Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Säg inte du det, min mörkgulbruna såg ut som vanlig brun i mina ögon, det första som fick mig att fundera i andra banor var seminvet. som även är id-kontrollant. Valde att vänta länge på id-kontroll och det blev en annan vet. som gjorde det och det var inte tydligt då heller men hon reggades som m. gbr. Nu är det tydligt. Det enda jag kunde se under tiden fram till nu är i stort sett att hon inte hade samma röda nyans som mina andra bruna.
/U

Min är ju verkligen brun just nu, hon är ju inte mörk så jag tror verkligen att hon är brun, men man kan ju aldrig veta säkert, får se hur hon ser ut när hon fäller. När hon föddes trodde jag först att hon var fux, sedan gul och nu brun. Hon skiftade mkt under tiden när hon torkade.

Han är ganska skygg sedan födseln och vill inte att man tar på honom men senaste dagarna här har även visat smakprov på att försöka skrämmas. Nog för att han fått vara med om mkt i sitt hittills korta liv (syftar på trippen till Ulltuna) annars i övrigt har han behandlas likadant som alla andra fölungar. Så temperamentet har han i blodet.
Modern har ett toppen temperament ska tilläggas!

Det känner jag igen, min fölis som jag fick för 2 år sedan fick också åka till sjukhus och bli behandlad direkt och hon va också skygg och försökte skrämmas när hon kom hem. Det satt i ett tag men eftersom tiden gick och hon insåg att vi va snälla och inte tänkte sticka henne eller brotta ner henne så gick det över. Idag är hon en ängel som är hur social och go som helst.

Nej, tror jag måste sälja. Har ju ganska många nu;). Och betäcker nog om Brindisi med. Hade hon varit gul, hade jag nog haft svårare val.....

Du kan ju göra ett DNA-test för att kolla färgen innan du bestämmer dig om du ska sälja nu. så här gulbrun såg min lilla ut som ny:
MobilePhoto1jun2010204740.jpg

MobilePhoto6jun2010215727.jpg

Sedan blev hon mörk men har man tittat noga så har hon varit mindre mustig i färgen och haft gulare hår runt ögon och under svans där mina bruna haft mer orangea.
/U

Det känner jag igen, min fölis som jag fick för 2 år sedan fick också åka till sjukhus och bli behandlad direkt och hon va också skygg och försökte skrämmas när hon kom hem. Det satt i ett tag men eftersom tiden gick och hon insåg att vi va snälla och inte tänkte sticka henne eller brotta ner henne så gick det över. Idag är hon en ängel som är hur social och go som helst.

Det låter verkligen positivt!:laugh: Då kanske det inte bara handlar om gener utan att han faktiskt blivit skärrad av uppståndelsen kring ulltuna. Reaktionsnabb och tuff var han från början men den mer tråkiga sidan har han visat nu.

just nu är hon ganska mörk, men jag väntar med spänning på att hon ska släppa all fölpäls, vilket jag tror hon gör snart.. Återkommer med bilder när det skett, kanske inte i denna tråden utan i den andra tråden om färger. Googlade efter bilder för att hitta en liknande färg:
AliG.jpg

Detta är alltså inte min, bilden är lånad. Ingen aning om hur hon kommer att se ut i sommar.
/U

Kan det vara så att tuff start = tufft föl? ;) Min är nämligen också rätt tuff. Och stark! Trots att han var så dålig när han skulle få plasma krävdes ordentliga tag för att hålla honom nere så att vet kunde komma åt att behandla.

Jag hoppas att mamman snart ska tröttna och säga åt honom lite mer, han är nämligen tuff mot henne också, hoppar på henne, slår bakut när han diar, nafsar och är på henne mest hela tiden. Hon verkar dock helnöjd så länge han är i närheten... Han är lite skygg mot andra människor men är nyfiken om man ger honom tid och kommer gärna fram och nosar och kelar en stund. Man får dock passa baken för den är lätt - inte som rena sparkar men väl dock bakutsprång.

Vår buse får stallets 2 veckor äldre hingstföl att verka vara ett under av snällhet och uppfostran. :devil:

Min som då är 2 år nu är tuff och självständig. Det var hon redan som föl, men förtroendet för oss människor växte med tiden fram och hon är otroligt social och snäll idag om än tuff. Men hon lyssnar på människan och har respekt men är inte rädd för nåt. Kanske att om man klarar av en sån start i livet så föds man nog stark och tuff annars kanske man inte hade klarat av det.....

Min är inte men det är tydligt att hon är gul nu, jag har varit osäker under vägen.
Den på bilden vet jag inte något om, lånade bara bilden, läste inte om den. Det är inte helt ovanligt att gulbruna är ganska mörka och inte sticker ut så mycket (ex. Ravell) som de ljusare gör.
Här finns en annan mörk gulbrun häst som inte heller ser så typiskt gulbrun ut i mina ögon:
amberfieldspantera2004filly.jpg

Jag har bara lånat bilden

Senast ändrad:

Det enda jag ville säga är att det kanske är synd att välja bort en häst för att den har fel färg, för att den har gömt att den har rätt färg. Då är det bättre att DNA-kolla och fatta beslutet sedan... Kan iallafall jag tycka.
/U

fia-lisa och monell:

Så är det säkert! :) Och om man tänker långsiktigt kan det ju bli en kanon häst i tävlingsammanhang om man får den med sig, en fighter! Men det ska ju vara hanterbart.

Skönt att höra att man inte är ensam om att fått en monsterfölis!:o:D;)

:love: Vår lilla röding
225079_10150163431991344_563156343_6890512_1596017_n.jpg

221759_10150160387686344_563156343_6856660_5557439_n.jpg

Delvis KL

Vilka fina bebisar alla har fått!

Min pingla föddes på dygn 350 och fölningen gick bra. Tyvärr kom inte efterbörden ut som den skulle så stoet hade kraftiga eftervärkar och mådde dåligt. Nu är fölis 2 dygn gammal och båda mår bra. Stoet får penicillin och finadyne veckan ut.

Namnet är inte bestämt ännu men vi fick ett stoföl e. Ias Cadarn (e. Broughton Replica u. Ias Cymraes ue. Henfynyw Tywysog) u. Haymo's Fuké (e. Valhallas More Magic u. Faron ue. Merlyn Welsh Diamond)

Just nu är hon väldigt ljus i färgen men troligen kommer hon att bli svartbrun när fölpälsen är släppt. Stor stjärn och halvstrumpor båda bak.

pic_0781_146523689.jpg

pic_0798_146523970.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 227
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar