Märklig hälta ?

Byt foder. Eukanuba tror jag inte alls på, ingen av de hundar jag sett som äter det är i tipptopp-form. Sen msm, det är väl för tusan inte ens bevisat att det ger effekt? Eller har det kommit någon studie?

Sambons schäfer hade svårt att sätta ryggmuskler och hältor som kom och gick. Efter ett antal utredningar visade han sig ha Spondylos.

Vi lade en vinter hos djursjukhusets rehabavdelning med simträning, massage och massor av tid hemma med att jobba på pilatesboll och stretcha. Hunden är idag symptomfri.

En annan bekant, hade en hund med suspekta hältor i frambenen som kom och gick. Det visade sig vara en förträngning i nackkotorna. Veterinären erbjöd operation och lång rehab med osäker prognos. De valde dock med hänsyn till hundens ålder och användning (jakt) att låta hunden somna in.

Ang hunger, dålig muskelsättning och fettma så tycker jag att stora köttiga ben är det klart bästa lösningen. Hunden är mätt länge även på lite mat eftersom magen får jobba länge med nedbrytningen. Det tar lång tid att äta vilket tillfredsställer födosökandet. Dessutom så kan man välja bitar med relativt låg fetthalt och mycket protein.

Och ja, alla jag vet som varit hos ReDog har fått diagnos böjseneinflammation. Boss också, när han i själva verket hade en rejäl korsbandsskada...
Hur funkar det med köttiga ben? Jag antar att jag inte bara kan ge henne ett ben om dagen, att hon måste få i sig lite annat också. Hon åt färskfoder förut, av diverse olika märken. Åt ca 300 g/dag och är ändå fet :meh: Drog jag ner mer blev hon hungrig och dammsög gatan, tillsatte jag diverse grönsaker vägrade hon äta. Nu har jag inte fryskapacitet till att förvara fryst i större mängder tyvärr :(

OJ! En korsbandsskada är ju något man verkligen inte vill missa..

Byt foder. Eukanuba tror jag inte alls på, ingen av de hundar jag sett som äter det är i tipptopp-form. Sen msm, det är väl för tusan inte ens bevisat att det ger effekt? Eller har det kommit någon studie?
Vad skulle du ge för foder om du var mig? Hon har som sagt ätit färskfoder men lyckades inte banta henne på det.. Sen åt hon Robur Maintenance, bara en säck innan hon gick över till Eukanuba efter tips från en bekant. Vet säger Hills Metabolic eller RC Sateity. Jag står som ett frågetecken. Föredrar färskt, men har tyvärr inte fryskapacitet längre + att jag ju inte lyckas banta henne på det.. Nu ska hon ju dessutom vila MINST en månad :arghh::meh:

:confused::confused::confused::(

Sambons schäfer hade svårt att sätta ryggmuskler och hältor som kom och gick. Efter ett antal utredningar visade han sig ha Spondylos.

Vi lade en vinter hos djursjukhusets rehabavdelning med simträning, massage och massor av tid hemma med att jobba på pilatesboll och stretcha. Hunden är idag symptomfri.

En annan bekant, hade en hund med suspekta hältor i frambenen som kom och gick. Det visade sig vara en förträngning i nackkotorna. Veterinären erbjöd operation och lång rehab med osäker prognos. De valde dock med hänsyn till hundens ålder och användning (jakt) att låta hunden somna in.
Hmm.. Ska läsa om Spondylos. Dock är ryggen det hon är bäst musklad i. "Stark rygg, något muskelöm i ländrygg" står det i journalen. Sämst musklad är hon fram, runt bogen. Väldigt trång mellan frambenen, grund bröstkorg, veka mellanhänder, något fransysk. Vet sa att pga allt detta så går hon nästan ihop med armbågarna när hon går, därav lite fladdriga frambensrörelser. Ingen exteriör stjärna direkt, men ett hjärta av guld. :heart

Hur upptäcker man förträning i nackkotorna, om du vet? :) Är det något som märks även om man inte har tanken på just det? Tror ingen direkt har känt i nacken på henne..

Äsch, var för sen med att redigera det andra inlägget så får skriva ett till.

Ang MSM. Jag vet inte om det är kliniskt bevisat ;) Jag ger Svenska Djurapotekets Athlet, med grönläppad mussla, msm och glukosamin. Tänkte att man kan ju testa iallafall, skadar väl inte. Faktiskt så slutade hon halta när jag började med det! Om det var pulvret eller inte så gjorde det vet jag ju såklart inte, men nu äter hon det iallafall och det funkar bra verkar det som :)

Och hon åt inte Robur Maintenance utan Genuine lax & ris

Vad skulle du ge för foder om du var mig? Hon har som sagt ätit färskfoder men lyckades inte banta henne på det.. Sen åt hon Robur Maintenance, bara en säck innan hon gick över till Eukanuba efter tips från en bekant. Vet säger Hills Metabolic eller RC Sateity. Jag står som ett frågetecken. Föredrar färskt, men har tyvärr inte fryskapacitet längre + att jag ju inte lyckas banta henne på det.. Nu ska hon ju dessutom vila MINST en månad :arghh::meh:

:confused::confused::confused::(
Om du inte kan ge färskt hade jag kollat på torrisar som är så rena som möjligt. Standart, Orijen osv, dvs spannmålsfritt. Jag tror absolut hundar blir tjocka av spannmål, kanske inte alla, men många.
Sen banta, vad är det för ras? Är simning ett alternativ?

Om du inte kan ge färskt hade jag kollat på torrisar som är så rena som möjligt. Standart, Orijen osv, dvs spannmålsfritt. Jag tror absolut hundar blir tjocka av spannmål, kanske inte alla, men många.
Sen banta, vad är det för ras? Är simning ett alternativ?
Men tror du hon kan gå ner på det? Hon gick ju inte ner på färskt? Även fast jag gav spannmålsfritt.. :/

En BC-mix av nått slag. Hon får inte simma pga skadan nu :(

Jag upplever att de håller sig mättare på "hela stycken" än på det malda färskfodret, så det är skonsammare att använda som bantningskost.

Det finns bra sidor om BARF-utfodring. Jag är inte så petig till de vuxna, de får mest rött kött och ben, lite inälvor och mage ibland och hud/öron/mular/tunga/klövar när jag slaktar. Byter foderdjur efter tillgång, har fårkött som bas.

img_6609_553117c4ddf2b32d51516dcd.jpg

Såhär ser hon ut

Jag upplever att de håller sig mättare på "hela stycken" än på det malda färskfodret, så det är skonsammare att använda som bantningskost.

Det finns bra sidor om BARF-utfodring. Jag är inte så petig till de vuxna, de får mest rött kött och ben, lite inälvor och mage ibland och hud/öron/mular/tunga/klövar när jag slaktar. Byter foderdjur efter tillgång, har fårkött som bas.
Om jag ger ben, och lite extra kött. Och tillsätter typ Standardt laga mat? Fast.. Jag har ju dåligt med fryskapacitet. Och inga direkta kontakter o köpa från. Torrfoder blir lättare. Fast jag föredrar färskt.. :(

Det beror på vad det är för ben. Märgben är i princip mest fett och således inte så lämpligt. Nacke/svans/revben/bäcken med mycket putsrester på är bättre. Förstår dock dilemmat med frysutrymme och kontakter... Bor du långt från mig?

Jag skulle öht inte ge spannmål till en hund som behöver gå ner i vikt.

Det beror på vad det är för ben. Märgben är i princip mest fett och således inte så lämpligt. Nacke/svans/revben/bäcken med mycket putsrester på är bättre. Förstår dock dilemmat med frysutrymme och kontakter... Bor du långt från mig?

Jag skulle öht inte ge spannmål till en hund som behöver gå ner i vikt.
Ca 6,5 mil ifrån dig.

Okej, ska kolla lite på foder utan spannmål då.. Vad är det jag bör titta på? Fett, proteiner, kalorier?

Men tror du hon kan gå ner på det? Hon gick ju inte ner på färskt? Även fast jag gav spannmålsfritt.. :/

En BC-mix av nått slag. Hon får inte simma pga skadan nu :(
Fast jag tror ändå att färskt/BARF är nyckeln för dig. Vilket färskfoder gav du?

Mitt lokala Ica säljer mycket revben, nackar osv, färskt. Har du kollat hur du har det i en helt vanlig affär? De delarna brukar vara väldigt billiga.

Fast jag tror ändå att färskt/BARF är nyckeln för dig. Vilket färskfoder gav du?

Mitt lokala Ica säljer mycket revben, nackar osv, färskt. Har du kollat hur du har det i en helt vanlig affär? De delarna brukar vara väldigt billiga.
Har gett många olika. I början mest Fodax, men de sista halvåret Priima NK. Har inte kollat med lokala mataffärer.. Är de såna som styckar själva som har eller andra också? Har en ICA inom 10 min avstånd med bilen som styckar själva.

Fett och proteiner, men framförallt innehållet rätt upp och ner. Kolla ingredienser, vad som står först.
Vad är mycket och vad är lite i fett o protein? :D

Jag fick förresten träffa en kostrådgivare hos veterinären, som sa att jag ska kolla kalorier, och att jag ska ge foder med mycket fibrer som hon bara bajsar ut och inte tar upp. Jag är.. Snurrig! Men visst, hon var väl köpt av Hills..

Vad är mycket och vad är lite i fett o protein? :D

Jag fick förresten träffa en kostrådgivare hos veterinären, som sa att jag ska kolla kalorier, och att jag ska ge foder med mycket fibrer som hon bara bajsar ut och inte tar upp. Jag är.. Snurrig! Men visst, hon var väl köpt av Hills..

Eller så matar man hunden med sånt den blir mätt och mår bra av?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Redfox
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka