Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Vilken otur med lillkillen:(. Är nog bara att ha is i magen och vänta på utlåtande från veterinären. Men jag hade nog betäckt om stoet om du vill ha en framtida tävlingshäst...

Det sista fölet för säsongen kom natten 02.55 16 juni.
Sto e.Connaisseur-Zephyr.
Stooor va hon så jag tror att mamma Zarah tyckte det va bra att vi va där och drog ut den...

Allt har funkat jättebra och hon reste sig nästan med en gång på de långa benen.
Hon har jättemycket päls o lockig lång svans,helt jämnt tecknad.
Bilder under:

Lite tråkigt i det hela va att jag fick köra iväg min fölis (i torsdags) e.Don Romantic som föddes 10 juni till djursjukhuset eftersom han hade 3 svullna ben.

De tog foalcheck som va jättebra men på infektionsproven visade det att han hade en infektion....

Allt som gick enligt skolboken på den fölningen.

Han hade 38.6 i temp när jag körde in honom och nu ligger han på 38,2,de står kvar på kliniken över helgen o jag ska dit idag o hälsa på o kolla om svullnaden gått ner,såg honom ju inte igår så jag har lite att jämföra med.
Veterinären som tog emot honom jobbade igår med o hon tyckte att de gått ner lite...

Håll tummarna för att det går åt rätt håll,vill inte mista en till Don Romanticfölis då min förra dog på H.djursjukhuset där hon blev smittad av rotavirus fast hon åkte in med feber o svullen kota,stod där i en vecka o fick smittan där....

Börjar undra om ingen unnar mig en DR fölis!!????

Någon mer som har erfarenhet av samma???

Bilder på Don Romantic-Caprimondhingsten:
20110614550.jpg

20110611524.jpg

20110614546.jpg

Bilder på Stoföl e.Connaisseur-Zephyr:
20110616574.jpg

20110616579.jpg

Kommer bättre bilder då de får va ute mer,här har det regnat i 2 dagar nu!

Bägge stona ska insemineras med Ampere i år.:love:
Caprimondmärren är inseminerad en gång idag på fölbrunsten,
provar detta i år då det kanske tar sig så det blir lite tidigare nästa år!

Det är hela släkten samlad:
Zephyrstoet(Zarah) är mamma till Caprimondstoet(Zsa Zsa Gabor)
Zarah blev Elitpremierad förra året då hon vann Kvalitetstävlan med 10 på traven,alla hennes 5 tidigare stoföl
har fått diplom i antingen dressyr eller hopp eller som Zsa Zsa i båda grenarna.
Så den stammen går inte av för hackor minsann!!!

Vilken otur med lillkillen:(. Är nog bara att ha is i magen och vänta på utlåtande från veterinären. Men jag hade nog betäckt om stoet om du vill ha en framtida tävlingshäst...

Ja vi har verkligen haft otur:( kunde knappt tro att det var sant när vi fick se röntgenbilderna.. vet inte om ska skratta eller gråta?

Men det är bara att acceptera att så här är det och hoppas på att han kommer bli helt bra ändå. Men skulle nog kännas en smula bättre om stoet hade en 12:a i magen.. måste fundera men tiden börjar rinna ut..

Här är för ca 1 vecka sedan och ser lite bättre ut men hältan är ett faktum.

253684_10150203185066344_563156343_7251734_7742551_n.jpg
Ser klart bättre ut men förstår dig om du är ledsen över det!
Betäck om stoet ifall att,jag gjorde tyvärr inte det när min 4-månaders dog på djursjukhuset 2008 o fick vänta i 2 år till nästa fölis....

Håller tummarna att det finns hopp!!!!

Jag borde inte svara på detta egentligen, för jag kan inget om det. Men efter att det uppkom OCD-snack i en annan tråd nyligen och jag är en sån person som gärna vill veta och förstå hur saker och ting fungerar, så satt jag och sökte information och skummade vetenskapliga artiklar i ämnet häromdan.

Så, vad jag då tror att jag har förstått är att en röntgenbild inte säger så mycket innan 1 års ålder och att kirurgiska ingrepp också ska undvikas innan dess. Brosket och ledytorna har stor förmåga att förändras under det första året. Men att det är mycket viktigt hur fölet utfodras och "motioneras" under den här tiden för att minimera risken för utveckling av OCD.

Nu minns jag inte exakt vart jag läste detta sist, men hittade denna artikel nu, kommer dock inte åt den i fulltext. ---->Abstract

Jag ville bara skriva så att du inte tappar hoppet helt utifrån röntgenbilderna. Håller tummarna för att det ordnar sig och veterinärerna kan hjälpa din lilleman!

Ser klart bättre ut men förstår dig om du är ledsen över det!
Betäck om stoet ifall att,jag gjorde tyvärr inte det när min 4-månaders dog på djursjukhuset 2008 o fick vänta i 2 år till nästa fölis....

Håller tummarna att det finns hopp!!!!

Läste om det och om din DR 11:a, håller tummar!!:(

Jo lutar väl åt att betäcka om, jag inväntar svaret från skara först tänkte jag. Och hingstval??herregud har inte ens tänkt i dom banorna eftersom vi inte skulle betäcka i år! Inte alldeles omöjligt med ett helsyskon då vi är otroligt nöjda över lillkille, sedan att vi haft en enorm portion otur är en annan femma.

Charlotte,
Det är kanske ingen tröst men föl läker i allmänhet bra även om de behöver litet tid. En solskenshistoria...

2008 hade jag ett månadsgammalt föl som trampade igenom ett dolt röse med stenskärvor och skar upp sig ganska illa när han tog sig lös.

Här är på Åb på Ultuna efter 5 dagar
skada19.jpg

Här är efter ytterligare en månad
finafoten1.jpg

Det tog nog ytterligare tre, kanske fyra månader innan han slutade vara tjock i det benet.
Idag är han tre, rids, har börjat tävlas och har inte haft några som helst problem med benet.

Detta är ju inte riktigt likt din fölis men litet uppmuntran och happy endings kanske kan ge litet hopp iaf. Håller tummarna för din söta lilla fölis.

mvh Eva

Tusen tusen tack! Blev glad för ditt inlägg så tur du skrev;)

Föl har ju en stor läkningsförmåga!
Så vi kommer ge den lilla herren en ärlig chans att bli bra oavsett. Men även om han slutar halta och verkar bra så kommer jag ha en klump i magen tills dagen kommer att rida in och se om han fortsatt håller för belastning:(

Eftersom han haft veka kotor går de i en större sjukhage sedan ett par veckor tillbaka, så begränsad motion men ändå inte boxvila. Han ser inte halt ut i skritt och ytterst lite trav, men i galoppen syns det tydligt..

Men fyyy vilket otäckt sår!!:eek::eek: Men underbart att den blev helt återställd!!:bow:

Hade den lille frakturer el dylikt med?

Solskenshistorier gillar vi!!:)

Charlottee, det ser ju väldigt mycket bättre ut, och som aida sa så har ju föl väldigt bra läkekött och kroppen växer mycket och kommer försöka reparera skadan.

Om du ska betäcka eller inte, det vet bara du :) Vad hade du annars för planer med stoet?

Pianissen, hoppas din Romantic kille hämtar sig !! Vi håller tummarna här inne, jag minns när du skrev att din 08 fått rota på djursjukhuset.

Näe som tur var inga frakturer. Dock var ju tåsträckarsenan litet åtgången så det blev ju strikt boxvila med bandage i en månad. Sedan blev det liten yttepytterasthage någon månad om jag inte minns fel.

mvh Eva

Färska bilder på mina två hingst-fölisar vilka börjar växa på sig bra..

"Bärsen" vilken nu är knappa 7 veckor och helst busar järnet. Först fram i hagen, vill alltid bli kliad och kelad. Lätt att grimma, leda och lyfta fötter. En social och trygg häst som kommer att bli precis smällbra till min syster.
barsenbete1.jpg

Så "Flingan" vilken ännu så länge håller sig till mamma. Han är snart 3 veckor och fortfande litet blyg. Väldigt fint steg. Smörar jag så får jag klia överallt och ta fästingar i skrevet. Inte ordentligt ledtränad än pga jag opererade mig dagen innan han föddes. Började dock idag med att lyfta fötter.
flinganbete1.jpg

Båda har åkt släp med sina mammor. Förhoppningsvis får jag dem litet åkvana innan sommaren är slut.

mvh Eva

Stoet har en skada och kan inte tävlingsridas längre, fick klartecken av vettarna på kliniken att betäcka. Nu när hon fått sin första avkomma ville jag stamboksföra henne i samband med fölvisningen, men nu blir det ju inte så detta år tyvärr.
Hennes mor fick 6 avkommor 4 diplom av 5 visade så jag tycker absolut hon har i aveln att göra och såg verkligen fram emot att visa de:(

Som du säger så ser det bättre ut, men attans hältan vill inte ge med sig..

Lilleman är ju allt jag hoppats på.... förutom fuxfärgen;)

Med den informationen tycker jag du ska betäcka om! Även om jag tror att din lille kille kommer bli bra, man vet ju aldrig. Du får ansluta dig till hingstvalstråden nu :p

Tack :bow:

Jag har hans helsyster oxå.. Men hon borde eg vara i 10ornas tråd s ni får väl slå på mig litet för denna..

Vanilla6.jpg

Jag hoppas ju på att han blir lika perfekt:rofl:

mvh Eva

Även jag tycker att det låter kokt att betäcka om med den informationen. Då står du inte där utan möjligheter utan har kanske tom chansen att välja den du tycker bäst om :banana:

mvh Eva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 272
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka