Sv: 11rnas tråd del 4
Har sett att hon blivit större, men då säljaren sa att det är Nordsvensk i henne har jag tagit det som att hon grovnat till sig. Men går man tillbaka och ser så ser jag nu att hon bara är tjock >__<Fick tips av en som med hade lättfödd häst på lösdrift om sätta på mukorg, så blir att köpa en idag och se.
Quimero: Får träna på med boxen på henne, 30 min hit och dags är kanske bättre än 0 min
Det är brist vara på hö och hösilage här, enda annonser man hittar så är det folk som söker. Men är egentligen för mycket kräm i detta då ridskolan och tävlingstallet där ger samma. Men ska leta och se om man kan få tag på annat.
Det är alltid mycket lättare att se som "utomstående" när man ser en bild nu och en bild då, jmf med att dagligen se hästen. Så klandra inte dig själv för det, har nog drabbat oss alla en eller annan gång =)
Munkorg kan fungera, men behöver inte göra det. Sen är ju frågan om det är försvarsbart med munkorg 24/7. Men kanske kan du få till en bättre lösning till nästa år.
Dock så kolla värdena innan du skyller på höet. Det är mycket mindre spann vad gäller MJ än protein.
Normalt ligger MJ mellan 9 - 13 MJ/kg TS. Att komma utanför det spannet är väldigt svårt (i viss mån omöjligt). Om man tänker sig hö med 84% TS ger det en MJ-variation på 7,5 - 11 MJ
Om hästen har fri tillgång och äter 15 kilo hö innebär det en skillnad per dygn på 52 MJ mellan det högsta och det lägsta. DET är en rejäl skillnad, och kan man minska MJ så mycket går hästen garanterat ner i vikt.
MEN.. om man tar det intervall där hö i 99% av fallen ligger hamnar du mellan 8-9 MJ/kg foder. DÅ gör det "bara" 15 MJ skillnad på ett dygn med 15 kg hö. För vissa hästar kan de där 15 MJ vara skillnaden mellan tjock och gott hull. För andra gör de ingen skillnad för de ligger så högt över ändå.
T ex en lättfödd häst med ett MJ-behov på 60 MJ. Den kan äta 8.5 kg hö med 8 MJ/kg foder per dag utan att överskrida sitt behov. Om den äter 15 kg hö äter den nästan DUBBLA sitt behov. Och om du då byter hö, så du kommer ändå inte ner till ens i närheten av behovet. De hästarna måste man få ner mängden på, det räcker inte att "byta hö"
Att få ner mängden med 50% på fri tillgång av något slag kan funka med nät för vissa, andra äter för mycket ändå. DE måste man ta av från begränsad fri tillgång med, och ge portionsvis. De är ganska problematiska att ha på lösdrift (men det går - jag har 2 st!)