1177 för djur

1177 är både rådgivning och vårdhänvisning samt att de kan tidsboka läkartider på familjeläkarjour och skicka remiss till akuten.. På det sättet vet akuten redan att det är på väg någon in med en viss skada även om de inte kommer med ambulans..
Det där med remiss till akuten är något jag faktiskt aldrig har hört talas om. Att dom kan hjälpa en att boka tider och så är ju bra och det kan jag förstå att dom kan hjälpa en med. Men är det akut så är det ju akut, och är det såpass akut att dom tar hand om en när man kommer direkt så gör dom det även utan en remiss dit och även utan att dom vet om att man kommer.
Det är ju ändå en hel del skador som måste åtgärdas fort för att inte orsaka permanenta skador utan att man för den sakens skull behöver ambulans, ta t.ex stroke.. det kan inte vänta 48 timmar om det inträffar 8 en lördagsmorgon, men man kan nog få hjälp in en bilen och bli skjutsad till akuten..
Fast då kan man åka dit själv, eller om man inte kan ta sig in själv med ambulans. Tyvärr så är inte benbrott en skada som prioriteras ifall det inte är öppna frakturer. Tex som på ortopeden här i götet som är enda stället som tar emot misstänkta frakturer, där får folk sitta och vänta i flera timmar på att få komma in till läkare, speciellt under vintersäsong när det är halt ute. Då är det alltid knökfullt där.
 
@Grazing det är helt korrekt att 1177 skickar elektronisk remiss direkt till akuten i vissa fall som är bedömda akuta och då innebär det en fördel för patienten att man går före i kön helt klart .

Däremot som du reflekterat över blir ingen i sak utskickad från akutmottagningen utan man får vänta där väldigt länge beroende på prioriteringar av andra som väntar innan man får komma in från väntrummet , men utskickad dvs nekad översyn blir man inte . Att benbrott /fraktur skulle vara ngt som akut inte tar emot/prioriterar fattar jag öht inte att du påstår ? Såklart kan du få vänta länge på akuten men du blir röntgad när du väl väntat klart och inte utskickad utan det att uppsöka VC .
 
@Grazing det är helt korrekt att 1177 skickar elektronisk remiss direkt till akuten i vissa fall som är bedömda akuta och då innebär det en fördel för patienten att man går före i kön helt klart .
Det måste bli lite galet ändå, folk överdriver ju ofta då dom tror dom är sjukare än vad dom är. 1177 kan ju bara gå på hur allvarligt läget är genom telefon och måste då lita på den som ringer. Blir isåfall egentligen lågt prioriterade patienter högre prioriterade för att dom har en remiss? Alltså går dom före dom som har ett mer allvarligt tillstånd men som inte har en remiss? Det låter galet också att göra så på en akut. Då får man hoppas det inte missbrukas av allt för många.
Att benbrott /fraktur skulle vara ngt som akut inte tar emot/prioriterar fattar jag öht inte att du påstår ? Såklart kan du få vänta länge på akuten men du blir röntgad när du väl väntat klart och inte utskickad utan det att uppsöka VC.
Akuten tar emot allting, även det mest ofarliga om man bara behöver ett plåster eller bli ihoptejpad på nåt vänster. Men som sagt så är inte benbrott om det inte öppna frakturer något som prioriteras särskilt högt, risken är att man får vänta väldigt lång tid.

Iallafall här så åker man om man misstänker fraktur till ortopeden i mölndal, man blir helt enkelt tillsagd om man kommer till tex Östra att ta sig till mölndal till ortopeden där och bli undersökt. Förhoppningsvis så vet man om det och åker till rätt sjukhus från början. Hur det är på andra ställen vet jag inte. Jag har gått till VC också även med misstänkta frakturer för att snabbare få en remiss till röntgen och om det är ett brott åka vidare därifrån med en remiss till ortopeden i mölndal och slipper då vänta i dom otroligt långa köerna som det är där ofta då det redan är röntgat och klart då det är själva röntgen som tar tid att vänta på. Mycket åkande fram och tillbaka men det är ofta snabbaste sättet när det är högsäsong för halkolyckor tex.

Det finns många vägar att gå, huvudsaken är att man snabbt får hjälp och blir tillfreds igen. Och min erfarenhet säger mig att akuten sällan är snabbaste vägen att få hjälp på. Om man då inte är riktigt allvarligt skadad på nåt sätt såklart eller om det är en lågt belastad akut.
 
Senast ändrad:
@Grazing : va ? Nej du kan få en remiss från 1177 om de bedömer akut läge . De tittar på läget när du sen kommer dit . Fattar inte hur du läst eller förstått det jag skrivit . Än mindre dina kommentarer som svar .

Det där med remiss till akuten är något jag faktiskt aldrig har hört talas om. Att dom kan hjälpa en att boka tider och så är ju bra och det kan jag förstå att dom kan hjälpa en med. Men är det akut så är det ju akut, och är det såpass akut att dom tar hand om en när man kommer direkt så gör dom det även utan en remiss dit och även utan att dom vet om att man kommer.
.
 
@Grazing : va ? Nej du kan få en remiss från 1177 om de bedömer akut läge . De tittar på läget när du sen kommer dit . Fattar inte hur du läst eller förstått det jag skrivit . Än mindre dina kommentarer som svar .
Men vad är det för skillnad från det att man kommer dit utan remiss? Man får ju alltid en kontroll när man kommer till akuten oavsett, dock inte av någon läkare. Eller är göteborg udda med det att det alltid kommer någon och kollar på det man sökt för och gör en bedömning hur allvarligt läget är? Är det allvarligt kommer läkare snabbt, är det mindre allvarligt så tar det längre tid.

Förstår liksom inte vad man ska med en remiss till, är det akut får man hjälp akut, är det inte akut och man är lägre prioriterad får man vänta. Det är ju liksom första kollen som avgör vilken prioritet det är och den kollen får man väldigt snabbt när man kommit in.

Jag kanske är blind men jag hittar ingenstans där 1177 skriver remisser till akuter? Egenremisser däremot kan man skriva själv till olika ställen men inte till akuten?
 
Senast ändrad:
För att återgå till frågan om ett "1177" för djur, så är det en väldigt bra idé. Och dessutom tycker jag att det är konstigt att det inte finns, men det beror antagligen på att det är (för) mycket konkurrens mellan de olika vårdgivarna, alltså de stora företagen inom djurhälsovård som t.ex. driver djursjukhus, distriktsveterinärerna och enskilda personers företag.

Antagligen så skulle försäkringsbolagen kunna samverka om en "djursjukvårdsgivning", och då skulle kostnaderna kunna spridas på dels alla som faktiskt har en försäkring, och dels genom att varje vårdtillfälle kostar någon krona mer.
Som försäkringsbolag, så skulle man kunna analysera om inte en sådan rådgivning faktiskt skulle kunna vara kostnadsbesparande (för försäkringsbolaget), för om djuret verkligen behöver vård, så skulle det kunna hamna på rätt ställe direkt, istället för att djurägaren endera kommer med ett väldigt trivialt problem till till specialistdjursjukhuset på jourtid, alternativt att man åker till en veterinärstation som inte har rätt kompetens eller utrustning för att hantera problemet, och måste åka vidare till specialisten...

Sedan så ska man komma ihåg, att både när det gäller sjukdom eller olyckor med djur och barn, så kan vissa av oss (jag t.ex.) bli ganska "tröga i skallen" och få svårt att agera så rationellt som vissa här verkar kunna när något hemskt händer.
I synnerhet kan det vara svårt att hantera skador rätt när man själv blivit skadad, t.ex. fallit av hästen och verkligen skadats och själv behöver vård. Då kanske någon inte fullt så insatt person behöver hjälpa till.

Då kan det vara väldigt bra att få prata med någon som kan hjälpa till att sortera ut hur akut en skada/sjukdom/problem verkligen är.

Hur äckligt det än är när det ligger stora maskar i hästbajset, så är det normalt inget som behöver lösas vid midnatt under helgen i varje fall...

Däremot en besvärlig fölning, en stor sårskada, kraftig hälta, hög feber m.m. behöver hanteras bums.

Men det finns en hel radda med hälsorelaterade problem som ligger någonstans mitt emellan det verkligt akuta och det som kan vänta något dygn. Och det är inte alltid så lätt att veta vilket som är det akuta och vilket som kan vänta över helgen...
 
Men vad är det för skillnad från det att man kommer dit utan remiss? Man får ju alltid en kontroll när man kommer till akuten oavsett, dock inte av någon läkare. Eller är göteborg udda med det att det alltid kommer någon och kollar på det man sökt för och gör en bedömning hur allvarligt läget är? Är det allvarligt kommer läkare snabbt, är det mindre allvarligt så tar det längre tid.

Förstår liksom inte vad man ska med en remiss till, är det akut får man hjälp akut, är det inte akut och man är lägre prioriterad får man vänta. Det är ju liksom första kollen som avgör vilken prioritet det är och den kollen får man väldigt snabbt när man kommit in.

Jag kanske är blind men jag hittar ingenstans där 1177 skriver remisser till akuter? Egenremisser däremot kan man skriva själv till olika ställen men inte till akuten?

Du ser inte nyttan med att akuten vet om att det kommer in någon med xx skada eller sjukdom? Det gör iallafall jag så att de om det behövs kan prioritera om så att den som är allvarligt sjuk eller skadad får vård genast. 1177 är till för att folk ska slippa vänta i onödan och på fel ställe och för att allvarligt sjuka ska få hjälp omgående. Det handlar inte om remisser i ordets rätta bemärkelse utan att 1177 meddelar akuten att xx är på väg dit med x skada eller sjukdom och att hen förmodligen behöver vård omgående.
 
Du ser inte nyttan med att akuten vet om att det kommer in någon med xx skada eller sjukdom? Det gör iallafall jag så att de om det behövs kan prioritera om så att den som är allvarligt sjuk eller skadad får vård genast. 1177 är till för att folk ska slippa vänta i onödan och på fel ställe och för att allvarligt sjuka ska få hjälp omgående. Det handlar inte om remisser i ordets rätta bemärkelse utan att 1177 meddelar akuten att xx är på väg dit med x skada eller sjukdom och att hen förmodligen behöver vård omgående.
Klart att det är nödvändigt om det är något sådant akut.

Och jag fattar väl också att 1177 ska ge råd så man inte åker någonstans i onödan, det är jättebra. Är ju det jag trott hela tiden dom är till för. Men jag förstår fortfarande inte varför det bör behövas en remiss till akuten för att få vård där. Snarare att det är ett råd huruvida det är värt att åka till akuten eller inte. Men det är en annan sak. Det har ju inte med att göra att ring annars får du inte komma in, snarare ring så åker du inte dit i onödan då akuten verkligen inte alltid är den bästa platsen att vänta på.
 
Senast ändrad:
Då kan det vara väldigt bra att få prata med någon som kan hjälpa till att sortera ut hur akut en skada/sjukdom/problem verkligen är.

Men det finns en hel radda med hälsorelaterade problem som ligger någonstans mitt emellan det verkligt akuta och det som kan vänta något dygn. Och det är inte alltid så lätt att veta vilket som är det akuta och vilket som kan vänta över helgen...
Frågan är om det hade hjälpt att ha det så egentligen med rådgivning när det gäller djur. Varje gång som jag ringt till klinik med någon åkomma min häst haft så säger dom att 'nä du får komma in så får vi titta på det'. Dom har aldrig velat uttala sig per telefon. Jag är ju heller ingen veterinär och när det är en otäck grej så ringer man ju småskärrad och frågar vad man bör göra vilket har ju gjort i mitt fall att distriktaren kommit ut eller att vi åkt in och sedan när dom sett hästen så jaha, var det bara det. Då har det alltid visat sig att det inte var så farligt som jag trott.

Samtidigt om man kan få råd och sådant per telefon från någonstans, så underlättar ju det också för distriktare som kanske inte behöver åka i onödan och ta upp tid som en mer allvarligt sjuk häst hade behövt.
 
Där jag bor har vi ingen sjukvårdsupplysning, och jag kan inte se att det behövs heller. Inte heller för djuren.
 
Det där med remiss till akuten är något jag faktiskt aldrig har hört talas om. Att dom kan hjälpa en att boka tider och så är ju bra och det kan jag förstå att dom kan hjälpa en med. Men är det akut så är det ju akut, och är det såpass akut att dom tar hand om en när man kommer direkt så gör dom det även utan en remiss dit och även utan att dom vet om att man kommer.

Fast då kan man åka dit själv, eller om man inte kan ta sig in själv med ambulans. Tyvärr så är inte benbrott där.
Klart att det är nödvändigt om det är något sådant akut.

Och jag fattar väl också att 1177 ska ge råd så man inte åker någonstans i onödan, det är jättebra. Är ju det jag trott hela tiden dom är till för. Men jag förstår fortfarande inte varför det bör behövas en remiss till akuten för att få vård där. Snarare att det är ett råd huruvida det är värt att åka till akuten eller inte. Men det är en annan sak. Det har ju inte med att göra att ring annars får du inte komma in, snarare ring så åker du inte dit i onödan då akuten verkligen inte alltid är den bästa platsen att vänta på.

Alltså du läser ju som en kratta om du tror att jag påstått att man måste ha remiss osv
 
Alltså du läser ju som en kratta om du tror att jag påstått att man måste ha remiss osv
Tack detsamma. Du ska nog se över hur du skriver. Du som har liite lite lässvårigheter har jag märkt.

Dessutom kan du inte ens svara på det man skriver...så fort du inte kan svara så kommer det där "du fattar ju inte vad jag skriver du kan inte läsa osv osv"..pinsamt.
det är helt korrekt att 1177 skickar elektronisk remiss direkt till akuten i vissa fall som är bedömda akuta och då innebär det en fördel för patienten att man går före i kön helt klart .
Du får gärna svara på min fråga, Vad är det för skillnad att komma till akuten med en faktiskt riktigt akut åkomma som kräver vård direkt med remiss och när man kommer med en riktigt akut åkomma som kräver vård direkt utan remiss?

Och varför ska dom med remiss automatiskt gå före och prioriteras högre än dom som har värre åkommor som är där utan remiss? Det är ju katastrof om det är så på en akut. På akuten prioriteras den som är värst, det ändras ju inte för att man har en remiss.
 
Senast ändrad:
Tack detsamma. Du ska nog se över hur du skriver. Du som har liite lite lässvårigheter har jag märkt.

Dessutom kan du inte ens svara på det man skriver...så fort du inte kan svara så kommer det där "du fattar ju inte vad jag skriver du kan inte läsa osv osv"..pinsamt.

Du får gärna svara på min fråga, Vad är det för skillnad att komma till akuten med en faktiskt riktigt akut åkomma som kräver vård direkt med remiss och när man kommer med en riktigt akut åkomma som kräver vård direkt utan remiss?

Och varför ska dom med remiss automatiskt gå före och prioriteras högre än dom som har värre åkommor som är där utan remiss? Det är ju katastrof om det är så på en akut. På akuten prioriteras den som är värst, det ändras ju inte för att man har en remiss.
Alltså herregud ... Vad är det du härjar om ? Läs @TinyWiny s svar om du inte förstår mina . Det finns inget som säger att en sk "remiss" går före i sak, det beror helt på hur det ser ut på akuten i det läget och vad andra har för åkommor . Det säger sig självt . Är du inte nöjd med hur det fungerar med 1177 och/eller akuten får du väl vända dig till dom med dina synpunkter .

Du skrev detta :
[QUOTE="Grazing, post: 16892630, member:] Men jag förstår fortfarande inte varför det bör behövas en remiss till akuten för att få vård där. Snarare att det är ett råd huruvida det är värt att åka till akuten eller inte. Men det är en annan sak. Det har ju inte med att göra att ring annars får du inte komma in, snarare ring så åker du inte dit i onödan då akuten verkligen inte alltid är den bästa platsen att vänta på.[/QUOTE]
 
Senast ändrad:
I Danmark ska man ringa och "boka" tid till akuten. Man måste alltså ringa till sjukhuset och få en tid. Jag var i Danmark i slutet av förra året och blev då vid ett tillfälle tillsagd av dem att åka in till kl XX (bodde hos en danska som skötte den där biten åt mig, eftersom hen visste hur det funkade med allt). Väl där kom det in en äldre dam som inte ringt - hon fick gå ut och ringa först och sen komma in. (Man får alltså en ca-tid. För att det inte ska vara helt proppfullt i väntrummen, antar jag.. Tror dock inte att de skulle kunna neka om man stapplar in med en uppenbart mycket allvarlig skada, det skulle kännas väldigt märkligt..)
Anyway, i Sverige ringer jag för det mesta 1177. Mest bara för att kolla vart jag ska, men so far har svaret alltid varit detsamma, nån remiss har jag dock aldrig fått (inte nämnts, heller) utan mest bara beskedet att jag bör åka in och kolla och beskedet att "den akutmottagningen är närmast". Sist fick jag tipset att åka till en annan mottagning, men det var tur att jag inte gjorde det för skadan visade sig vara en annan än jag/vi trodde (ful fraktur istället för ur led). Väl på akuten har de alltid prioriterat om ifall ett riktigt allvarligt fall kommer in och de som sitter i väntrummet har mindre allvarliga åkommor/skador, iaf när jag varit inne. Men nekad att träffa en läkare när man kommer in akut, det har jag aldrig varit med om att bli (och då har jag aldrig kommit in med extrema skador, t.ex., utan ofta har jag blivit tillsagd att åka in av 1177 och sen har läkaren snabbt bedömt att jag ska åka hem och avvakta). Däremot var det en dam som blev hemskickad från väntrummet sist jag var in, men jag vet inte vad hon sökte vård för.
Det är inte alltid helt lätt vare sig att beskriva eller att bedöma över telefon, såklart. Har nån en öppen fraktur så är det rätt uppenbart för de flesta att personen behöver vård direkt, likaså om nån ligger medvetslös och halvt täckt med blod. Men så är det gråzonerna, det där som kanske inte är helt uppenbart akut men likväl inte självklara "vi avvaktar ett par dygn och ser vad som händer".

För att återgå till ämnet (delvis kopplat till ovan), så ser jag absolut nyttan med en liknande för djur. Men jag ser också svårigheten med att ro ihop det i praktiken. Dels med kunnig personal som vill jobba där, dels med vem som ska stå för kostnaderna för arrangemanget (flera förslag finns säkert. Men de ska vara med på det tåget också.). Jag ser också liknande svårigheter som jag idag upplever med 1177, gällande just frågor som i slutändan betyder "Ska jag åka in eller inte?" - det verkar vara (och är säkert också) knepigt att avgöra på telefon. Jag själv har blivit tillsagd att åka in flertalet gånger, då bedömningen gjorts att jag minst borde röntgas igenom ordentligt, men väl inne på akuten har jag blivit petad på i två minuter och sen hemskickad. Många jag känner har samma erfarenhet, att lite "vad man än säger så ska man åka in". Medan andra jag träffat, senast häromdagen, har motsatt erfarenhet.
Så.. Jag ser helt klart nyttan. Men jag ser inte riktigt vad skillnaden blir i praktiken för en djurägare, jämfört med att ringa direkt till jourhavande. Ringer man innan man kommer in akut (vilket iaf de kliniker jag haft kontakt med velat att man gör), så vet de att man kommer och varför. Sett till rådgivningen har personalen i andra änden samma förutsättningar som på en "rådlinje": att försöka ge rätt råd utifrån ett telefonsamtal. Och att ha numret till jourhavande i mobilen, ser jag som ingen svårighet med egentligen.
 
ISå.. Jag ser helt klart nyttan. Men jag ser inte riktigt vad skillnaden blir i praktiken för en djurägare, jämfört med att ringa direkt till jourhavande. Ringer man innan man kommer in akut (vilket iaf de kliniker jag haft kontakt med velat att man gör), så vet de att man kommer och varför. Sett till rådgivningen har personalen i andra änden samma förutsättningar som på en "rådlinje": att försöka ge rätt råd utifrån ett telefonsamtal. Och att ha numret till jourhavande i mobilen, ser jag som ingen svårighet med egentligen.

Skillnaden för djurägaren är att du aldrig mer behöver skriva upp ett nummer, antingen kan du 1188 eller så hänvisar/kopplar 1177 dit, så även hundvakter och den som hittar din katt påkörd vet vart den ska ringa..
Men den större skillnaden blir för jourveterinärer som inte behöver diskutera enklare fall i telefon på jourtid och för veterinärstationer som inte behöver ha någon telefonkö..

Jag jobbar själv inom serviceyrket och har jobbtelefon, tidigare hade vi att kunderna ringde direkt till oss och det blev väl 20 samtal per dag, 5 som ej behövde åtgärd, 5 st beställningar och 9 som kunde göras inom 5 dagar och 1 som behövdes göras direkt. Numera har vi en central telefonlinje där bara de akuta samtalen kopplas ut till oss, resten får vi på lapp eller så får de svar på frågorna av kundtjänsten.. Stressnivån sjönk markant hos oss..
 
Skillnaden för djurägaren är att du aldrig mer behöver skriva upp ett nummer, antingen kan du 1188 eller så hänvisar/kopplar 1177 dit, så även hundvakter och den som hittar din katt påkörd vet vart den ska ringa..
Men den större skillnaden blir för jourveterinärer som inte behöver diskutera enklare fall i telefon på jourtid och för veterinärstationer som inte behöver ha någon telefonkö..
Fast det blir ändå lite mera problem med dom här diffusa problemen som kan vara allvarligt men inte behöver vara allvarligt. Djur kan ju inte prata och beskriva hur dom känner sig, är ju omöjligt att veta hur mycket dom döljer osv. Det är ju en anledning till att man iallafall jag oftast åker in oavsett. Det blir ju mer eller mindre omöjligt för dom att råda om någonting utan att ha känt igenom djuret.

Och är det mer konkreta saker som tex ormbett eller liknande, eller påkörda djur och så, då åker man ju in med dom ändå.

Vi människor som ringer in till sådana nummer kan ju förklara vad problemet är, hur vi mår osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp