10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Jag ska åka på semester, Annie går i hagen. Berättade idag att vi inte kommer ses på 10 dagar men vem bryr sig :D Vi tjafsade lite idag om att lyfta hoven (fixar det i hagen, lös) men jag vann :D Tur det iofs.

God Jul härinne så hörs vi i mellandagarna :banana:

KL..
Jag vill också ha snöööö!

Räkan sparar till barbie-man. Från att min förra häst fick ha stubb, så tänker jag nog falla till föga för min mamma som tycker de ska ha lång man. =) I alla fall tills jag längtar efter att knoppa alldeles för mkt :P Älskar att pyssla med manen och fläta.

Lurade ut min sambo att hjälpa till med tömkörningen. Han kan vääldigt lite om hästar men det visade sig gå väldigt bra med en person som lydde mig. Och räkan skötte sig exemplariskt.. vi lyckades med att gå slalom mellan lite koner typ 3e försöket. :D. Men den största framgången är att sambon redan lovat att hjälpa till på söndag igen!

Planen för 2012 är att köra in henne under våren och löshoppa lite på låga höjder, mest som lydnad. Sommaren blir ledighet och hästliv, eventuellt tänkte jag visa henne bara för att jag själv ska få lite erfarenhet inför 3 års testet. På senhösten så ska hon sittas in om jag hittar någon villig lätt liten människa som får hjälpa mig med det. Själv är jag över 180 och väger runt 75 kg så jag vill helst att hon ska få vänja sig med att ha något lättare på ryggen.
Jag planerar också att röntga henne, jag är en sån som oroar mig för allt möjligt och skulle vilja få det ur vägen.

Om allt går enligt planerna och ingen växtfas hamnar i vägen så blir det 3års 2013 och sen tänkte jag betäcka henne. =)

*kl*
Jag har kommit på hur jag får igång Ove XD Först ger jag honom en godisbit sedan är det bara att kuta. Då kan han allt röra på sig :p Han är som en blodhund på lukta till sig att man har godis i fickorna. Och får han inget blir han en terrorist. Igår när jag mockade inne i lösdriften så blev han tjurig då han inte fick något så då ställde han sig på grepen och vägrade flytta på sig :rofl:

Jag hade en dust idag med min. Hade dom inne på box en stund för att kunna rulla sig. Sen fick han stå inne som sällis under tiden jag klippte gamlingen så han skulle vänja sig vid ljudet.

Men när jag släppte ut gammelskrutten blev han helt hysteriskt, försökte gå över mig, tränga sig förbi. Vi stod kvar i boxen tills herrn stod still i acceptabla sekunder innan vi gick ut.
På vägen genom stallet högg jag till mig ett kort spö för säkerhets skull, att ha honom odräglig redan nu när han är runt 1,60 hög kommer inte vara skoj när han är färdigväxt. :(
Viftade det framför hans näsa en gång, då hajjade han till & slutade försöka promenera över mig.

Hur "ensamhetstränar man dom små liven? Han har tidigare stått själv på box osv, men numera blir han ängslig.
Är det en övergående period man ska ignorera?

Det gäller att försöka ligga steget före! ;) Jag började med att ta ut Orvar på stallplanen bara utanför hagen,sen gick jag längre och längre bort från kompisarna hela tiden,tillslut in i stallet en halv minut sen ut igen,det viktiga är att helst ligga steget före,hästen ska få komma till sina kompisar INNAN den blir ängslig. Allt funkade jättebra med Korven,och vi kunde vara i stallet själva utan den minsta hästen i synhåll,tills en dag då han vart jättefrustrerad bara pangbom,gnäggade och trippade runt,satte mig helt enkelt på en stol och väntade ut han,tillslut så tröttnar dom,och jag såg ju att han var ju inte alls orolig eller så,utan bara jätte jättearg över att stå där,gick kanske 5 min av att gå fram och tillbaka,gnägga,skrapaa med hoven,gå åt sidan,sen ställde han sig lugnt igen,då fortsatte jag att borsta och mysa,och han tuggade och gäspade. Nu funkar det så bra så att det kan komma in en annan häst i stallet medans vi är där,sen kan den gå ut igen utan att Orvar bryr sig nämnvärt. Kan ha Orvar helt lös på gången utan problem.

Det vi måste träna nu är bara att jag ska kunna gå ut ur stallet också utan att han börjar trippa runt,så fort jag är ute ur bilden börjas det att dansas där inne.

Nu funkar ju hästarna olika,men Orvar har alltid varit så att han "exploderar" i frustation sen är allt kolugn sen när han lugnat ner sig,och det är inte alls läskigt nått mer,Som när vi hämtade hem han,lastningen gick bra,första 10 minuterna gick bra,första stoppet lät och kändes det som om han var på väg ut genom transporten! :eek: Alla kollade,hela transporten och bilen ruskade,och det slogs och skreks,efter 5-10 min när han fått lugna sig så kikade jag in för att se så han stog på alla fyra står han lugnt och tuggar hö och undrar varför jag kommer och stör,resan hem gjordes flera stopp på,och varenda gång vi stannade till så ställer han sig och sover,där står vi på en parkeringslucka brevid 110-vägen med skötardörren öppen,och han står och sover,och detta har jag även märkt på alla andre grejer också,om han blir frustrerad så blir han JÄTTEfrustrerad ett par minuter,sen rinner allt bara av honom,och han blir helt lugn igen,nästan som att han står och irriterar sig/retar upp sig,sen bara kommer all frustation ut,och när han märker att han inte kommer nån vart med det så lägger han ner.

Medans min förra häst bara byggde på och byggde på,tills hon kunde vara helt mupp i flera dagar typ.

Förra ägaren berättade när hon ensamtränade henne när hon var ung så höll på på att bli galen,hästen fullkomligt gick loss inne i stallet skrek och skrek,sparkade och for och flög och stregrade sig och klättrade på väggarna,och GAV SIG INTE! Kommer inte ihåg hur hon löste det tillslut,men ja,det tog lååååång tid. När hon väl började stressa upp sig så fanns det liksom inget slut,utan trappades upp hela tiden tills man kom till en nivå då det var rent ut sagt farligt att vara i närheten.

Ska tilägga att jag och orvar var iväg på "träning" för denna tjej,såååå mycket lättare i hanteringen nu när man kan flytta honom med så små medel,har aldrig känt att jag behöver ha en pisk till hands,för han respekterar mig så otroligt mycket vid hanteringen,och när han står lös på gången och smyger fram ett steg så funkar backen klockrent,dvs som ni ser på filmen,en liten vift med pekfingret,även när jag är inne i hagen så är det så skönt att kunna flytta undan han med hjälp av bara pekfingret,istället för att boxa omkull han nästan som jag lär göra med ena inakoderingen där,han ska nämligen vara PÅ en när man går in i hagen,och jag gillar det inte,vill ha mitt space! :D

http://www.youtube.com/watch?v=BW7a3XRBuXI&list=UUeD8sQ09DpCo5clkwZfV45g&index=9&feature=plcp

Börja med att ta ut han själv medans dom andra står inne/i hagen.
Gå ner med honom till en paddock. Släpp honom och låt han bralla. Sen lägg fram en hink med några goda morötter.

Om han är svår att gå ut med själv så kan du lägga ut en hink med godsaker så får han det när ni har kommit halvvägs (lägg ut den i förväg och håll den inte i handen med på promenaden dit). Då kommer han tycka det är så spännand att få komma ut. Gör det kanske varannan gång i början sen mer sällan, sen kommer han ha släppt det och förstå att det inte är farligt att vara själv.

Sen lär det inte vara några problem att ha honom själv i stallet när han är van vid det.

Håller med dig! Det är mycket från häst och häst.

Först få hästen att lita på en innan man början med promenader. (Inte riktat till dig Spirit)

Min fick ofrivillig ensamhetsträning i våras när hon hade en hovböld som hovis inte hittade på första försöket och det var så jädrans soppigt att vi inte ville släppa ut henne när vi precis hade karvat i hoven. Hon gick runt runt och var orolig ett tag men gav upp sedan och kunde stå lugnt och titta på de andra genom fönstret. Men så fort jag var i närheten så började hon skrika igen. Nu kan hon vara själv men blir väldigt "pratig" när hon ser mig eller någon annan häst. Och gud förbjude, skulle någon annan av lösdriftshästarna gå förbi henne till en annan del av stallet så blir hon lätt tokig.. Men nu är det mer som Fibusens Orvar, hon blir förbannad och otålig men inte så rädd eller osäker.

Igår fick hon sista vaccinet och avmaskades... Så himla skönt med en häst som inte ännu fattat vad avmaskningssprutan innebär :P hur lätt som helst att stoppa in i munnen. Lånade ett måttband för att kolla vikten och mätte även höjden. (mätstickan som jag lånat finns inte kvar eftersom hon som hade den har bytt stall) Så med den lite osäkra måttbandsmätningen så är Räkan nu 164 cm över manken och väger 440 kg! Stooor.

När vi gick tillbaka till hagen så taktade hon lite. Nu när hon är så lydig på att hålla sig i skinnet så provade jag att små smacka och berömma lite. Tror jag läste i Kyras bok att hon gör så med unga hästar för att lättare leka fram piaff och passage i framtiden (as if att vi kommer komma dit :P ) men det såg ut som att hon fick till någon passageliknande gång tills hon blev lite exalterad och satte sig! Efter det skrittade vi förståeligt nog resten av vägen.

Min fick ju precis som Ottilias ofrivillig ensamhetsträning förut för hans lillebror hade tre hovbölder i rad och följaktligen stod inne flera veckor. Då gick ju Kaptenen och mammahästen in till honom varannan gång och höll honom sällskap, men Kaptenen var för det mesta ute själv i hagen. I början var det ett himla liv både inne (från mammsen) och ute med en massa spring, men efter nån timme var det lugnt med mera skritt och nån gnäggning då och då. När han gick ut själv för tredje dagen i rad var det helt lugnt, han stod kvar vid grinden en stund och sen suckade han och gick och åt.

Inne har det aldrig varit några problem. Han följer snällt med, står stilla och gör det man ber honom om. Kan vara lite jobbigt att flytta sig i sidled ibland men det funkar när matte påminner honom om hur man gör... ;)

KL
Tror att min grabb lyckats rulla fast i boxen för nån natt sen... Ingenting som märks på hästen som beter sig normalt, men det var väldigt mycket spån upptryckt på väggen, hinken med vatten hade tippats ut (sitter fast på väggen precis under gallret) och boxdörren hade hoppat ur spåret (skjutdörr). Han gick lite försiktigt ut ur boxen men det var ingenting jag tänkte på för jag var så fundersam över dörren. Men sen på kvällen såg jag att han hade varit väldigt svettig över både bringan och på halsen och bak mot låren, så då började jag fundera lite mer... Konstigt att jag inte såg det på morgonen bara!? Sambon som släppte in kvällen innan hade inte märkt nåt konstigt. Och nog för att de springer som idioter varje dag i hagen, men så svettig borde han väl inte bli av det!? :confused: OM det nu var en fastrullning är jag väldigt glad att han tog sig ur den själv...

Senast ändrad:

Jag och sambon var ute till Rigel idag. Blev en kort runda då det blåste och Rigel lyckades trampa Linus(sambon) på foten så ha fick så ont stackaren.

Fick några bilder iaf men nu har han kommit in i trotsåldern. Han har växt så mycket på senaste och varit oerhört seg och loj. Men nu! Jäklar vilken fart det var på honom, busade och stegrade. Dock lugnar han sig väldigt snabbt efter sina ryck och min hund som också var med var uberstissig så det var hon som stirrade upp honom mest.

Sen hade det släppts 2 nya -11or i flocken och när jag mös med dom blev Rigel väldigt avundsjuk haha. Min lille gospojk. Han är så jämn och fin i kroppen nu. Otroligt välväxt för sin ålder, ska bli så kul att visa honom som 2,5 åring igen.

KL
Tror att min grabb lyckats rulla fast i boxen för nån natt sen... Ingenting som märks på hästen som beter sig normalt, men det var väldigt mycket spån upptryckt på väggen, hinken med vatten hade tippats ut (sitter fast på väggen precis under gallret) och boxdörren hade hoppat ur spåret (skjutdörr). Han gick lite försiktigt ut ur boxen men det var ingenting jag tänkte på för jag var så fundersam över dörren. Men sen på kvällen såg jag att han hade varit väldigt svettig över både bringan och på halsen och bak mot låren, så då började jag fundera lite mer... Konstigt att jag inte såg det på morgonen bara!? Sambon som släppte in kvällen innan hade inte märkt nåt konstigt. Och nog för att de springer som idioter varje dag i hagen, men så svettig borde han väl inte bli av det!? :confused: OM det nu var en fastrullning är jag väldigt glad att han tog sig ur den själv...

Tur i oturen! Ush ja. Ibland önskar man att dom kunde prata.

Inga problem att ta honom ur hagen & in i stallet, kan pyssla med honom, lastträna osv. Även ta in honom i stallet. Men att ta en häst ur stallet när han är själv gör honom upprörd plus han är upprörd att stå själv inne öhvt.
Men lugnar sig oftast efter en stund men står ännu inte hlélt avslappnat.

Fibusen, var finns denna tjejen? Gillade verkligen vad jag såg även jag inte är någon western människa.:love:

Hon finns i Dalarna! Har fått en hel del PM av folk som undrar,och om du vill komma i kontakt med henne så kan jag PM:a hennes hemsida.

Hon är verkligen helt otrolig,hon "leker" fram lydnad,och jag har varit där strax under 3 timmar allt som allt,och får att inte kunna flytta orvar alls,knappt ens om man hade en ångvält,så kan jag nu backa han med pekfingret,även om jag är inne i hagen och tycker han är för "på" så viftar jag lite med fingret så backar han på en gång! :love:
Allt jag lärt mig hos henne har gjort allt så mycket enklare,bara det att jag faktist kan ha han helt lös på gången är ett enormt framsteg,han bara trippade runt förut fram och tillbaka,jag har varket behövt tagit i,höjt rösten eller "lappat" till han för att komma dit,utan bara små små tecken så kan jag flytta han åt alla håll (sitter inte klockrent än dock,förutom backan som funkar till 100%). Om vi är ute och går och han börjar traska förbi så höjer jag handen så saktar han in på en gång,om han går alldeles i ryggen på mig så pekar jag åt höger så går han upp brevid mig i stället,fick nämligen hälsenorna hoppade på en gång av en häst,så jag har dom helst inte rakt bakom. Allt är så himla mycket lättare,och vi har inte behövt tagit en endaste större disskution om nånting. Det enda som krånglar för oss är som sagt gjorden,men det ska jag (med hjälp av henne) ta tag i till våren.

Som vid lastningen,höll på hur länge som helst förut,men sen med lite hjälp:

http://www.youtube.com/watch?v=ifxNgwTd98U&context=C3e9d802ADOEgsToPDskL2jDg_AE70UCeZMRXLIBPy

Jag rider inte heller western,men jag tror att vi "vanliga" ryttare har mycket att lära av sånna människor som verkligen kan NH och liknande.

Så fort det blir trevligare väder så kommer jag bli stammis hos henne! :D

Ska tilägga att jag och orvar var iväg på "träning" för denna tjej,såååå mycket lättare i hanteringen nu när man kan flytta honom med så små medel,har aldrig känt att jag behöver ha en pisk till hands,för han respekterar mig så otroligt mycket vid hanteringen,och när han står lös på gången och smyger fram ett steg så funkar backen klockrent,dvs som ni ser på filmen,en liten vift med pekfingret,även när jag är inne i hagen så är det så skönt att kunna flytta undan han med hjälp av bara pekfingret,istället för att boxa omkull han nästan som jag lär göra med ena inakoderingen där,han ska nämligen vara PÅ en när man går in i hagen,och jag gillar det inte,vill ha mitt space! :D

http://www.youtube.com/watch?v=BW7a3XRBuXI&list=UUeD8sQ09DpCo5clkwZfV45g&index=9&feature=plcp

Anväder ni godis när det tränas?

Nej,inge godis,bara eftergift och rösten. Så fort hästen gör det man ber om,även om det bara är pyttelite,så ger hon eftergift på en gång. Som hon sa,"när man ska börja inridningen och utbildningen kan man inte stanna upp och hoppa av och ge godis varenda gång",berömmet efter tex första traven,galoppen osv ger man då med skritt och långa tyglar (eftergift) och ett glatt braaaaa. Sen vill man så klart inte ha et tiggig häst heller.

Man ska ta det i "babysteps" som hon säger,som Orvar som var totalt svårflyttat,då nöjde hon sig först med att man backade med kroppen och flyttade ett ben lite bakåt,sen ökar man ut det hela tiden,man ska aldrig gå så långt så att man kräver för mycket,som nu när jag tränar så ska jag sätta ett mål innan,att i dag ska jag få han att backa 5 steg på raken, gör han det på en gång så går vi in i stallet igen,för då har han klarat uppgiften,tar det 10 min så tar det 10 minuter.

Det är det många som gör fel med unghästarna,dom har inget mål innan träningen,utan dom kör på bara med lite saker,allt funkar klockrent så det är så kul så dom fortsätter lite till,lite till och lite till,tillslut tröttnar hästen och den börjar protestera,och inte alls göra rätt längre,då står människan och svär över att det bara är dumheter hästen har för sig,för den KAN ju,för vi gjorde ju det för 5 minuter sen!

KL
Här kommer lite update om Kaptenen! Han växer och frodas och leker dagarna i ända med sin lillebror och farbror nordis! Han är fortfarande härligt rund om magen och är suuuuupertrevlig att hålla på med! Efter nyår är tanken att han ska få gå bredvid herr nordis som handhäst vid uteritter, sen blir det tömkörning!

Kaptenen älskar sin nya lekkompis, han och Prinsen (alltså nordisen) står och gnabbas väldigt ofta och ibland får småttingarna med herrn på ett race! Idag var det nära, men bara nästan... ;)

Lite bilder från när jag var ute och skulle fota lite, men det hade inte hunnit bli riktigt ljust och dessutom snöade det fortfarande (har snöat konstant i över två dygn nu)... Mot slutet andades nån liten häst på kameran så det blev suddigt, men jaja! Jag bjuder på lite bilder ändå! ;)

026.jpg

058.jpg

061.jpg

110.jpg

Fortsättning kommer... :angel:

Liten rolig serie om hur mycket Kaptenen gillar snön...

Gräva hål!
125.jpg

Prova hålet...
130.jpg

Mer snö ska det vara!
140.jpg

Hmm...
143.jpg

Naaee...
152.jpg

Snömonstret attackerar intet ont anande farbror nordis!
155.jpg

158.jpg

171.jpg

Lite lugnt är det också!
211.jpg

214.jpg

Han är fortfarande väldigt jämn och fin i kroppen, har sån där myyyyysig äppelrumpa som matte älskar! Men pälsen är inte så mycket att hänga i julgranen, snön smälter direkt på honom, och för ca två kvällar sen (när det snöat massor heeeela dagen) kom han in och hade stora istappar hängande från sidorna. De andra två hade iaf snön kvar på ryggen men inte Kaptenen... Men så länge det inte blåser och är kallare än vad det är så klarar han sig utan täcke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka