Men du så jobbigt! Hur såg det ut på masksidan? Jag hade nog gjort ngn form av "dunderavmaskning" för att se till att även ev. bandmask försvann. Ett annat alternativ (kanske mer troligt eftersom han inte vill äta) är ju att han har magkatarr/magsår, inte helt ovanligt. Speciellt inte om han flyttat omkring. Jag hade nog i samråd med vetrinär provat att provbehandla honom för att se om det hjälpte.
Har du ut en vetrinär som fått kolla på honom? Jag tycker att det verkar vara läge för det.
Jag har haft problem med avmagrande häst en gång, den åt med god aptit men blev bara smalare och smalare. Där fick jag rådet att helt ta bort kraftfodret en vecka (hade redan fri tillgång på grovfoder) och sedan öka låååångsamt. Det hjälpte.
Håller tummarna att det vänder för er, det är jobbigt att ha en häst som lätt blir tjock men det är mycket jobbigare att ha en tunnis som inte vill äta eller lägger på sig!
Har nytt hö nu som han gillar bättre,gav tre kg av det i eftermiddagsmålet igår och det hade varit soprent när dom fick nattmaten vid 22,nattmaten var även det 3 kg,och låg nog kvar ett-två kilo i boxen av det,då var det det gamla höet. I hagen får dom morgon med hö (gamla),och lunch med hösilage,hösilaget äter dom upp,men höet plockar dom lite i och går och äter gräset. Nu kommer han bara få av det nya höet from i morgon,då har vi gått över på det nya under 6 dagar,dock så blir det en ganska hastig övergång nu då jag tidigare bara gett 0,5-1 kg av det per mål,igår så packade jag som sagt 3 av det för att då började jag fundera på om det är något fel på höet. Helst så vill jag gå över under längre period,men som sagt det nya verkar han äta med god aptit,så jag får chansa och hoppas magen klarar snabb övergång. Det gamla är ju samma hö han haft hos utbildaren,så det förklarar ju saken att han inte ätit där heller....
Jag trodde helt enkelt att han bara gillat hösilaget mer (för han väljer ju hösilage även om höet är mkt smakligt enligt honom) så jag min dumstrut har helt enkelt trott det berodde på det att han ätit hösilaget men inte så mycket hö,nu med det nya höet så äter han som sagt upp det han får.
Jag tycker mig kunna se en lite uppgång redan faktist från när han kom. Han är fortfarande väldigt väldigt smal,men känns lite rundare över revbenen,och ser MYCKET piggare och gladare ut iallafall. I går morse hade han busat järnet i hagen!
Pratade med hagkompisens matte i dag och hon sa att hon märkt på hennes häst att hon gått upp i vikt sen vi kom i Fredags och dom fick en större hage då,så gräset ger nog lite endå,då hon inte fått mer mat för övrigt. Även om det inte ser så grönt ut än så verkar det som sagt finnas lite endå eftersom hon gått upp,märktes på sadelgjorden sa ägaren.
Maskkoll ska göras nästa vecka,nu blir det ju röd dag osv,så jag kommer skicka in det på Måndag så det kommer in direkt.
Nu hoppas jag att det går snabbt nu när han (förhoppningsvis) kommer äta bättre med hö. Äter han upp alla 6 kg så ökar jag på tills han lämnar helt enkelt. Går han upp bra så kommer dom kunna vara ute några timmar till så det blir lite mer gräs i magen också.