Fast det blir ändå lite mera problem med dom här diffusa problemen som kan vara allvarligt men inte behöver vara allvarligt. Djur kan ju inte prata och beskriva hur dom känner sig, är ju omöjligt att veta hur mycket dom döljer osv. Det är ju en anledning till att man iallafall jag oftast åker in oavsett. Det blir ju mer eller mindre omöjligt för dom att råda om någonting utan att ha känt igenom djuret.
Och är det mer konkreta saker som tex ormbett eller liknande, eller påkörda djur och så, då åker man ju in med dom ändå.
Vi människor som ringer in till sådana nummer kan ju förklara vad problemet är, hur vi mår osv.
Jag har lantbruksdjur (får) förutom hästar och några katter. För de som betalar medlemsavgiften till djurhälsovården, så finns det ett "1177" att ringa under vardagar. Man får hjälp med olika frågeställningar som har med hälsa att göra, allt från: "Är det dags att ta träckprov" och tolkningen av träckprovet, till att få vissa preparat som t.ex. E-selen i sprayflaska, som inte kan köpas i handeln, utskrivna, eller råd om behandling av skador, sjukdomar och inte misnt problem med nyfödda lamm.
Den här tjänsten är oändligt värdefull, eftersom många (distrikts-) veterinärer bara har grundkunskaper om får och fårsjukdomar (har blivit mycket bättre på senare år dock), och jag har svårt att förstå varför man INTE skulle önska sig en liknande tjänst för häst, katt, hund, kanin och många andra djur.
De som skulle jobba under helger, kvällar och nätter på en sådan jourtjänst för frågor, kan sitta utspridda i hela landet, och jag slipper väcka "min" veterinär mitt i natten, som istället kan komma utvilad till mig nästa dag...