Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?
Rent generellt tycker jag 11 år låter väldigt ungt för att ta ansvar för ANDRAS hästar utan uppsikt av vuxen. Man bör även se över avtalet för detta, tror att det finns restriktioner för stallägarens ansvar gällande detta att överlåta ansvar på ngn annan, särskilt en minderårig, men det kan säkert ngn annan mer juridiskt insatt redogöra för.
Dock tycker jag att detta är GENERELLT och som sagt, själv skulle jag absolut inte vilja ha en så ung tjej hantera min häst utan vuxen uppsikt.
dock har jag erfarenhet av 14 åringar som tagit in och ut våra hästar i inackorderings stall, som haft 100 bättre koll än flera av de vuxna som gjort samma sak. En av våra stalltjejer 14 år var helt FANTASTISK. stenkoll och det spelade ingen roll om det var orkan ute och hästarna var galna av uppstissighet vid insläpp, hon löste det lugnt och fint och utan problem, medans andra vuxna var skärrade och hanterade det hundra ggr katastrofalt i jämförelse. Hästarna litade på denna tjej, en tjej som helt enkelt hade "hästkänsla". Skulle anlita min häst till denna tjej utan tvekan. Har samma erfarenhet av en 16 åring, liten liten tjej, som hade stenkoll och hanterade våra uppspelta 1.70 hästar som vore de falabellas.
vi har 2 unga tjejer till i vårt stall, 15 och 17 år. De tar aldrig in eller ut hästarna utan vuxens sällskap. Det är väldigt uppskattat, föräldrarna har gjort bedömningen att de bör vara med och ta ansvar, och det är väldigt klokt som jag ser det.