11åring tar ut/in inackorderade hästar?

W

wanja

Tycker ni det är ok att en 11åring tar ut/in hästarna från hagen.
Hjälper sin mamma med mammans inhysningar när mamman inte hinner.

Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Ja, det tycker jag. Beror väl naturligtvis på 11åringens erfarenhet och hästkänsla - men storlek och ålder innebär inte genast att man är mer kapabel att ta hand om hästar...

Beror givetvis på hur erfaren 11 åringen är. Jag tog in och ut min nordis när jag var 10, men vid det laget hade jag hållit på med hästar i fem år. Så jag tycker det är helt ok så länge personen klarar av det, oavsett ålder. Skulle mer gärna se en 11 åring som hållit på med hästar sen hon va 5-6 år plocka in min häst än en oerfaren 50 åring.

Jag tkr att det är helt ok. Bara hon klarar av hästarna och att ta ansvar (:

beror helt på vad det är för hästar, ingen 11 åring skulle få komma i närheten av min häst iaf.

Nej absolut inte.
En elva åring kan/ska/bör inte få ett så stort ansvar.
Min dotter fick ta ut hästarna (två stycken som hon kände väl och som var snälla och lugna) själv när hon var 14 år, då hade hon hållt på med hästar sedan hon var sju år och mellan hagen och stallet är det ca 5 meter.

Rent generellt tycker jag 11 år låter väldigt ungt för att ta ansvar för ANDRAS hästar utan uppsikt av vuxen. Man bör även se över avtalet för detta, tror att det finns restriktioner för stallägarens ansvar gällande detta att överlåta ansvar på ngn annan, särskilt en minderårig, men det kan säkert ngn annan mer juridiskt insatt redogöra för.

Dock tycker jag att detta är GENERELLT och som sagt, själv skulle jag absolut inte vilja ha en så ung tjej hantera min häst utan vuxen uppsikt.

dock har jag erfarenhet av 14 åringar som tagit in och ut våra hästar i inackorderings stall, som haft 100 bättre koll än flera av de vuxna som gjort samma sak. En av våra stalltjejer 14 år var helt FANTASTISK. stenkoll och det spelade ingen roll om det var orkan ute och hästarna var galna av uppstissighet vid insläpp, hon löste det lugnt och fint och utan problem, medans andra vuxna var skärrade och hanterade det hundra ggr katastrofalt i jämförelse. Hästarna litade på denna tjej, en tjej som helt enkelt hade "hästkänsla". Skulle anlita min häst till denna tjej utan tvekan. Har samma erfarenhet av en 16 åring, liten liten tjej, som hade stenkoll och hanterade våra uppspelta 1.70 hästar som vore de falabellas.

vi har 2 unga tjejer till i vårt stall, 15 och 17 år. De tar aldrig in eller ut hästarna utan vuxens sällskap. Det är väldigt uppskattat, föräldrarna har gjort bedömningen att de bör vara med och ta ansvar, och det är väldigt klokt som jag ser det. :bow:

Beror väl helt på person och situation kan jag tycka. Men kanske inte som ett varje-dags jobb?
Mina hästar är ursnälla så min åttaåring leder ju dem till och från hagen ensam (eller med mig eller sambon i närheten som övervakar på avstånd men hon tycker om att känna sig duktig och stor :) ) utan problem, men det är ju inte alla hästar som är så lätthanterade.

Tjejen har ridit ett par år på ridskola men har inget brinnande intresse hemma.
Går aldrig ut i stallet "frivilligt" till familjens häst.
Tar oftast ut hästarna på morgonen när mamman inte hinner.
Flera har flyttat därifrån bla en med ett stirrigt fbl på 170.
Detta har pågått ett par år och då va ju barnet givetvis ännu yngre.
Visst barnet är mer van än en 50 åring som aldrig varit i kontakt med en häst.
Synd för de som flyttar dit betalar för utsläpp och tror givetvis att det sköts av en vuxen. Barnet kan ju i såfall ta familjens häst men inte inhyrningarnas hästar.

Synd för de som flyttar dit betalar för utsläpp och tror givetvis att det sköts av en vuxen. Barnet kan ju i såfall ta familjens häst men inte inhyrningarnas hästar.

i det fallet, att det ingår i kontraktet att huvudansvarig sköter utsläpp/insläpp så är jag säker på att denne ansvarar i det fallet, särskilt och i synnerlighet när en minderårig överlåtes sysslan. Kan klassas som oansvarigt förfarande och kan åtalas om det händer en olycka.

Det står i kontrakten att det ingår utsläpp.
Står dock inte utav vem.

Kontraktet är mellan stallvärden och inackorderingen. Om annan person, eller främst minderårig sköter detta, bör det vara klargjort. annars skulle jag som sagt klassa det som stallvärdens totala ansvar om hon överåter detta till minderårig, och händer det ngt kan man åberopa oaktsamt förfarande.

om det dock inte hänt ngt, så är det en annan sak.

Nej det har inte hänt nåt
Bara nyfiken om ni tycker det är ok

Låter ju iof lite oansvarigt av mamman i detta fallet - om nu inte dottern är så "haj" på hästar som man skulle önska. Och det bör ju vara klart för alla inackorderingar från början att det inte alltid är samma person som sköter in och utsläpp. Men, som Mackan säger, det finns yngre som har otrolig känsla och förtroende från hästarna, det finns andra som inte alls är lämpliga. Allt är individuellt och i det här fallet hoppas jag att mamman har omdöme nog att inte överlåta uppgiften på sin dotter om hon inte kan hantera den....

Tycker ni det är ok att en 11åring tar ut/in hästarna från hagen.
Hjälper sin mamma med mammans inhysningar när mamman inte hinner.

jag tycker nog inte att det är riktigt lämpligt att en 11-åring gör det utan uppsikt av vuxen, men det beror ju också lite på hur van hon är och hur hon klarar av det. men vad händer om något skulle gå galet? vem har ansvaret, hur går det med försäkringar osv...?

jag skulle nog inte vilja ha mina hästar i ett sådant stall iaf..

Jag är 15 år och släpper ofta ut/tar in mina grannars hästar när dom behöver hjälp m.m och jag anser att jag har tillräckligt mycket hästerfarenhet för att leda vilken häst som helst till och från en hage. :cool:

Det är ju upp till mamman men jag tycker att om tjejen är erfaren, duktig och ansvarsfull så är det helt OK. Däremot skulle jag, om det var min häst det handlade om, inte vilja att nån så ung person skulle ta in min häst såvida jag inte visste om det och litade på 11åringen.
Men det låter inte på dig som om hästägarna vet om det så.. :crazy:

Njae, inte ensam. Att hjälpa till när mam är med är ju helt ok. Min dotter är 10 år och hon hjälper mig, men tar de lugna pållarna och jag de lite "busigare". Men jag är ju alltid med och hon får inte vara i stallet själv.

Kan inte mamman kliva upp ur sängen lite tidigare :cool: eller låta hästarna stå inne lite längre om hon jobbar natt.

Jag skulle inte ha några problem om det gällde deras egna hästar men när det handlar om andras så.. Det är lätt att det händer en olycka.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 479
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 763
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 819
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna