Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Tack! :love: Jo, synd att han inte blev en Korona Ms Jack som var tanken, men jag är så glad för honom ändå! :love:

Jag tycker redan otroligt mycket om honom, han har en otrolig personlighet! I morse satt jag och grät lite i boxen (tog visst ut lite väl mycket i förskott...) bredvid honom och klappade honom på den supermjuka halsen, då stack han upp sin minimala mule och slickade mig i hela ansiktet, sög på näsan och pussades med mig hur länge som helst! :love: Otroligt charmig kille, väldigt stark och enorm livsglädje!

Den här ungen kommer jag behålla, tyvärr blev det ju inget stoföl undan den här märren, vilket ju varit önskemålet redan från början. Så nu kommer jag försöka behålla både 10an och årets krabat! Känns så underbart att redan ha fått sån kontakt med lillen! :laugh:

Han ser jättefin ut Maja ,håller tummarna att det löser sig fort nu och så kul att se hur glad han blev över gipset ;)

Mia

Tackar alla pepp och kloka råd!

Jag skrev ju igår att stoet visat brunst, jag ringde därför min vet. imorse för att höra vad hon tyckte. Tillsammans fattade vi beslutet att kolla stoet idag (två mogna 4or) och jag for iväg för att hämta nytappade simmare från Highcrusier. Stoet är nu inseminerat och kollas på måndag så håll en tumme att denna gång blir mer lyckosam!

Jag känner att detta var ändå det bästa, hur vi en gör så kommer inte lilleman att bli frisk. Han får gå kvar tills stoet dräktig minst 45dygn (OBS minsta tecken på att han skulle lida tas han bort innan, HAN GÅR ABSOLUT I FÖRSTA HAND!) och sedan somna in av spruta i hagen tillsammans med stoet så hon får lukta på honom efteråt.
Jag känner även att jag vill ge honom några veckor att bara få gå i gräshage med sin mamma och slippa sjukhagar, sprutor samt veterinärer.
Om stoet är dräktigt på måndag kan man lägga dom funderingarna åt sidan och bara sörja honom.. min älskade fina röda:cry:

Vilken fin kille och vilka lååånga ben! Hoppas verkligen att det går bra för honom nu! Visst var det Sir Oldenburg han är efter?

Stämmer bra, han är efter Saigon! :laugh:

Tack allihopa! Jag är jättenöjd med honom! Var uppe i stallet länge nu ikväll och han är uppe och studsar heeela tiden! :p Han stod upp när jag kom och såg inte ut att vara speciellt trött när jag åkte... ;) Nu låtsas han att vi är läskiga och hoppar iväg och busar när vi kommer fram till honom, underbart att se honom så full av bus när han ju knappt kunde gå bara för ett par timmar sen!

Det är tetracyklinet som verkar, det får senorna och musklerna att slappna av det är därför det ges så att de medans det verkar själv tänjer ut sina senor ytterligare en bit. Alla som haft ett sendrag vet hur ont det gör inte känner man för att tänja ut sina senor ytterligare då och det blir ofta en ond cirkel med att de inte vill ens försöka att belasta korrekt. Därför ger man tetracyklin för att släppa på spänningarna och när effekten av det har gått ur kroppen så har de förhoppningsvis själva (och i detta fallet med hjälp av gipset) hunnit töja ut sina senor så att det slipper gör ont att göra det.

Jag önskar dig all lycka med ditt kontrakturföl! Jag har haft två, men den storyn tar vi inte nu. Jag hoppas att allt går bra!

Var bara försiktig med gipset, det är lätt att det stasar eller trycker och det vill man inte ha på ett fölben. Byt gips ofta. Lycka till!

Min lille krabat är oxå en riktigt tuffing, och jätte-social! Han vill oxå pussas en massa :love: Får hela tiden intala mig själv att han är hingst och att jag måste sätta gränserna redan nu. Visst är det gulligt nu när han är föl, men ju större han blir, desstu mindre trevligt blir det ju :( Usch detkänns så hårt, men man måste ju... Sen känner jag lite likadant som du, jag har oxå fått en så fin kontakt med honom, känns jättetråkigt att sälja honom, men man måste ju tänka affärsmässigt ibland... Jag har sagt att om det blir ett stoföl som är något att ha ska jag behålla det, jag har ingen användning för en hingst, och han gör större nytta om han kommer till hon som tingat honom så han kommer ut på tävlingsbanorna... Men ÅÅÅÅH va det är jobbigt!! Det är ju mitt första helt egna föl dessutom, skär i hjärtat lite...

Jo jag hade ju sagt att om det är en hingst ska den säljas, sto skulle jag behålla. Men eftersom att jag inte får några fler föl undan det här stoet kommer jag behålla minst en av hennes avkommor, och denna är ju bara för underbar! :laugh:

Gipset verkar sitta bra, han har inte ett dugg besvär av det utan far fortfarande runt som en torped i princip heeeela tiden! :D Har haft kontakt med vet och vi ska höras imorrn igen för att se om vi ska byta alt ta bort gipset imorrn fm eller på måndag em. Har kollat om han ser svullen ut eller nånting men det gör han inte, och som sagt, han kliver upp, lägger sig, bockar, busar och far runt som en riktig raket! Hade han varit besvärad av det känns det som om det borde märkas tydligare...

Morsan är väl den enda som inte är riktigt lika förtjust i sin nyblivna galning! Han som var så lugn och snäll nyss är ju plötsligt en riktig vilde! :D Han har hittat sin favoritväg - under magen! Och det är väl inte särskilt populärt... :grin:

Åh vilken underbar liten krabat! Han är jättefin!! :) Synd att det inte blev ett sto som du önskat men tror du gör rätt i att behålla honom!:)

Charlottee: Gud vad tråkigt med din lilla röda prins, tänker på dig! Men du är stark som orkar med detta tunga beslut, tycker du gör rätt i att betäcka om!

