1 grad på böjprov? "Fraktionerat böjprov"? Fyllnad i kotleder?

B

BIL

Snälla hjälp mej! :confused:

Är 1 grad på böjprov mycket?

Har haft min häst i ca 3-4 veckor nu, och skulle höja försäkringsvärdet på honom, då krävdes veterinärbesiktning såklart. Men då han blev böjd nu så visade han 1 grad på vänster fram o vänster bak. Han sprang lite snett i början när jag skulle springa med honom o var ojämn men sen efter några steg blev det bra.

Enligt förra ägaren har han aldrig varit halt. Vid köpet gick han igenom "fraktionerat böjprov", vad är det? Är det samma sak som böjprov på hela benet? Det här (fraktionerat böjprov) hade han iaf utan anmärkningar. Ren från röntgen också.

Varför reagerade han inte på böjprovet för en månad sen? Han har hela tiden varit i helt "normal" träning, både hos mej o den tidigare ägaren.

Enda anmärkningen på besiktningen var att han hade "tidvis fyllda kotleder", vad är det? Detta saknade betydelse för det framtida användnigsområdet (hoppning) var ikryssad.

Veterinären sa dock att 1 grad inte är så mycket och att hans hälta var under det, men att den ändå fanns där. Kan veterinären som gjorde köp besiktningen dömt den till "0" istället för 1, som veterinären idag gjorde. Hon sa också att de var ganska vanligt för hästar i den här åldern och äldre, är det de?

Hästen är 11 år, tävlat 120-130 de senaste 2 åren. Han har överben.

Hur ska ja kuna sova ikväll? :crazy:

Sv: 1 grad på böjprov? "Fraktionerat böjprov"? Fyllnad i kotleder?

Stackare, inte det man önskar sig med ny häst!

En grad är inte så mycket, det varierar ju lite mellan veterinärer, men dock en hälta. Fraktionerat böjprov är när de provocerar en led i taget genom att böja t ex kotleden kraftigt. Helt ben så böjer man hela benet, då påverkas alla leder till viss del, inte bara en led. Fraktionerat böjprov är tuffare än på helt ben, så klarade han det så var det ju bra (om man nu gjorde fraktioenrat böjprov på alla leder i alla ben, och inte bara en?). Var du med vid veterinärbesiktningen?

Hältan kan ju bero på många olika saker, jag kan bara spekulera: Hästen kanske hade vilat sig i form, och klarar inte normalt arbete? Att hästen aldrig har varit halt har många säljare sagt... Om man tror på den orsakskedjan så bör man nog göra en komplett hältutredning, för att se om det verkar troligt att det är en gammal skada. Men om hästen är tävlad kontinuerligt (du kan ju kolla resultaten för att se att det stämmer) så verkar den ju ha hållt med den förra ryttaren.

Å andra sidan är det vanligt att hästar reagerar när de får annan sadel, annat underlag, annan ryttare, annan hovslagare, annan träning osv. Isåfall får man gå igenom allt och se om man t ex behöver ny sadel, och ta det lugnare med hästen ett tag.

Sedan kan man ha otur och hästen kanske har trampat snett i hagen och vrickat sig lätt?

Vad sa vet vid besöket, hur går du vidare? Ett sätt är väl att vila hästen två veckor eller så, återbesök och se om den är bättre. Om den är ok då så får man väl ta det lite lugnare med hästen. Är den inte ok så får man väl göa en hältutredning?

Är 1 grad på böjprov mycket?

Nej. SKalan går från 1 - 5 grader. 5 grader är hästen blockhalt, och vägrar stödja på benet. Under en grad anges som markering.

En engradig böjreaktion (värmde den ur?) är således en 'liten' reaktion, men det är ändock en reaktion. Hur man bedömmer hur 'illa' man ska se på en såpass liten beror mkt på hästen, ålder, tidigare liv, samt ffa på hur den rör sig i övrigt (longering, på hårt underlag, fungerar i ridningen etc). PÅ en äldre häst med många mil i benen, som fungerar utmärkt i sitt arbete, och som är ohalt i löpargången och vid longering, kan man diskutera om man ska fästa någon vikt vid engradig reaktion.

DOCK, så en enkelsidig reaktion, dvs på ett ben, eller en diagonal (vänster fram - höger bak, eller omvänt) är en liten alarmklocka.

Enligt förra ägaren har han aldrig varit halt. Vid köpet gick han igenom "fraktionerat böjprov", vad är det? Är det samma sak som böjprov på hela benet? Det här (fraktionerat böjprov) hade han iaf utan anmärkningar. Ren från röntgen också.

Fraktionerat böjprov är motsatsen till böjprov av hela benet. Vid fraktionerat prov böjer man lågt och högt separat. Dvs de låga lederna böjs (kotled och ner), och sen böjs de höga lederna separat. Icke-fraktionerat böjprov böjer man hela benet och både höga och låga leder på en gång. Fraktionerat böjprov används ofta vid besiktning som en säkerhet, och vid hältutredningar används det för att nogrannare lokalisera var en hälta sitter, för att veta var man ska börja bedöva och minska antalet bedövningar (och således ledpunktioner).

Varför reagerade han inte på böjprovet för en månad sen? Han har hela tiden varit i helt "normal" träning, både hos mej o den tidigare ägaren.

Sträckt sig, vurpat i hagen eller dyligt skulle vara min första gissning. Man ska dock vara medveten om att det INTE är ovanligt att hästar en tid efter köp får ledinflammationer. De reagerar helt enkelt på ryttarbytet, olika ryttare rider ju på olika vis, och ingetdera behöver vara dåligt, men hästen reagerar på den ändrade träningen som ryttarbytet blir.

Men det du säger att han sprang 'lite snett'. Jag skulle låta en equiatriker/kiropraktor/liknande kika på honom.

Hur rörde han sig på löpargången och vid longering?

Enda anmärkningen på besiktningen var att han hade "tidvis fyllda kotleder", vad är det? Detta saknade betydelse för det framtida användnigsområdet (hoppning) var ikryssad.

Helt enkelt att hästen var gallig/fylld i sina kotleder. Vad det betyder rent allmänt är nästan omöjligt att sia om. Det kan betyda att hästen är lite ansträngd i sina kotleder och att det är en varningsklocka. Det kan också innebära att hästen har lite dålig cirkulation och fyller i. Det kan ha betydelse för användbarhet/hållbarhet, men det kan också vara helt betydelselöst - beror på anledningen.

Veterinären sa dock att 1 grad inte är så mycket och att hans hälta var under det, men att den ändå fanns där. Kan veterinären som gjorde köp besiktningen dömt den till "0" istället för 1, som veterinären idag gjorde. Hon sa också att de var ganska vanligt för hästar i den här åldern och äldre, är det de?

Det finns veterinärer till allt höll jag på att säga. Rent teoretiskt kan den besiktigande veterinären gjort en snällare bedömning ja. Det finns petiga och inte så petiga veterinärer.

Och ja det är inte ovanligt för äldre hästar. Dock när det ligger på 'ena sidan' och så som du beskriver skulle jag vilja kolla med equiatriker/liknande, och absolut hålla koll.

Känner mig lugnare nu:)
Jag var inte med på veterinärbesiktningen, då vi köpte den här hästen från Sverige hit till Finland.

Är säker på tävlingsresultaten, då jag även sett dem på ridsports hemsida.

Han blev skodd två dagar tidigare så de kanske spelade in där, hoppas jag.

1-grad hälta spelade inte ens någon roll på försäkringen, gränsen gick vid 2.

Tack för svaren!

Tack för alla dina svar!

Vi gjorde endast test med de där att springa rakt på asfalt, ingen longering..

Jag kanske tar ut någon för att kolla på honom, för att vara på den säkra sidan! :)

En 0,5-gradig hälta kanske man kan bortse ifrån på en äldre häst, men knappast en 1 gradig.

En 0,5-gradig hälta kanske man kan bortse ifrån på en äldre häst, men knappast en 1 gradig.

Skilj på initialhälta och böjprovshälta.

En äldre häst med många mil i benen, som är initialt ohalt och utan rörelsestörningar, som fungerar utmärkt i sitt arbete, men har en jämn (parvis) engradig reaktion behöver inte vara mer än att den inte riktigt tål påfrestningen ett böjprov medfar. Det KAN också vara första tecknet på att något är knas. Men generellt så om 'resten' är rent, och en äldre häst, så en grad och neråt, jämna reaktioner brukar inte ses som alarmerande.

(Även om JAG vill se även seniorerna gå genom böjprov U.A)

Japp, nu gick han igenom böjprov utan någon reaktion alls!
Han måste helt enkelt gjort nåt i hagen eller liknande.

Böjprovsfynden kan även bero på hur veterinären böjer. En del veterinärer böjer väldigt hårt och kan nästan göra en ohalt häst halt medan en del veterinärer böjer väldigt mjukt och försiktigt.

De låter ganska "orättvist", men nåja.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 934
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 399
Senast: NovaW
·
Hundhälsa Min tidigare tråd: http://www.bukefalos.com/threads/veka-mellanhander.1303372/ Nu är hunden min halt igen. Förra gången (ca 1 månad och...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 706
Senast: JosseMandy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar