Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Min unge är e Algot u Zamona och jag ahr varit inne på det temat, men lyckades inte med så mycket så håller mig till temat jag bestämt sedan länge:p A to Zed funderade jag på, men det finns säkert bättre, typ Amazing eller något annat fräckt:p Kul med en A-Z unge till iaf :D

Hoppas verkligen mamma-häst återhämtar sig!!

Usch, vad hemskt.. Stora tröstkramar till dig...

Hade hoppats att få läsa att allt gått bra efter en helg utan dator men ibland går det ju inte som man önskar tyvärr...

Hoppas att allt går bra med nya betäckningen. Valde själv Highcruiser till mitt gamla sto (e:Rambo-Ganesco) och den ungen är jättetrevlig. Högbent, ädel med mkt svung i gången och ett mkt trevligt temp., social, orädd och nyfiken...

Vad roligt att höra att du blev nöjd!

Just temperamentet har jag hört highcruiser lämnar jättebra!:) Avkommorna (1 och 2 åring) som finns hos oss är också högställda med svung och framförallt en väldigt bra galopp. Och så är de jääääätte trevliga:bow:

Men hur kan du se det redan?! Seminerades hon inte i fredags?! lr jag kanske är måndagströg :grin: det du kan se är väl om hon släppt äggen?

kl

Hur många här ska visa fölen på fölvisning? Jag vill göra det, men är rädd att de kommer tycka han är för outvecklad, hade kännts bättre om han va 4 månader istället för 2 på visningen, men det kanske inte spelar jättestor roll? Vad säger ni som kan det här? Är ju första gången jag visar ngt eget så jag är inte alls insatt:)

Håller tummarna för dig Charlottee! Jag har en åring e. Highcruiser som är super både utanpå och inuti!

KL
Tack allihopa för era fina kommentarer om min lillkille! :bow: :laugh:
Idag fick de gå ut redan vid halv åtta och ska få vara ute fram till ca halv två. Senare idag skulle det komma in lite regnväder och jag måste åka bort ett par timmar på eftermiddagen, bättre att vara på den säkra sidan...
Han är enormt ovillig att gå i grimma! :D Jag får bokstavligt talat släpa ut honom ur stallet, har nån snygg bild som min kompis tog igår som jag ska visa senare... :p Idag är de utan grimmor båda två - skönt tyckte mammsen!
Idag har stallägaren gått med röjsåg runt hagen för att ge strömmen fin väg, liten hängde nämligen över tråden utan att känna nånting... :grin:

Och han är fortfarande lika fin i benen! :bump:

Har de bara hunnit växa ifrån att vara pyttesmå så har de en fördel av att vara så unga, medans de är så små så är de förhållandevis jämna i kroppen och framförallt mjuka i gången, vänta du till de drar iväg i tillväxten vid 3-4månader då blir de rejält överbyggda och rör sig som kråkor periodvis då är det inte kul att visa dem.
Samtliga av mina hade helt klart haft en stor fördel om de hade visats innan de blev 3 mån för sen har alla påverkats i gången av tillväxten, nu har alla mina varit snabb växande vilket naturligtvis gjort sitt till men det är inte mkt jag har sett av gången från att de kom in i ordentligare tillväxt fram tills de var 1,5-2 år gamla och stabiliserat upp sig lite i tillväxten sen har gången kommit igen.
Så jag hade bara varit glad om mina inte hade hunnit bli äldre innan visningen. Sista jag visade så vanns visningen av ett litet föl som bara var 1,5 månad.

Håller tummarna för dig Charlottee! Jag har en åring e. Highcruiser som är super både utanpå och inuti!

KL
Tack allihopa för era fina kommentarer om min lillkille! :bow: :laugh:
Idag fick de gå ut redan vid halv åtta och ska få vara ute fram till ca halv två. Senare idag skulle det komma in lite regnväder och jag måste åka bort ett par timmar på eftermiddagen, bättre att vara på den säkra sidan...
Han är enormt ovillig att gå i grimma! :D Jag får bokstavligt talat släpa ut honom ur stallet, har nån snygg bild som min kompis tog igår som jag ska visa senare... :p Idag är de utan grimmor båda två - skönt tyckte mammsen!
Idag har stallägaren gått med röjsåg runt hagen för att ge strömmen fin väg, liten hängde nämligen över tråden utan att känna nånting... :grin:

Och han är fortfarande lika fin i benen! :bump:

Tänk på att inte överanstränga hans ben, håll koll på att han verkligen lägger sig och vilar, han behöver fortfarande vila sina senor mkt. Jag vet inte hur ni har det men här kom blinningarna igår så blir inte mkt vila för hästarna ute.

Men hur kan du se det redan?! Seminerades hon inte i fredags?! lr jag kanske är måndagströg :grin: det du kan se är väl om hon släppt äggen?

Du har givetvis rätt:D Jag menar om hon har ovulerat! Det är nog jag som är trög, vet inte vad jag babblar om..:o;)

MEN jag kan berätta att hon kollades imorse och hon har släppt äggen!! Perfekt!

Jo men han ligger ner och vilar mycket ute också. :) Det blåser skönt här (hästarna går öppet och på högsta punken i byn) så de flesta flygfän blåser som tur är bort! Liten ser dessutom ut att klara sig rätt bra, de som fortfarande finns siktar mest på morsan...
De får komma in runt halv två och kanske gå ut en sväng ikväll när jag är hemma igen. Då hinner han vila upp sig ordentligt där emellan. :laugh:

Tack nu hoppas vi på att hon är dräktig, koll om 17dygn:) Äggen var ju släppta iaf!

Jag har sett din highcruiser avkomma på bild, fux väl? Han ser jättefin ut!

Kan även berätta att jag på em ska åka till atg kliniken och diskutera om Zolero, pappersbiten osv.
Sedan i lördags har vi inte sett någon hälta alls:confused: på killen!! Först trodde jag att vi såg i syne och det var en tillfällighet men inte..
Och då har vi ändå släppt honom i normal hage där han brallar loss, jag var inställd på att det kunde göra honom sämre men ville ge honom lite livskvalite sin sista tid.. men detta var jag inte förberedd på.. blir bara förvirrad:crazy:

Dock talar ju röntgenbilden sitt tydliga språk men fortsätter han att vara smärtfri kan han få gå kvar med sin mamma längre än jag tänkt.. mkt för stoets skull.
Jag har begärt att få med mig en cd skiva hem med hans röntgenbilder, jag kan tänka mig lägga upp dom här om någon är intresserad att se?

Tänk på att kolla hur lång tid ett utdömningsbesked från försäkringsbolaget är "giltigt" när det handlar om triangelmärkning har man bara 30 dagar på sig från att man fått papper från försäkringsbolaget till det skall vara gjort och papper inskickade till dem sen måste man göra en ny ansökan (lite knasigt då det ju skall handla om bestående skador men av någon anledning så är reglerna så) så kolla upp i förväg om samma sak gäller för utdömning så att du inte får en massa dubbeljobb med papperna.

Ja precis, fux med stor stjärn. :)

KL
Nu är min grabb inne igen! Bjuder på en bild från idag!

32524241.jpg

Och idag har lilla räkan Reine fått sitt officiella namn... Raindrop!!!
Han vart nämligen ritad och chip:ad idag på seminstationen... och det gick riktigt bra, snabbt och nästan smärtfritt. Måste få säga att det är en rackarns grov chipnål.. jag är glad att den inte ska in i min nacke :D

Tänk på att kolla hur lång tid ett utdömningsbesked från försäkringsbolaget är "giltigt" när det handlar om triangelmärkning har man bara 30 dagar på sig från att man fått papper från försäkringsbolaget till det skall vara gjort och papper inskickade till dem sen måste man göra en ny ansökan (lite knasigt då det ju skall handla om bestående skador men av någon anledning så är reglerna så) så kolla upp i förväg om samma sak gäller för utdömning så att du inte får en massa dubbeljobb med papperna.

Tack för tipset!
Vi valde att avvakta med pappersbiten, som du är inne på så måste vi göra en ny ansökan och få ett nytt vet. intyg om vi väntar för länge.

Han är som sagt idag ohalt så vi har valt att vänta ut honom tills han skiljs från sin mor, ta en ny röntgenplåt och därefter ta bort honom. Eftersom han är ett föl kommer hans kropp försöka reparera skadan och vi vill ge honom den sista chansen och se hur det ser ut efter, men prognosen är ju dålig så har inga förhoppningar. Och blir han halt igen kommer det ske tidigare.
Han är enligt veterinärerna ett ovanligt fall då han inte följer sjukdomsbilden (infektion) men det är nästan säkra på att så är fallet iaf.. alternativt nybildning (tumör i skelettet) men det är EXTREMT ovanligt, speciellt på ett föl.

Jag frågade även idag om fölsjuka, men det ska inte handla om det enligt vettarna.

Röntgenbilderna fick jag med hem iaf på cd skiva och jag lägger ut en bild, kanske har någon sett liknande på föl?

264424_10150213735546344_563156343_7328239_5489456_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 359
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka