11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Oj vilka härligt bilder på otroligt fina hästar. Blir lite avvis vill oxå ha barmark, här är både hagen och ridbanan fortfarande tänkt av snö :(

Sitter och läser inläggen, oj vad mkt alla verka göra med sina hästar, tömkörning, lastning osv. Ni är jätte duktiga och vilka duktiga hästar ni har. Kul att läsa om det, man blir väldigt inspirerard! :banana:

kl
Troobells sårskada över knät har läkt fint och numera smörjer vi bara med hirudoidsalva för att få bra blodgenomströmning, det är en liten knöl kvar som vi vill få bort.
Men han verkar ju vara någon skademaskin, han hoppsade i boxen i måndags morse, och fick ett sår på frambenet, ytligt, men något miniblodkärl fick sig en touch, så det stod som en liten stråle ut ur benet :crazy: Tryckförband en timme, och 3-4 dagar med bandage. Som tur var ser såret väldigt bra ut, inget rinnigt och ingen svullnad eller hälta heller. Puh.
Hade tänkt ta bilder på honom, tycker han ser väldigt fin ut just nu, men så blev det inte, blev sårtvätt istället....

nejmen vilken otur! Skönt att höra att han verkar repa sig bra dock!

..visst var han efter Bellagio? (då minns jag vilken unge det är:p) har för mig att jag tyckte han var väldigt snygg på bilderna du visade för ett tag sedan.

Det stämmer, e Bellagio :)
Han har blivit nästan helt grå nu, och har släppt så gott som all vinterpäls, så han ser inte alls ut som en tufs längre.

Bellagio ungen hos oss har också släppt massor av vinterpäls redan medans min Zuidenwind unge är en lurv fortfarande:D

Bellagio ungen hos oss har också släppt massor av vinterpäls redan medans min Zuidenwind unge är en lurv fortfarande:D

Min med:D Han PRE-polare är typ färdgfällda, men min släpper päls i omgångar så även om han har betydligt kortare päls än för 2 månader sedan är han fortfarande tjockpälsad:p

Äntligen har jag lyckas få en jpg bild och lägga här.. telefonen sparar ju i något helt annat format:mad:
Reine nu i början på året... Och han är en kopia av modern, utseendemässigt.. och med mkt bättre benställ säger hovis... Det tackar vi för :banana:

Reine (Shooting Star-Bayron)
33010613.jpg

31912299.jpg

Gazque: Va söt han var! :laugh:

kl. Var ute på promenad med Walleman som tydligen har lärt sig att sparka med frambenen medan jag varit borta... :crazy: Men han är söt ändå! ;)

33010718.jpg

33010723.jpg

Snyggingen! :laugh:

KL
Här blev jag plötsligt jätteglad idag när min lilla kille for runt som en ohejdbar raket i hagen - utan minsta tillstymmelse till hälta! :love: Jätteglad minihäst som senare på dagen låg helt utsträckt på sidan och sov som en stock - i värsta leran... :grin:

Ikväll när jag som vanligt fixade fötterna på honom så upptäckte jag orsaken till denna plötsliga lycka - bölden på bakfoten hade spruckit av sig själv! :d Tja, konstigt att man blir glad över sånt, men vad ska jag annars bli!? Så jag duschade med jodopax och tvättade så gott det gick (och så gott jag fick...), mer än så kunde jag ju inte göra...

Hovis kommer imorrn, jag jobbar såklart. :cool: Men sambon är hemma och ska agera hållare, samt överräcka min halva roman som jag skrivit till hovis. :D Hoppas att jag får rapport framför eftermiddagen hur det gått...

Jag misstänker att det är de allra mest minimala minisprickorna som orsakar hans bölder. För sambandet är väldigt tydligt, under varje böld som varit har där funnits en. När dessa försvunnit och hans fötter är fina nästa gång - då får han banne mig gå skodd resten av sitt liv! För såhär kan han ju inte ha det... :crazy:

Nu har båda mina blivit ettåringar på riktigt! Fyllde 9 o 14 april.
Senaste tiden har varit sånt oväder här i schweiz, så har knappt kunnat göra något allt med dom.
Försöker ta ut dom då och då, men dom mest hoppar runt när jag tar dom ifrån kompisarna, hur gör ni? verkar
som att alla här har lugna fina åringar som går snällt med på promenad.. är det bara en vanesak? hur ofta tar ni ut dom?

Jag tar nog ut min ur lösdriften ca 4-5 gånger i veckan. Då står han i en liten fålla utanför driften och får äta lite mineraler och lusern som jag har med mig, bara för att göra stunden trevlig. Minst en gång i veckan tar jag honom ensam upp till stallet och tar in honom på box en stund, för att han ska vara van vid det ifall att olyckan skulle vara framme.

Någon gång i månaden går vi på längre promenad, vi gjorde det tätare i början, men eftersom han är otroligt snäll att hantera så vill jag inte nöta på honom i onödan. Däremot ska vi börja promenera lite mer för hand nu i sommar, innan vi ska börja att tömköra honom, då blir det säkert 1 gång/vecka.

Han verkar iaf tycka om det som vi gör med honom, för vi behöver bara ropa och vissla, så kommer han genast mot oss, oavsett vart hans flock befinner sig. Det värmer i hjärtat!:love:

Kl

Ja de börjar verkligen bli stora nu! Fick knäppt ett par bilder igår när Kicken och hans ett år äldre polare mätte krafterna :). Höjdmässigt är det bara ett par cm som skiljer och tur är väl det...!

wpid-20120414_1332301.jpg

wpid-20120414_1333171.jpg

wpid-20120414_1335351.jpg

wpid-20120414_1335431.jpg

wpid-20120414_1335511.jpg

Kicken e: Bravour-Cortus och polaren e: Rolex TP

Oj, det var en rejäl "Kick" :D
Väldigt fin i kroppen, så jämn liksom!

Min gråa har biffat till sig de sista veckorna.
Idag tog vi en promenad med den gamle valacken.

554059_208337005936193_100002796869229_256622_1199184622_n.jpg

Det gick lysande, men efter en timma fick jag gå ut igen.
Han ville inte äta sitt kraftfoder utan skrapade med hovarna och ville lägga sig ner. Det fick bli en promenad till men utan sällskap.
Han piggnade till och bajsade 2 gånger, men det var inte helt problemfritt att gå iväg hemifrån. Han stannade många gånger och backade ibland.
Skam den som ger sig, till slut hade vi kommit dit jag hade tänk och hemvägen gick bättre. Hoppas bara det var en "fis på tvären" och inte riktig kolik. Ska gå ut om en stund igen och se hur han mår.
Jag misstänker att de har plockat i sig för många ekollon i den nya hagen.
Jag frågade veterinären om det var någon fara och han sa nej :( men jag kan inte tänka mig att han blivit dålig av något annat.
Den gamle hade samma symtom igår så då stängslade vi om hagen så de inte kunde komma åt fler ekollon.

*knapplån*

Här kommer en liten filmsnutt på de två snart ettåriga hingstar vi har här hemma;

Arroyo CML - den bruna - e. Ampère u. Naomi ue. Nactus-Krevad och hans bästis Ferus QRE -fuxen - e. Chirlon u. Fara xx - uppfödd och ägd av QRE Dressage Breeder

http://youtu.be/u5_Ds9Ji_NM

kl
fick lite bilder på Troobell igår, tyvärr med täcke (som han har eftersom han är tunn efter skadan. Men det går iaf åt rätt håll på tjockleken :)
6937261308_7337f8ba5a_z.jpg

6937263660_4405dfb839_z.jpg

7083340119_75c3b27dd0_z.jpg

Han är så galet mysig och trevlig så jag är helt kär :love:

Han har inte släppt ner ballsen ännu.. håller alla tummar jag har för att de trillar ner så småningom ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18