gulla med honom varje vaken minut. Min lilla drömponny :love:

jd17.jpg

jd18.jpg

En liten bonusbild där matte råkade fastna :o

jd19.jpg

Han har verkligen en fantastisk färg! Men är han inte lite underutvecklad? Eller han kanske är född sent på året?

*kl*
Musse är i en växtfas igen och är ganska trött. Kommer som vanligt direkt till hagöppningen när han ser mig och vill hitta på något men orkar bara koncentrera sig några minuter så just nu tar vi det lugnt och går lite promenader (1-2 ggr i veckan) bara. Det är fullt ös medvetslös i hagen också men han är verkligen ingen fegis trots att han är både minst och yngst utan är på och brottas med 3-åringarna hela tiden. Dock har rumpan dragit iväg igen (varför är det alltid den som växer först?? :crazy:)så nu ser han ut som om han är hopsatt av två olika hästar. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka