11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Vad duktiga de är! Och du med såklart!

Jag har tänkt att börja tömköra min i sommar, och vara med på kurs i höst för välkänd A E-son. Så vi har börjat att träna med träns för fullt nu, för att han ska vara van vid det när tömkörningsgjorden ska på.

Kul att se! :)

Åh, en sån kurs skulle jag med vilja gå! Jag kan tömköra som i förbereda för inkörning, men när det kommer till arbete på töm är jag ganska lost. Kul att ni kommit igång med invänjning av träns och bett, hur fungerar det för er?

Ja, jag har en sådan tur att det anordnas där jag har min lillkis på lösdrift, så vi passar på att vara med!

Han accepterar träns och bett bra, tuggar lite, men han har å andra sidan bara haft tränset 3 gånger än. Vi tränsar helt enkelt genom att knäppa upp vänstra sidostycket och för in bettet, och knäpper sedan igen. Och sedan så tar vi en promenad. (Fast då hakar vi fast i grimman som sitter under tränset än så länge.)

Han har haft täckgjord med schabrak på sig otaliga gånger redan, och det bryr han sig inte ett skvatt om, så jag hoppas att tömkörningsgjorden ska gå lika bra. :)

Ååh så fina och duktiga killar! :love: Kanske man skulle börja vänja liten med bett och träns, det sliter ju inte på fötterna... :grin: Enda kruxet är väl att han är så bökig när man kommer upp till nacken - då kan det komma en riktig travarsving så man får akta näsan... Då kan det vara nog att bara få på grimman!

Quimero: Vad kul att få gå en kurs för honom!!! Det skulle jag verkligen vilja göra! :laugh:

KL
Idag fick jag hjärtat lite i halsgropen när jag såg min lilla på tre ben i hagen, väldigt halt på ett bakben... Jahapp, bara å ta in å kika. Syrran var här också och hon pysslade också om liten plutt. Han blev av med en hel drös päls, sen kollade jag fötterna. Väldigt varm i höger bak uppe vid kronranden, kanske är det en böld på väg ut även där... Hovis sa förut att han misstänkte att det skulle komma en just där, men det är väl klart att man hoppats att han skulle slippa... :(
Han är annars mest öm när han går, det är så knöligt och hårt underlag i hagen. När han går på bra underlag är han faktiskt inte halt (peppar peppar...). Därför fick han följa med ner på lägdan en liten sväng och röra på sig utan att det gjorde ont. I början var han lite försiktig, sen blev det större och större steg och gladare och gladare miner! :laugh: Till slut kom det ett par fina glädjeskutt också, det hade jag förutsett och hade lång lina och hjälm, men han är väldigt lätt att stoppa och ta ner på jorden igen så det behövdes inte mer än ett "nej" eller ett litet ryck i linan. :D

Blev nåt kort också innan kameran dog...
221.jpg

224.jpg

Blev dock ingen lång promenad, bara ett par minuter. Nu längtar jag verkligen till sommaren...

Jag va på kurs en helg för A Eriksson för ett par år sedan och det va ruskigt roligt och lärorikt! Har funderat på att gå med någon av mina ponnyer framöver igen :)

+ Maja_Kandi: Jag var ju anmäld till en 4 gångers kurs med A.E nu, med mamma häst. Tyvärr har vi på grund av skador bara kunnat vara med två gånger, och det känns jättetrist. Men lite hann jag väl snappa iaf, och känner mig nu mer redo att ta tag i tömkörningen av Q, bara han har hunnit vänja sig med träns och gjord.

Man får ju passa på när han är så nära. Men smakar det så kostar det.. Fast det vet ju vi hästfolk alltför väl redan... :crazy:

Haha, ja det måste vara ödet som spelar spratt med en ;), skimlar som brukar slå igenom så starkt annars! Ja jag är otroligt glad för det vita som Frida ger :)! Nej en bra häst har ingen färg, bara lite extra roligt med lite extra tecken ^^

+ ni andra som tidigare nämnde att Koronn hade fin modell: Tack! :d Jag är ju liiiite partisk, men jag är mycket förtjust i den modellen av hästar! Pappa Saigon förbättrade typen mycket fördelaktigt! Både äldre bröderna blev mycket typade av mamsen men Koronn fick det bästa av båda två. :D Så himla kul att kunna jämföra!

Quimero: Det är det stora problemet med hästar... :grin: Inte bara de roliga sakerna heller tyvärr, vi som nyss köpt hus med allt vad det innebär för ekonomin, har det kämpigt som det är UTAN otaliga veterinär- och hovslagarräkningar... :crazy: Till hösten blir det mycket åkande för att löshoppa storebror också, jippie, mera kostnader. :D

Nästan alltid när jag hajar till av en snygg häst så visar det sig att den har Saigon till far. Din är inget undantag, verkligen en fin modell! :)

+ Victovie: Tack, vad glad jag blir! :laugh: Jag lovar att han är precis lika trevlig som han är snygg! Det är det som gör det så svårt i tankarna om försäljning... :crazy: Fast tja, man kan nog inte sälja en halt häst, så jag kan nog "sova lugnt" på den fronten tills nån gång i sommar... :grin: :D

håller med om att Saigon typar sina ungar fint. ffa brukar dom få en fin överlinje. Min stallägare har haft två fina Saigonhästar, båda med mkt fin hals. Dom har också rört sig bra.
Mitt sto (Zoleros mamma) är e.Sack.. och har även hon ärvt den fina överlinjen. högdräktig och omusklad men en hyfsad bild jag hade nära till hands på henne:)
418093_10150608213676344_563156343_9183573_1958911812_n.jpg

KL. Zolero fyller faktiskt ett år den 18e april vilket är snart! Tänk vad tiden gått fort.. ett helt år sedan han kom till världen..
555715_10150662033531344_563156343_9372566_22990675_n.jpg

Han mättes idag till 147cm. Han har blivit rätt rejäl men fin typ och verkar inte bli alldeles för stor ändå *hoppas hoppas*:D

Ja Saigon har präglat med flotta modeller, vi har sj fött upp en e.Saigon - Tip Top som fick den vackra modellen :)
165388_10150108106206303_744601302_8052510_2798145_n.jpg

428613_10150645259941303_744601302_11685461_724277633_n.jpg

Haha, Fialotta övar redan piruetter ser jag! :D Superfina, som alltid! :love:

Kul med bild på din e. Saigon! :laugh: Hoppas min ser ut sådär som vuxen också... :angel:

I dagsläget just exakt nu ser han ut såhär, en extreeeemt skitig åring!

Terroriserar brorsan...
026-1.jpg

054.jpg

079-1.jpg

Vi har helt underbart vårväder idag, strålande sol och så gott som vindstilla! Underbart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18