Vilka I-lands-bekymmer vi har :p

kl

Jag har äntligen bestämt mig för vad huliganen ska heta! Jag har tänkt och tänkt, men det blev tillslut det namn som jag tänkt på längst, redan innan prinsen va född. Det har både en bra betydelse, det är på temat och det klingar bra. Dessutom kan de två C:na stå för Cardento och Corlando, som är farfar och farmors far.

Så det fick bli... *trummvirvel*... Cloud Connected!! :p

img_0099_154415727.jpg

img_0455_154415855.jpg

Åh vilken underbar liten krabat! Han är jättefin!! :) Synd att det inte blev ett sto som du önskat men tror du gör rätt i att behålla honom!:)

Charlottee: Gud vad tråkigt med din lilla röda prins, tänker på dig! Men du är stark som orkar med detta tunga beslut, tycker du gör rätt i att betäcka om!

Tack det värmer med allt stöd från alla här! Underbara människor som bryr sig!:bow:

Jag känner mig inte stark men vet att jag måste:(

Vet inte om du sett men jag skrev ett inlägg igår att jag bestämde mig för att inseminera stoet igen, jag chansar en gång till!
Valet föll på en hingst som står inom rimligt avstånd så det hela gjorde det möjligt för mig att hämta simmarna själv samma dag, stoet stod med två mogna ägg.
Valet föll på Highcruiser som kanske inte är mitt förstahandsval men jag gillar stammen samt så har stallägaren hos oss 2 avkommor, båda kanon!

Tycker jag du gjorde helt rätt i!! Hoppas verkligen att allt går fint och hon tar sig :)

Måste tillägga att jag inte är superinsatt i dressyravel, men i princip alla mina avelsintresserade vänner är det, så man har ju fått sin beskärda del dressyrstammar ändå om man säger så, och jag tycker Highcruiser är en väldigt intressant hingst med bra blod, men utan donnerhall-blod! Tror du har valt en bra kille som "svärson" :p

Senast ändrad:

Lider verkligen med dig :cry: vilket fruktansvärt besked :cry:

Jag skulle regga ungen

Jag skulle betäcka om stoet men osäker på om i år, om ungen kan gå kvar hos henne i sommar skulle jag åka direkt (du såg brunst nu), måste ungen tas bort direkt skulle jag avvakta stoets reaktion och se hur stressad hon blir (om hon visar sånt), och ev. även bespara plånboken i fall hon inte tar sig pga stressen.

Men det är lätt att sitta här o säga.... usch, lider verkligen med dig o hoppas slippa hamna en liknande situation :cry:

Jag skrev ut registreringspapper idag så det ska vi göra. Vill ju att han ska finnas med i systemet, han är ju trots allt stoets första avkomma, även om han lämnar jordelivet och oss alldeles för tidigt:cry:

Kommer bara att kännas bra lustigt att ta ut id-kontrollanten m.m samtidigt som man vet att han kan vara borta innan vi hinner få hans pass..

Tycker jag du gjorde helt rätt i!! Hoppas verkligen att allt går fint och hon tar sig :)

Måste tillägga att jag inte är superinsatt i dressyravel, men i princip alla mina avelsintresserade vänner är det, så man har ju fått sin beskärda del dressyrstammar ändå om man säger så, och jag tycker Highcruiser är en väldigt intressant hingst med bra blod, men utan donnerhall-blod! Tror du har valt en bra kille som "svärson" :p

Tack

Jo det kommer nog bli en trevlig avkomma om stoet tar sig nu. Mammahäst är inte så pjåkig själv så det borde bli en fin tävlingsindivid, bara den blir frisk!!!

Jag var ju sugen på att lägga D-blodet på henne denna gång, men blir detta bra så kommer det fler chanser:)

Det är ingen rolig period du har framför dig, hoppas att stoet tar sig nu.

kl

Man får vara glad när fölen föds och håller sig friska. I år har jag tur och i hagen springer den här studsbollen e. Satisfaction I-Turban Rose som nu är 9 veckor.
Eftersom han är hingst ska han säljas, men som marknaden ser ut nu kanske det inte blir förrän han är 3-4 år gammal.

32515266.jpg

32515274.jpg

32515280.jpg

Någon gång kan man även få se trav, och det är faktiskt bra kvalitet på den för att vara hoppstam.

32515279.jpg

Herregud va tragiskt :cry:, kan bara skicka massor med tröstkramar och hoppas att hon tar sig.

*kl*
Känns nästan fel att lägga upp bilder på sin egen och sin sålda friska (peppar peppar) när det fått sån tragisk utgång med Charlottee's...
Fia (Connaisseur - Tip Top) från idag
263721_222357327796767_100000675044408_700953_2940155_n.jpg

262692_220376607994839_100000675044408_696646_3942050_n.jpg

Linnéa (Bellagio - Topaasch), numera Lancet's fölis! :)
265031_220376947994805_100000675044408_696653_3761075_n.jpg

264587_222356987796801_100000675044408_700951_8030090_n.jpg

Finingarna!!! :laugh:

Här kommer en liten bild på Koronn, två dagar gammal!

32515866.jpg

Fortfarande pigg och glad, smakar på mammas mat, diar, när han inte får dia sparkar han på mamma... :angel:

Kandi fick en hel IKEA-kasse full med gräs idag, väldigt uppskattat! Såklart, hon är ju van att gå på bete och nu satt på boxvila med bebis... Hoppas det går fort att få till lillens ben så att han i alla fall kan få komma ut ett par korta stunder varje dag snart! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 355
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka