11-månaders sover läääänge...

F

Fnyfniken

Hej alla bukisar!

Ni brukar vara fulla av goda råd. Min son, 11 månader gammal har börjat sova middag länge. 2-2,5 timmar på lunch och 1-2 timmar på kvällen. 10 timmar på natten.

Tidigare sov han sämre, innan jag slutade amma mycket sämre. Nu sover han hela natten och vaknar aldrig under sina tupplurar.

Till saken hör att mycket har hänt i hans utveckling nu när detta har skett. Han går (jättemycket, säkert 5-6h om dagen, halvspringer) leker ute i lekparken 2 timmar, undersöker allt hela tiden och tänderna har äntligen börjat titta fram.

Jag tror själv att sömnen beror på att så mycket händer (han lärde sig att sova hela natten på sememstern i skåne) och att han behöver vilan för att låta hjärnan växa. Jag tycker det är många timmar men inte för mycket. Han är jättepigg och glad annars.

Sambon är lite orolig, då de säger att man ska hålla koll på om de börjar sova "ovanligt mycket" eftersom det är tecken på sjukdom.

Hur mycket sover era barn? Har det ändrats under utvecklingen? Vad har det berott på?

Fny

Sv: 11-månaders sover läääänge...

Jag tror nog att du kan vara rätt så lugn. Båda mina sov runt två timmar på dagen och sen 12 timmar på natten, Freddan sov sämre på natten i och med att han ammade men ändå... Det är en intensiv period och han behöver nog få sin sömn!

Båda mina har sovit ungefär lika.
Med yngsta kommer jag ihåg bättre. Han sov middag 2 ggr om dagen 30-60 min. tills han var 10 månader ungefär.
Nu sover han en gång på dagen 1-2 timmar och ca 10 timmar på natten.
Det har han gjort sen han var 10 mån.

Det passar rätt bra eftersom det är upplagt så på dagis. Och han börjar om en vecka drygt.

Var nöjd! :)

Men enligt vad jag läst så sover barn dåligt de perioder som de utvecklas, inte som du säger.

Vikke sover mer än så och han är 13 månader. Helt normalt enligt BVC och han har alltid sovit "mer än genomsnittet". 14 timmar är väl medel för en 11-månaders cirka, så det verkar väl helt normalt?

Var nöjd! :)

Men enligt vad jag läst så sover barn dåligt de perioder som de utvecklas, inte som du säger.

Jag är nöjd! :)

Men hur jag tänkte var att i och med att han springer runt så mycket och ser så mycket nya saker och undersöker dem så har han mycket att bearbeta när han sover. Eller att han blir fysiskt trött helt enkelt.

Han sov väldigt dåligt innan jag slutade amma. På slutet vaknade han var tredje kvart hela nätterna, jag ammade honom i sängen och somnade med honom vid bröstet. Jag var så trött och slut själv att jag inte insåg att han inte fick i sig särskilt mycket och att det han fick inte innehöll så mycket näring. Han var ju också trött av att vakna hela tiden (av hunger då) natten igenom.

Vi förberedde oss på jätteprotest när jag införde välling på kvällen och på natten när han vaknade, men han var så nöjd. Man ska då gå på alla nitar.

Fny

kan tillägga att vår dotter sov som en dröm till 8 månaders ålder. Hon sov hela nätterna (i egen säng i eget rum) och dessutom flera gånger om dagen. Vi stolta föräldrar skröt om hur bra hon sov, och våra vänner var avundsjuka och sa att det nog skulle ändras...

Och vid 8 månader ändrades precis allting. Då började hon bli ett totalt monster om nätterna och vi föräldrar var sååå trötta. Alla sa att det nog snart skulle gå över, eller åtminstone när hon började dagis, men det fortsatte längre än vi trott. Nu ÄNTLIGEN har det gått över (för den här gången?) och hon har börjat sova hela nätterna igen. Men det dröjde ända tills hon var 1 år 6-7 månader! Nu sover hon hela nätterna för det mesta men visst vaknar hon ibland fortfarande, men nu uppskattar man de hela nätterna sååå mycket mer och det är mycket lättare att orka med de nätter hon inte sover bra. Underbart!!! :bump:

Vår son är nu 10 månader. Sover för tillfället ca 10-12 timmar/natt och ca 2-3 timmar en gång mitt på dagen. Sover mer och mer hela nätter. Som det är nu är LYX!

Tidigare vaknade han stup i kvarten både nattetid och dagtid. Men så är det väl att ha småbarn!

Åh, jag hade varit överlycklig bara jag. Nu sover visserligen Sebastian hela nätter, men hans dagsömn är usel just nu. Och nattsömnen börjar bli lite krånglig av och till, han har blivit extremt lättväckt.

Idag exempelvis, så vaknade han vid 08:00 och gick sen och lade sig kl 20:45 ungefär. Förutom att han somnade i bilen på vägen till affären (10 min) så har han inte sovit alls på hela dagen.. Så humöret har inte direkt varit på topp sen ca kl 15.

Förut sov han 11-12 timmar på natten, och ca 2-3 timmar mitt på dagen. Då var han alltid glad och nöjd när han var vaken. Nu är han för det mesta gnällig, kinkig, extremt mammig och gråter mer än han någonsin gjort :crazy:

Det är väldigt olika. Våran pojk var 3 veckor då han sov från 19-08. Dottern somnade 19 vaknade kl 23 och 02 för att ta. Sedan så sov hon till 10-11:eek: Vid denna tiden så sov dom en timma middag med.

Ja, man kan nog inte klaga om man har det som vi. Sambon envisas med att det är dåligt om de sover för mycket för de kan vara sjuka.

Idag har han sovit mindre, bara dryga 2 timmar på lunch, och det har resulterat i all han varit lite långsam på eftermiddag och kväll. Det härliga med vår pojk är att det ibland kan gå en vecka (!) utan att han gråter! Han har inte gråtit för att han har varit trött idag heller, utan mest suttit ner och stoppat en boll i en burk och sen tagit ut den igen. När han är pigg springer han runt både ute och inne och man blir matt bara av att följa honom.

Imorgon ska jag dock ringa BVC för han har haft lite slemmiga lösa bajsar i 3 dagar nu. Verkar inte ha ont eller vara påverkad alls, men jag funderar om han har svalt något som kanske blockerar tarmen. Men man tycker att det borde göra ont. Kan det vara värmen? Jag minns att jag blev "magsjuk" som lite av värmen...

Fny

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 238
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Hej, jag vet att vi inte är de enda föräldrar som har ett barn som INTE vill sova. Våran kille är snart tre år och det är alltid strid...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 038
Senast: Comfort
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 142
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar