Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Kl

Grattis till alla fina fölungar

i morse kl 06.15 föddes här ett brunt stoföl E: Lingh U: Brindisi - Briar - Jaguar. Hade egentligen tänkt ge upp för natten men bestämde mig för att gå ut och fodra hästarna tidigt så att jag kunde sova några timmar sedan. När jag kom ut var huvudet och frambenen redan framme. Tur var det, för jag fick hjälpa henne ur hinnorna. Sedan var hon pigg och var på benen redan efter 20 min. Lite svårt att hitta mjökbaren eftersom mamma helst ville ha henne framför näsan hela tiden.

Blingh1maj3.jpg

Blingh1maj2.jpg

Blingh1maj.jpg

Ingen guling denna gång, men hon är så fin:love:

Verkligen! Vilka underbara föl det finns i tråden! :love:

Jag hoppas på hingstår nästa år, för det har jag beställt ifrån mitt ponnysto. :p

Fick föl i natt det blev ett stoföl. Allt är bra med sto och föl. Förlossningeng gick bra,.03.00 på natten fick hon fölet.

Vilket sött och näpet huvud! :love:

Du får jättegärna lägga in fler bilder! Min Linghbebis kommer först i juli.

Tack alla! Hon är verkligen jättesöt. Fler bilder kommer senare. Vill gärna ta ute men vädret är inte med mig nu, både igår och idag har det börjat att hagla när jag har tänkt ta ut dem:mad: Så de fick gå in igen. Men nu lyser solen igen så jag skall göra ett nytt försök nu.

Kul att du med skall få en Lingh bebis, jag är ju verkligen jättenöjd med min:love:

Vi fick för en vecka sedan ett hingstföl e. Sir Oldenburg. Efter en något dramatisk fölning med felläge (fölet kom med huvudet först och dessutom i en sk red bag delivery) verkade fölet piggt. Stoet var rejält medtaget och ville till en början inte ta sig an fölet. Hon lät oss dock utan bekymmer mjölka ur henne så att fölet fick nästan 1 l råmjölk på nappflaska. Senare fick vi även hjälpa till att få fölungen till juvret då han hade lite svårigheter med att komma åt till en början. Vi hade naturligtvis kontinuerlig kontakt med veterinär som då inte såg någon anledning att behöva göra något mer än att vi fotsatt såg till att fölet fick komma till juvret.

Efter ca 12 h kom stoets moderskänslor igång och med råge. Fölet var då uppe och diade själv och mjölken bokstavligen sprutade ur stoet.

På tisdagen började fölet bli svagare. Han var vinglig och stapplig och verkade inte få i sig särskilt mycket mjölk trots att han hela tiden gjorde tappra försök. Han tog tag i ena spenen men när det började droppa ur den andra bytte han och så likadant tillbaka. Dessutom verkade han hela tiden tappa balansen och hängde i spenarna på stoet. Vi började misstänka att han fått syrebrist under fölningen och att det inte var riktigt som det skulle med fölet. Veterinär tillkallades och det beslutades att fölet skulle få plasma samt att vi skulle mjölka ur och ge på nappflaska minst varannan timme.

Fölet försökte dia själv mellan mjölkning och nappflaskematning och det blev svårare och svårare att få ut några större mängder mjölk, dessutom kom fölet genast till juvret när vi de sista gångerna försökte oss på att mjölka och var väldigt sugen på att dia. Di-tekniken var betydligt bättre och fölet hängde kvar och klunkade längre på var spene vid varje di-tillfälle. På onsdag em var sista gången vi gav lillkillen nappflaska och han har sedan dess bara blivit piggare och piggare!

Nu mår både sto och föl toppen! Är så glad att allting gått vägen så långt. :laugh:

Troligtvis fick fölungen inte tillräckligt mycket blod i sig via navelsträngen eftersom efterbörden kom samtidigt som fölet vilket i sin tur ledde till att han var för svag för att själv kunna dia ordentligt och därmed bara blev svagare och svagare.

28546bdf.jpg

IMG_0423.jpg

IMG_0508.jpg

IMG_0606.jpg

Ojoj vilken jobbig start. Hur gjorde ni med felläget rättade ni till det själva eller fick ni ta ut veterinär? Och redbagen hur gjorde ni med den? dvs hur tar man bort den och när? när man ser att fölet är påväg ut med den framför eller så fort fölet är ute?

Ojoj vilken jobbig start. Hur gjorde ni med felläget rättade ni till det själva eller fick ni ta ut veterinär? Och redbagen hur gjorde ni med den? dvs hur tar man bort den och när? när man ser att fölet är påväg ut med den framför eller så fort fölet är ute?

Jag har turen att ha en underbar stallägare och en riktig gammal hästkarl med erfarenhet av hästuppfödning som granne till stallet så stallägaren fick direktiv av veterinär på telefon som sedan grannen utförde. Tur att de var på plats för jag vet inte om jag hade klarat av det själv, man blir ju lite lätt stressad och nervös när ens sto skriker högt av smärta. Veterinär hade inte hunnit ut i tid för att rädda fölet. Vet inte hur stoet klarat sig om vi hade fått vänta.

Direktiven var att trycka in fölet igen, gräva fram framhovarna och dra ut fölet fortast möjligt utan hänsyn till krystvärkar. Så snart man kunde skulle hinnorna tas bort från fölets nos. Stoet la dessutom av mitt i och fick "väckas till liv" med lite klappar i ansiktet.

Så här i efterhand har jag förstått att det handlar om minuter för att rädda fölet. Dessutom är det fantastiskt att stoet klarat sig utan något mer än små ytliga sprickor i öppningen. Mina hjältar för dagen i stallägare och granne har föutom min tacksamhet i evighet fått kramar och presenter/champagne. :bow:

Grattis till din Sir Oldenburgare :laugh:

Själv sålde jag mitt sto som var dräktigt med SO, då jag kände att jag var tvungen att dra ner lite på hästantalet.

IMG_0423.jpg

Absolut, det var ett jättefint föl, men:

Med den mamman? :eek:
Jag gillar egentligen inte ens halvblod som sådana, och jag som inget kan
ska väl egentligen inte heller uttala mig. Men den där mamman är nog
bland det vackraste jag sett!! Hon är säkert inte korrekt, rastypisk och
allt vad man nu ska döma skönhet och exteriör runt, men jag säger bara
oj vad vacker! :o :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 227
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar