Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Bhelga Rose,pappans första,din mormor,sen *nypon*ros. (uttalas bellgha typ)

*Beklagar sorgen*

Senast ändrad:

Nu kan jag ÄNTLIGEN sälla mig till denna skaran! :D

Kl 01.05 kom en liten grabb till världen! :D Mörkbrun med en liten stjärn, inga vita ben. Stor och fin, men har väldiga problem med sina framkotor, han kotar över och har haft jätteproblem med att kunna stå still och dia. Han har istället bokstavligt talat hängt i mina och en kompis armar för att kunna dia. Har hjälpt honom upp varje gång han varit på språng och stöttat honom så att han kunnat dia hela natten, så mina ben och armar är lagom slut nu! :grin:
Men nu på morgonen har han faktiskt både tagit sig upp ett tiotal gånger samt diat en gång helt själv, så nu börjar jag andas ut. Har varit i kontakt med vet som rekommenderat stretchning båda fram när han sover. Så han är stretchad två gånger på vardera ben än så länge. Börjar faktiskt redan se lite bättre ut! :laugh:

Mammsen släppte inte efterbörden själv så vi släppte efter vets inrådan ut henne i hagen själv nån minut så att hon drog ihop sig, då kom den direkt - skönt det! Hon ska ut en sväng i em också så att hon blir av med lite vätska.

Nu ska jag stretcha och fortsätta se till att han kan dia själv, sen kan jag slappna av!

:bump:

Grattis och välkommen. Ser fram emot bilder!

Namnet blir Nessica Bhelga. Nessica efter Bellagios farmor och börjar på N som fölets mor. Sen Bhelga. B för bellagio och Helga efter mormor. :love: :cry:

32507904.jpg

Den är ju nästan straffbart SÖT! :love::love:

Stort grattis till dig!!:laugh:

KL.
IDAG ringde vet. och han ska dömas ut, finns absolut INGET att göra.:cry::cry::cry:

För mkt del av skelettet är borta från kotbenet, och trots alla tester som visar ingen infektion är det troligaste iaf, satt sig i skelettet på en gång. Det kunde eventuellt även vara en nybildning (tumör!!!) men enormt ovanligt. Det har aldrig sett liknande med ingen infektionssymptom men bilderna och hältan talar för sig själv och väldigt dålig prognos. Även en illa fraktur hade varit att föredra för nu finns absolut inget att göra.

Fundering, om nybildning (ärftligt?) är det så smart att avla på stoet igen?
Vad skulle ni gjort, ta bort han nu? låta få sommaren först i stor hage och slippa sjukhage sista tiden i sitt liv? OM ta bort stoet med, göra samtidigt? Vem först?

Hur hade ni gjort?:(

Så många tankar far igenom mitt huvud nu.. är nog fortfarande i chock.

Till er alla, var rädda om era små!!!

Beklagar djupt.
Så förfärligt med din fina lilla fölunge.:cry:

Om det är orsakat av en infektion, så är det ju inte ärftligt.
Kanske är det klokt att följa din tidigare plan här i tråden trots allt?

Åh vad jag lider med dig! Så fruktansvärt tråkigt på din fina lilla plutt. :cry:

Om det troligaste är att det ändå är en infektion så är väl din tidigare plan om en ny betäckning inte så dum?

Är han halt hade jag nog valt att ta bort så snart som möjligt, men släppa i gräshage de dagar som återstår. Om han inte är halt så skulle man ju kunna ge honom en sommar. Fast skulle inte det vara jobbigt för dig? Vad är bäst för stoet?

Usch, inga roliga beslut att ta för dig. :(

Nej, så tråkigt att det är så dålig prognos på honom!

Är man helt 100 på att han inte kan bli bättre så hade jag nog tagit bort honom nu. Är han halt så har han antagligen ont av det. En annan aspekt är att man själv fäster sig vid dem mer och mer tycker jag med tiden, så jag hade inte tyckt att det skulle vara lättare att ta bort honom i höst. En tredje aspekt är om man själv börjar tänka på en second opinion och rådfråga annan veterinär, men du kanske redan har anlitat en expert inom området.

Jag hade betäckt om mamman om jag vore du, en infektion är inte ärftlig om det var det. Är det en tumör så behöver det inte betyda att det är ärfligt heller.

Nej, så tråkigt att det är så dålig prognos på honom!

Är man helt 100 på att han inte kan bli bättre så hade jag nog tagit bort honom nu. Är han halt så har han antagligen ont av det. En annan aspekt är att man själv fäster sig vid dem mer och mer tycker jag med tiden, så jag hade inte tyckt att det skulle vara lättare att ta bort honom i höst. En tredje aspekt är om man själv börjar tänka på en second opinion och rådfråga annan veterinär, men du kanske redan har anlitat en expert inom området.

Jag hade betäckt om mamman om jag vore du, en infektion är inte ärftlig om det var det. Är det en tumör så behöver det inte betyda att det är ärfligt heller.

Svarar mimus och fia-lisa här också..

Jo det var svaret jag fick idag som var min "second opinion" h*n är expert på området från skara, även fler vet. därifrån tittade och de alla är överens om att det inte finns något att göra, prognosen som framtida ridhäst är lika med noll. Och han är ju halt i dagsläget så ont har han, inte så att han hoppar på 3 ben utan syns mest i galoppen så jag tror att han klarat en sommar. Men man skjuter bara upp det oundvikliga och vi kommer må jätte dåligt att se hur han utvecklas när man vet att han ska avlivas:( Rent egoistiskt tänkt.
Samtidigt kan ju försäkringspapper ta tid så några veckor i stor hage blir det hur som helst.

En annan tanke som slagit mig, stressen av att förlora sin son kan ju inte vara till fördel för ett nydräktigt sto?

Infektion vet jag inte är ärftlig men är mer skeptisk åt om det skulle handla om en nybildning..

Fy så hemskt att titta min fina lilla röda prins i ögonen som är fulla av bus och nyfikenhet på livet.. när jag vet vad som komma skall..:cry:

Tack alla 3 för ert svar! Det hjälper att få känna stöd och få veta hur ni gjort i samma sits.

Usch vad jobbigt:(. Men att ta bort så fort som möjligt hade jag troligen gjort. Med ett föl gissar jag att det är bäst att göra ute i hagen eller i boxen och låta han ligga kvar tills stoet accepterar att han är borta. Kanske är hagen bäst då man ser när hon själv väljer att gå därifrån. Har varit med om att föl har fått tas bort för längesen och då lät dom int den ligga kvar hos stoet. Hon var helt förtvivlad länge och tog sig inte den säsongen.

Sen tycker jag att du ska betäcka om. Men lite vidskepligt så hade jag nog inte vågat ta samma hingst.

Usch vad jobbigt:(. Men att ta bort så fort som möjligt hade jag troligen gjort. Med ett föl gissar jag att det är bäst att göra ute i hagen eller i boxen och låta han ligga kvar tills stoet accepterar att han är borta. Kanske är hagen bäst då man ser när hon själv väljer att gå därifrån. Har varit med om att föl har fått tas bort för längesen och då lät dom int den ligga kvar hos stoet. Hon var helt förtvivlad länge och tog sig inte den säsongen.

Sen tycker jag att du ska betäcka om. Men lite vidskepligt så hade jag nog inte vågat ta samma hingst.

Jo om stoet blir kvar ska vi göra det som blir bäst för henne. Lilleman kommer då få vara kvar en stund så stoet kan acceptera att han är borta. De jag är osäker på, tar man bort föl med spruta? Bulta känns blodigt på en sådan liten och samtidigt när stoet finns med.

Jag gillar ju hingsten men känner också att man kanske borde pröva en annan
:(

usch vad trist! Lider med dig, livet är inte rättvist! Jag har inga råd att ge då jag saknar erfarenhet. Jag skulle nog ha betäckt om med annan hingst men som du skriver är frågan om hon klarar stressen i år att behålla ett foster. Kram!

Åh vad tråkigt, beklagar verkligen :cry:

Jag hade gett honom denna sommaren tror jag, om han inte är väldigt halt för då lider han ju. Jag hade nog frågat en annan klinik också, om inte annat för att verkligen känna att det är rätt beslut som tas.

Lider med er, pyssla om lillkillen så mycket du kan, och ta många kort! (det gör du såklart säkert redan..)

Usch vad tråkigt att det skulle vara så illa. Har du ställt frågan till veterinärerna om det ser ut som en fölsjukeangripen led ? Just att fölsjuka kan tugga sönder en led med omkringliggande ben har man ju hört talas om även om jag tacksamt nog har sluppit drabbas själv. Vet en som fick ta bort en tror den var närmre 1 år som hade haft fölsjuka i hasen som liten och som ettåring såg plåtarna fördjävliga ut när den röntgades för att den blev halt var tydligen just det att det fattades stora bitar så det fanns inget att göra på den heller.
Han var ju dålig en släng som nyfödd även om det verkade vara enbart magen så vet man ju aldrig hundra att det inte gömde sig en infektion som missades alternativ att han plockade på sig en infektion när han var nersatt. Att det skulle vara längre sedan han faktiskt hade infektionen skulle ju också förklara att man inte ser en pågående infektion på prover idag. Är det fölsjuka som gjort skadan så är det ju inget du behöver oroa dig för att stoet nedärver.
Om ni inte har diskuterat just fölsjuka så hade jag ställt en rak fråga till vet om det ser ut som en skada som skulle kunna ha uppkommit av fölsjuka.

Sen förstår jag inte riktigt på vilket sätt du får en ev nybildning/tumör till att vara ärftlig är ju inte särskilt vanligt att sådant är ärftligt och jag hade ju inte kasserat ett avelssto för den minimala risken för att så skulle vara fallet, vist om det inte hade varit första fölungen hon får med något dylikt men inte efter en.
Pratar man dessutom ärftligt så finns ju då inte heller någon säkerhet att det kommer från henne kan ju likabra komma från pappa i så fall, eller så är det så oturligt om det mot för modan skulle vara ärftligt att både sto och hingst bär på en gen för någonting och de i kombination med varandra gör att det dyker upp även om det känns väldigt osannolikt när det är "en" skada i ett ben i en led. Hade man sett samma utseende i flera leder på fölet så kunde man börja undra om ärftlighet.

Jag hade utan tvekan betäckt om stoet dock valt annan hingst för säkerhets skull.

Iom att det svåra beslutet redan är oåterkalleligt så hade jag plockat bort fölis (med spruta) så snart som möjligt jag hade aldrig klarat att gå och veta vad som skulle komma bättre att få det gjort så snabbt som möjligt så att man kan sörja och gå vidare att dra ut på det tycker jag bara är tortyr för en själv. Låt mamma har kvar fölis tills hon förstår att han är borta och själv visar att hon är beredd att lämna honom.

Jag lider med dig och avundas dig verkligen inte det du har framför dig men jag tror att det kommer att kännas bättre så snart det är gjort, sen får ni ta tag i ny betäckning så får både du och stoet något nytt att se framemot.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 352
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka