isafore
Trådstartare
Låter mer logiskt, jaEller så matar man hunden med sånt den blir mätt och mår bra av?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter mer logiskt, jaEller så matar man hunden med sånt den blir mätt och mår bra av?
Inte vad jag har hört, men jag vet inteMen är det inte Priima som fått lite kritik? Eller blandar jag ihop med något annat. Fodax är ju inte spannmålsfritt som migo skriver, fast det är en mycket liten del spannmål.
Jag tänker att om du kan kombinera fryst färskfoder med sånt du kan köpa billigt i charken är du nog på rätt väg.
Jag har aldrig räknat med kalorier på hund, men det verkar lite bakvänt.
Precis! Var din kompis och de andra två hundarna också till ReDog och fick diagnosen? Fysioterapeuten menar att det är en vanlig skada, att det kommer ifrån framför allt tvära stopp och vändningar. Typ alla hundar gör väl tvära stopp och vändningar när dom leker? Men det känns en aning märkligt om ingen annan klinik har lika hög procent på böjsensinflammationer?
Ja, jag tycker också det är märkligt.. Min andra hund är välmusklad, han gör samma saker istortsätt men inte lika mycket balansövningar. Han är visserligen 2,5 år och hane, men ändå.. Kontrasten mellan mina två som får istortsätt samma motion/träning är större än vad den borde, tycker jag.
Hmm.. Ja, det är ju mycket möjligt att dom är väldigt nogranna o hittar sånt som andra inte gör. Men när dom missar andra skador, som korsbandet på @Migo 's hund, så blir man ju lite tvivelaktig.Japp, det är också hos SR och ReDog.
Jag var där med min tik i januari och jag var lite orolig över att hon skulle ha något efter jaktsäsongen, men hon visade ingenting i tår och annat vilket var skönt.
Sedan vet jag att han sa till min kompis att många veterinärkliniker inte bryr sig särskilt mycket om böjseneinflammationer, utan att man knappt konstaterar med något annat än palpering, ger en kur med antiinflammatoriskt och sedan är det bra. Men att de är mer noggranna på ReDog, och man får välja om man vill köra igenom hela deras rehab.
Det låter supermärkligt Jag tror, som många andra är inne på, en blandning av färskt coh barf om du kan lösa det rent praktiskt
Å andra sidan är det svårt att titta bara på vikten, min tik är 47cm hög och väger nästan 20 kg. Min kompis BC-hane är 56 hög och väger typ 16 kg
Vi har inte heller haft plats för maten i den vanliga frysen. I min första lägenhet fanns ett frysrum, där alla fick ställa en frys, det borde alla ha! I andra lägenheten fanns plats för typ en diskmaskin under diskbänken, men där ställde vi en halvfrys. Sen flyttade vi in i en ny lägenhet, där fick frysen stå på balkongen, den stod skyddad där så det gick bra.Inte vad jag har hört, men jag vet inte
Om det bara löste sig med frys så skulle jag ge färskt igen.. Men har köpt ny lägenhet och då fick jag göra mig av med frysen för jag inte har plats i nya lägenheten.. Hm. Vi är två pers på en halvfrys. Vi har faktiskt avvarat en låda till hundarna förut, men det blev lite väl trångt..
Åh, vilken lyx med frysrum vi har haft en extra frys i vardagsrummet, inte så populärt av sambonVi har inte heller haft plats för maten i den vanliga frysen. I min första lägenhet fanns ett frysrum, där alla fick ställa en frys, det borde alla ha! I andra lägenheten fanns plats för typ en diskmaskin under diskbänken, men där ställde vi en halvfrys. Sen flyttade vi in i en ny lägenhet, där fick frysen stå på balkongen, den stod skyddad där så det gick bra.
I nuvarande boende har vi vår frys i ett förråd, vi kan liksom inte leva utan den
Så kolla upp möjligheterna!
Kolla en extra gång i förrådet, vi har inte heller eluttag i vårt förråd, men när jag frågade styrelsen och förklarade läget fick jag ställa frysen i ett gemensamt utrymme som hade eluttagÅh, vilken lyx med frysrum vi har haft en extra frys i vardagsrummet, inte så populärt av sambon
I nya lägenheten, som visserligen är större men mycket bättre planerad, så finns inga dö-ytor alls. Och i förrådet finns nog inget eluttag vad jag har sett.. Att det ska vara så svårt!!
Ja, jag tänker också i dom banorna..@isafore Ja, det kan nog vara så. Å andra sidan tänker jag att om andra hundar kan läka ut det på antiinflammatoriskt och ett par veckors vila så...
Ja, det låter ju onekligen oroväckande!
Vi blev inte rekommenderade benmanschetter förrän jag frågade om något för att avhjälpa att Ladda passar i skritten emellanåt, men det verkar vara en standardgrej de kör med.
Det låter verkligen jättekonstigt!
Vår hane går på veterinärfoder nu efter att han fått en inflammation i grovtarmen, och han har gått upp något kilo på bara någon vecka Sedan skiter han ljusgult, samma färg som fodret, och äter det enbart om de andra hundarna är i samma rum. Så fort den här kuren är över så går vi tillbaka till färskt.
Alltså jag är helt förvånad över att en styrelse kan vara så tillmötesgående! Här skulle dom slänga ut oss man huvudet före om dom så hade minsta lilla anledning. Hund-hatare i helt styrelsen. Dom har varit på mig som hökar, men än har dom ingen anledning till att varna mig men nu ska vi ju flytta, nya styrelsen kanske är bättre. Dock finns det inget direkt gemensamt utrymme förutom sophuset det är radhus-lägenheter typ..Kolla en extra gång i förrådet, vi har inte heller eluttag i vårt förråd, men när jag frågade styrelsen och förklarade läget fick jag ställa frysen i ett gemensamt utrymme som hade eluttag
Men avvakta då, där kanske ni har något utrymme, typ klädkammarenAlltså jag är helt förvånad över att en styrelse kan vara så tillmötesgående! Här skulle dom slänga ut oss man huvudet före om dom så hade minsta lilla anledning. Hund-hatare i helt styrelsen. Dom har varit på mig som hökar, men än har dom ingen anledning till att varna mig men nu ska vi ju flytta, nya styrelsen kanske är bättre. Dock finns det inget direkt gemensamt utrymme förutom sophuset det är radhus-lägenheter typ..
Klädkammaren KAN kanske funka! Den är stor, men vi har mycket grejer Vi får se helt enkelt!Men avvakta då, där kanske ni har något utrymme, typ klädkammaren
Men gud!Jag har ju också en hund med skadade böjsenor, 2 i vardera baktassen som är diagnosticerad på ReDog i början av januari. Eftersom jag sett ultraljuden har jag inte minsta tvivel om diagnosen.
Det var ett elände i början, var hittar man det där plana underlaget när det kommer 2dm snöslask ena dagen som fryser till knöggel dagen därpå. Vi körde till plogade cykelbanor några gånger, men vi fick också skaffa skor med hård sula. De väger nästan 50g styck, så inte oväntat fick hon ont i ryggen. I början gick vi också 2ggr/vecka, och bara laser, sedan 1 gång och både laser och vattentrask. Vi var anmälda till lydnadsträning inomhus, så vi åkte till hallen och promenerade runt, runt en gång i veckan. Bra störning vid platsliggningen tyckte de andra. Gissa om det kändes bra när vi så småningom fick börja med lite fotgåede i alla fall...
Efter första månaden var hon fortfarande öm, så då gjordes inget UL. Veckan innan nästa veterinärkoll blev hon stelare och så reagerade hon väldigt mycket på ena tassen vid kollen inför laser. Det var för en tjej som gjort de flesta behandlingarna och som aldrig fått minsta pip innan. Självklart misstänkte vi att hon dragit upp skadan, och vetkollen visade sedan att en sena var helt läkt, två syntes det obetydligt på och en var nästan lika illa däran som från början.
Eftersom jag den här gången såg tydligt såg skillnad på denna sena och de andra och hunden inte reagerar ett dugg när de andra senorna undersöks kan jag inte låta bli att fundera på hur det dett ut på de hundar som visat sig ha helt andra skador. Har de haft andra skador dessutom, eller bara andra skador?
Vi har alltså hållit på 4 månader, och jag tror inte det är slut än. Så fort hunden inte har ont längre är det jättesvårt att hindra fnattutbrotten. Jag trodde hon dragit upp senan igen efter en skentur uppför trappen som slutade med ett jättehopp upp i sängen och en totalt misslyckad landning. Det var bara en liten sträckning fram i ryggen som gick över på några dagar, resten av hunden är ju heller inte i trim efter de här månaderna med koppelpromenader.
Jag har ju också en hund med skadade böjsenor, 2 i vardera baktassen som är diagnosticerad på ReDog i början av januari. Eftersom jag sett ultraljuden har jag inte minsta tvivel om diagnosen.
Det var ett elände i början, var hittar man det där plana underlaget när det kommer 2dm snöslask ena dagen som fryser till knöggel dagen därpå. Vi körde till plogade cykelbanor några gånger, men vi fick också skaffa skor med hård sula. De väger nästan 50g styck, så inte oväntat fick hon ont i ryggen. I början gick vi också 2ggr/vecka, och bara laser, sedan 1 gång och både laser och vattentrask. Vi var anmälda till lydnadsträning inomhus, så vi åkte till hallen och promenerade runt, runt en gång i veckan. Bra störning vid platsliggningen tyckte de andra. Gissa om det kändes bra när vi så småningom fick börja med lite fotgåede i alla fall...
Efter första månaden var hon fortfarande öm, så då gjordes inget UL. Veckan innan nästa veterinärkoll blev hon stelare och så reagerade hon väldigt mycket på ena tassen vid kollen inför laser. Det var för en tjej som gjort de flesta behandlingarna och som aldrig fått minsta pip innan. Självklart misstänkte vi att hon dragit upp skadan, och vetkollen visade sedan att en sena var helt läkt, två syntes det obetydligt på och en var nästan lika illa däran som från början.
Eftersom jag den här gången såg tydligt såg skillnad på denna sena och de andra och hunden inte reagerar ett dugg när de andra senorna undersöks kan jag inte låta bli att fundera på hur det dett ut på de hundar som visat sig ha helt andra skador. Har de haft andra skador dessutom, eller bara andra skador?
Vi har alltså hållit på 4 månader, och jag tror inte det är slut än. Så fort hunden inte har ont längre är det jättesvårt att hindra fnattutbrotten. Jag trodde hon dragit upp senan igen efter en skentur uppför trappen som slutade med ett jättehopp upp i sängen och en totalt misslyckad landning. Det var bara en liten sträckning fram i ryggen som gick över på några dagar, resten av hunden är ju heller inte i trim efter de här månaderna med koppelpromenader.
Vad skulle du ge för foder om du var mig? Hon har som sagt ätit färskfoder men lyckades inte banta henne på det.. Sen åt hon Robur Maintenance, bara en säck innan hon gick över till Eukanuba efter tips från en bekant. Vet säger Hills Metabolic eller RC Sateity. Jag står som ett frågetecken. Föredrar färskt, men har tyvärr inte fryskapacitet längre + att jag ju inte lyckas banta henne på det.. Nu ska hon ju dessutom vila MINST en månad
Det är inte inflammation i höftböjarmuskeln? Vår gamling har det. Googla på iliopsoas strain dog.En annan sak som jag har reagerat på. Jag tycker att hon är muskelfattig. Hon är 1 år och 5 månader, så visst är hon väl kanske i en gänglig ålder.. Men ja. Jag tycker att hon BORDE vara mer musklad. Även vet tyckte att hon var dåligt musklad, så pass dåligt att hon måste musklas upp ordentligt innan jag ens tänker tanken på agility (när hon är friskförklarad såklart).
Nu har vi ju inte direkt tränat så hårt och definitivt inte på rena muskel-byggar-övningar men hon har sprungit lös ca 2 timmar/dag off road i skogen, vi tränar en del tricks och ''dog parkour'' där hon får träna balansen.
Och en tredje sak. Hon är tjock. Nej, hon är FET. Hon vägde idag 19.9 kg, i början på mars vägde hon 19,6 och redan då var hon tjock. Och jag är fullt medveten, skäms över det och försöker göra något åt det. Hon äter Eukanuba Daily Care Overweight and Sterilized, under rekommenderad giva för hennes målvikt, samt lite nötrevben ibland. Känns hopplöst, vet inte vad jag ska göra.. Kan inte dra ner mer på maten för då dammsuger hon gatan. Har försökt fylla ut med grönsaker men då vägrar hon äta.. Vet säger att jag ska byta till veterinärfoder men jag är tveksam. Men jag får väl göra det..
Ingen har sagt något om det. Jag ska googla på det!Det är inte inflammation i höftböjarmuskeln? Vår gamling har det. Googla på iliopsoas strain dog.